Annonce
Fyn

Coronabøder får et skud for boven: Fynbus betaler 700.000 kroner tilbage til passagerer

Verdenen ændrede sig også for de offentlige trafikselskaber, da coronakrisen brød ud - og Fynbus er et af de selskaber, der har oplevet en heftigt stigende andel af gratister. Personerne på billedet har ingen sammenhæng med gratister. Arkivfoto: Michael Bager
Ankenævn fastslår, at Fynbus var på afveje, da selskabet hævede bødetakst fra 750 kr til 1200 kr, fordi for mange snød med billetten. Fynbus-direktør er uenig i afgørelsen.

Fynbus er i gang med at betale 700.000 kroner tilbage til cirka 1700 buspassagerer, der i perioden maj til september 2020 fik en ekstraordinær stor bøde, da de blev nappet uden gyldig billet i by- eller regionalbussen.

Den slags koster normalt 750 kroner, men under coronakrisens første forårsmåneder i 2020 steg antallet af snydere i bussen fra to til cirka ti procent, og det var så heftigt, at Fynbus fandt den store bødehammer frem. I et forsøg på at få antallet af snydere banket ned til et normalt leje, blev taksten derfor sat op til 1200 kroner.

- Vi ønsker at sende et kraftigt signal om, at det ikke er ok at snyde, lød det blandt andet fra Fynbus-direktør Carsten Hyldborg, der blev bakket op af Fynbus-bestyrelsen.

Men dén går ikke, lyder det fra Ankenævnet for bus, tog og metro.

Annonce

Mors rejsekort

Ankenævnet har behandlet en klage fra en mor, hvis søn i september blev nappet i bussen på vej hjem fra skole til Kerteminde. Sønnen havde betalt turen med sin mors rejsekort, og da det ikke er lovligt at bruge en andens personlige rejsekort, fik han en hilsen til coronataksten på 1200 kroner.

Bøden kan den unge mand ikke undslå sig, men han skal kun betale den sædvanlige takst på 750 kroner og skal derfor have 450 kroner tilbage, lyder det fra ankenævnet.

Nævnet fastslår, at Fynbus godt nok havde annonceret den forhøjede takst på sin hjemmeside og på informationsskærme ved busserne og i Odense Banegårdcenter, men der stod ikke en linje om ændringen i de landsdækkende rejseregler, og dét er afgørende:

"Ændringen ses imidlertid ikke indført i de fælles landsdækkende rejseregler, som derfor, uanset Fynbus' annoncering af en ændring i kontrolafgiften, fortsat var gældende i aftaleforholdet mellem Fynbus og klagerens søn", lyder det i nævnets afgørelse, som får betydning for samtlige bøder, der blev givet til coronataksten.

Annonce

Uenig direktør

Fynbus-direktør Carsten Hyldborg er uenig i ankenævnets afgørelse, men har sat gang i tilbagebetaling af penge til alle, der har fået bøder på 1200 kroner i stedet for 750 kroner - og dem er der cirka 1700 af.


Jeg ønsker ikke, at vi skal have en sag ud af, at Fynbus ikke respekterer noget, der hedder de fælles landsækkende rejseregler

Carsten Hyldborg, Fynbus-direktør


-  Jeg er ikke enig i afgørelsen, for vi er ikke lovgivningsmæssigt eller på anden måde forpligtet til, at det skal stå i de fælles rejseregler, og vi gjorde opmærksom på forhøjelsen på skærme, på hjemmeside og med annoncering, men nej - vi lavede ikke tilføjelsen i de fælles rejseregler, og det skulle vi have gjort. Nu er vi i gang med at kontakte passagererne, så alle, der har fået en afgift på 1200 kroner og skulle have haft en på 750 kroner, får differencen på 450 kroner tilbage, siger Carsten Hyldborg og forklarer, hvorfor han - selv om han er uenig i afgørelsen - mener, det er bedre at dykke i lommerne og betale pengene tilbage.

Fælles landsdækkende rejseregler

Alle trafikselskaber i Danmark har ét sæt fælles landsdækkende rejseregler.

Rejsereglerne udgives af DSB, Arriva Tog og Metroselskabet I/S, samt Trafikselskabet Movia, BAT, Sydtrafik, Midttrafik, Nordjyllands Trafikselskab og Fynbus.

Reglerne gælder for rejser med bus, tog og metro og beskriver blandt andet, hvad kontrolafgiften er.

Hvis et selskab vedtager afgifter, der afviger fra de fælles regler, skal undtagelsen skrives ind. Det har Arriva f.eks gjort for togrejser - her koster det ikke 750 kroner, men 1000 kroner at mangle billet eller køre på en ugyldig.

Fynbus er et offentligt trafikselskab, ejet af Region Syddanmark og de fynske kommuner.

Carsten Hyldborg er direktør for Fynbus.

Morten Andersen, borgmester i Nordfyns kommune, er formand for Fynbus-bestyrelsen.

- Jeg ønsker ikke, at vi skal have en sag ud af, at Fynbus ikke respekterer at der er noget, der hedder de fælles landsækkende rejseregler, fastslår han.

Annonce

Forbrugerrådet

Hos Forbrugerrådet Tænk mener man, at Fynbus burde have tacklet situationen med de mange snydere anderledes:

- Grundlæggende mener vi selvfølgelig, at passagerne skal betale for deres rejser. Det er uacceptabelt at snyde, og vi kan godt forstå, at Fynbus ville reagere, da de oplevede, at flere og flere ikke havde gyldig billet. Movia (Danmarks største trafikselskab, red.) oplevede det samme, men lavede kampagne og øget kontrol, indtil niveauet var normalt - det havde også været bedre for Fynbus at gribe til i stedet for den her manøvre, der ikke var efter reglerne, siger Rasmus Markussen, politisk medarbejder hos Passagerpulsen i Forbrugerrådet Tænk.

Under store dele af coronakrisen har den forreste dør i busserne været lukket for passagerer. Det sker for at tage hensyn til chaufførens sikkerhed i en hverdag, hvor han eller hun ellers normalt kommer i kontakt med et hav af mennesker. Arkivfoto: Simon Trøjgaard Jepsen

Han påpeger ligeledes, at 750 kroner i forvejen kan mærkes på langt de fleste.

- En bødetakst på 750 kroner er forholdsvis høj for mange af de forbrugergrupper, der ofte benytter den kollektive trafik - det gør mange unge og mange pensionister, og selv om nogle snyder bevidst, så er der også en del af afgifterne, der skyldes ærgerlige fejl. I den aktuelle sag var der f.eks betalt for rejsen, men drengen brugte sin mors kort, og det er mod reglerne, siger Rasmus Markussen.

Mens bødetaksterne i Fynbus er tilbage til det normale niveau, er antallet af snydere igen stigende. Den normale procent er to-tre, men ligger ifølge Fynbus-direktør Carsten Hyldborg nu på fem procent. Det er et uacceptabelt niveau, mener direktøren, som nu vil gribe til mere kontrol i stedet for højere takster.

- Jeg går til bestyrelsen med et forslag om at få ansat flere kontrollører.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce