Annonce
Odense

Corona rammer Odense Letbane: Minister melder om forsinkelser i projektet

Orangeklædte letbanebyggere arbejder videre med at anlægge spor, stationer og kørestrømsmaster. Men projeketet, der i høj grad beror på materialer og arbejdskraft fra andre steder i Europa, er udfordret af corona-krisen. Arkivfoto: Michael Bager
Transportminister Benny Engelbrecht (S) har oplyst Folketinget om, at "på Odense Letbane forventes der forsinkelser grundet corona-situationen". Letbanedirektør Mogens Hagelskær bekræfter, at der er udfordringer, men hverken den samlede økonomi eller åbningsdatoen 1. september 2021 skrider indtil videre, oplyser han.

Odense Letbane mærker nu også konsekvenserne af den globale corona-pandemi.

Det oplyste transportminister Benny Engelbrecht (S) i sidste uge, den 16. april, Folketingets Finansudvalg om. Det fremgår det af den skriftlige orientering om corona-krisens betydning for en række større infrastrukturprojekter, ministeren udsendte, hvor der om Odense Letbane står:

"På Odense Letbane forventes der forsinkelser grundet pga. corona-situationen. Det skyldes forholdsreglerne taget i forbindelse med arbejdet, og at det er blevet sværere at få produktioner og leverancer fra underleverandører."

Situationen for letbanen har altså forværret sig i løbet af den seneste måneds tid.

21. marts, da corona-krisen endnu var i en tidligere fase, lød det fra letbanekontoret til Fyens Stiftstidende, at "der er ikke noget letbanearbejde, som ligger stille på nuværende tidspunkt".

Annonce
Mange steder ligger skinnerne klar, hvorimod opsætning af kørestrøm er noget af det, som udfordres af, at det rette personel ikke kan komme til Danmark fra Spanien. Her er Nyborgvej fotograferet kort tid inden, Corona-krisen nåede til Danmark. Arkivfoto: Christian Nordholt

Mangler ekspertise fra udlandet

Men i dag er situationen anderledes, bekræfter administrerende direktør hos Odense Letbane Mogens Hagelskær.

- Der er del-leverancer, som vil blive påvirket, og der er også del-leverancer, som allerede er påvirket, siger han søndag til Fyens Stiftstidende.

Konkret er det for eksempel et problem at få udenlandsk arbejdskraft frem til Danmark fra lande som Spanien, Portugal, Italien, Polen og Rumænien.

- Det rammer på et uheldigt tidspunkt i projektet, fordi vi er midt i et faseskifte, hvor vores arbejde med selve anlægsdelen (etablering af skinner og stationer f.eks., red.) fylder mindre og mindre, og vi i stedet begynder at skulle teste mere og mere. Det vil sige, at der skal nyt personel med ny viden herop.

- Comsa, altså vores spanske leverandør af skinner og kørestrøm, har også været nødt til at indstille dele af installationen af kørestrøm, fordi de ikke har kunnet få folk fra Spanien til Danmark. Årsagen er ikke, at Comsa ikke har kunnet få dem ind Danmark, men det er simpelthen fordi, de ikke har kunnet forlade Spanien, hvor de ikke må bevæge sig rundt, forklarer Mogens Hagelskær.

Heller ikke nogle store dunkrafte, der skal bruges til af løfte togene med på kontrolcenteret, har det været muligt at få leveret fra Italien. Og de medarbejdere, som skal bygge den resterende del af transformerstationerne, der giver strøm til letbanen, rejste hjem allerede i marts.

- De håndværkere (udenlandske, red.), der udfører den del, tog simpelthen hjem, fordi de ikke følte sig sikre ved at være her. Og de er ikke kommet tilbage siden, forklarer Mogens Hagelskær.

Selve arbejdet med at etablere de sidste strækninger med skinner er dog fortsat i gang. Om end det er udfordret af sundhedsmæssige krav om, at arbejdet for at hindre smittespredning skal udføres i faste teams med maksimum 10 personer, skrider det frem.

- Det går ud over effektiviteten, men vores entreprenører gør deres ypperste, og fremdriften ude på strækningerne er, hvad angår den del, ganske fornuftig, siger Hagelskær.

Han tilføjer, at de udenlandske medarbejdere, som det lykkes for at nå frem til danske grænse, bliver testet for coronavirus, inden de begynder arbejdet på letbanen

Holder fast i åbningsdato

Udfordringerne til trods afviser Mogens Hagelskær for nuværende at tale om en udskydelse af den i forvejen udskudte åbningsdato, som oprindeligt skulle være i slutningen af 2020, men som sidste år blev udskudt otte måneder til senest 1. september 2021.

Der er indtil videre tale om interne forsinkelser i projektet, fastholder han og tilføjer, at letbanekontoret "følger situationen tæt, og løbende holder vores ejere og bidragydere orienteret".

- Der er mange ting i det. For eksempel om det bliver lettere eller sværere at få folk hertil på tværs af landegrænser. Det kan have stor betydning. Et andet spørgsmål kan være, hvor hurtigt fabrikkerne, der leverer delkomponenterne, åbner. Og hvor hurtigt kan de så prioritere netop vores projekt, lyder det fra letbanedirektøren.

Heller ikke det oplagte spørgsmål om, hvorvidt budgettet - som aktuelt lyder på 3,579 milliarder kroner - kan holde til corona-krisen, vil Mogens Hagelskær bevæge sig ud i at svare på endnu.

- Det er klart, at sådan en begivenhed (corona-krisen, red.) koster penge. Men lige nu er det for tidligt at sige noget om, hvorvidt det påvirker totaløkonomien. Det kommer vi tilbage til, så snart vi er klogere på det, siger letbanedirektøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Carlslund genåbnet: Så er der atter æggekage med flæsk og bacon

Fyn For abonnenter

Se video af biljagten på Svendborgmotorvejen: Ulriks fire kameraer fanger farlige trafikanter og bilkabule-syndere

Annonce