Annonce
Fyn

Corona-nedlukning rammer bustrafikken hårdt: Fynbus i historisk stor krise

Det varer længe, inden der kommer så mange passagerer med en bus fra Fynbus, forudser formanden for selskabet, borgmester Morten Andersen (V). PR-foto
Staten må træde til med hjælp til de regionale trafikselskaber, som alle er hårdt ramt af nedlukningen af Danmark på grund af et drastisk fald i passagertallet. Det mener Fynbus' formand, Morten Andersen (V). Han forudser et økonomisk pres på trafikselskab lang tid endnu.

Fyn: Regeringens opfordring til at undgå offentlige transportmidler i myldretiden for at mindske spredningen af coronavirus har bragt Fynbus i en økonomisk klemme.

Danskerne har fulgt opfordringen i en sådan grad, at formanden for Fynbus, borgmester i Nordfyns Kommune Morten Andersen (V), fastslår, at busselskabet, som ejes af ni fynske kommuner og Region Syddanmark, befinder sig i sin hidtil største økonomiske krise på grund af manglende billetindtægter på mere end 30 millioner kroner.

Den lokale bustrafik på Fyn er ikke så hårdt ramt af passagerfaldet, fordi lokaltrafikken i høj grad benyttes af skolebørn, men der er mange tomme sæder i de regionale busruter.

- På nogle tidspunkter har vi været nede på et billettab på 90 procent, siger Morten Andersen.

Fynbus's regionale ruter blev hårdt ramt, da regeringen opfordrede danskerne til at undgå kollektiv trafik i myldretiden, mens Ældre Sagen anbefalede ældre borgere at undgå at bruge de offentlige transportmidler. Der mangler millioner i kassen hos Fynbus, fortæller selskabets formand, Morten Andersen (V). Arkivfoto: John Fredy.

Folk vil undgå fyldte busser

Og selvom danskerne er begyndt at vende tilbage til arbejdspladserne og dermed også den kollektive trafik, er passagertallet stadig langt fra normalen før 11. marts.

- Der går lang tid, før vi når det niveau igen, hvis vi nogensinde gør det. For de gode afgange for et trafikselskab er dem, som vi egentlig skal undgå at have i fremtiden - det er de afgange, hvor bussen er fyldt. Men begrænsningerne for, hvor tæt vi må sidde, vil gælde langt ud i fremtiden, så vi kan slet ikke praktisere de gode afgange i samme omfang som tidligere, forklarer Morten Andersen.

Og selvom der på et tidspunkt måtte blive lempet på restriktionerne for pladsen i busser og tog, tvivler Morten Andersen på, at det vil påvirke passagertallene ret meget.

- Det er ikke sikkert, at vi kan få folk til at sætte sig ind i en fyldt bus. De vil også selv tænke, at de ikke skal sidde i en bus eller et tog, der er fyldt til bristepunktet, siger Fynbus-formanden.

Annonce

Staten må træde til

Løsningen er ikke at skære ned på antallet af afgange, for selvom det kan spare penge, er det Fynbus' erfaring, at mindre fleksibilitet i den kollektive trafik får passagerer til at vælge andre løsninger, forklarer Morten Andersen. Løsningen er heller ikke at hæve priserne, for det indebærer risikoen for, at nuværende passagerer står af, og at Fynbus ender med at sælge endnu færre billetter.

- Den tredje mulighed er, at der bliver båret flere penge til buskørslen, og her retter vi vores blik mod staten. For det her har ret så stor konsekvens for hele den måde, vi tænker kollektiv trafik på, siger Morten Andersen.

- Så kunne man spørge, om ikke kommunerne eller regionen bare kunne give flere penge til Fynbus, men jeg mener ikke, at det er en opgave for kommunerne eller regionen at finansiere det tab, vi oplever som følge af coronakrisen. Vi mener, det i høj grad er en statslig opgave. Den nuværende regering ønsker jo også, at vi har en velfungerende kollektiv trafik, siger Morten Andersen.

Annonce

Møder med ministeren

Han oplyser, at Fynbus og landets øvrige regionale trafikselskaber har haft flere møder med transportminister Benny Engelbrecht (S) for at håndtere nedlukningen siden midten af marts, og på de møder er der også blevet talt om finansiering.

- Det er ikke kun her på Fyn, vi mangler penge. Det gælder hele vejen rundt, at pengene kommer til at mangle, fordi billetindtægterne er så vigende og vil være det i lang tid fremover, siger Morten Andersen.

Annonce
Odense

Tag kandidattesten her

Kerteminde For abonnenter

Spejderhytte ombygget til unikt fritidshus: - Det er måske et af de mest specielle sommerhuse i Danmark

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart

Nye fiskekvoter kommer til at koste Skipper Kurt halvdelen af sin løn: - Der er ingen, der gider betale, når de kun må komme hjem med en enkelt torsk

Odense For abonnenter

50 år med lig på bordet: Peter Mygind Leth er dødens detektiv - Disse sager har gjort størst indtryk på ham

Odense

Kunstner vil ikke fjerne kendt skulptur: - Den minder om det voldsomme svigt, kommunen udsatte mig for

Odense Håndbold

Althea Reinhardt var uigennemtrængelig i Champions League - Odense Håndbold sender slovenere hjem uden point

Sport

Axelsen efter H.C. Andersen-eventyr: - Vega gav mig energi og styrke

Erhverv For abonnenter

Johanne er en af Danmarks eneste kvindelige stenhuggere:  - Jeg har også masser af sten derhjemme

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Debat

Pendlere i modkørende trafik

Erhverv

Mountainbikere og støjende unge forpester naturen: Lad skoven være i fred

Fyn

Går dit kryds til den rigtige fynbo? Tag testen og se, hvilken politiker der vil det samme som dig i din kommune

Kommunalvalg

Politikere med røde ører - glemte at invitere to lokale kandidater til fælles hygge med vælgere: - Jeg beklager simpelthen dybt

Odense For abonnenter

'Banjo' var ved at drikke sig ihjel: Nu krænger grill-kongen hjertet ud efter livslangt alkoholmisbrug

OB For abonnenter

Statistikkens sjældne lov gik den fynske vej - OB kom tilbage fra afgrunden med scoring i sidste sekund

Annonce