Annonce
Odense

Corona ændrede undervisningen på skolen: Skoleleder fortæller om bedre trivsel

- Groft sagt erfarede vi, at eleverne trivedes godt med at have færre lærere, være i mindre hold og modtage undervisning udenfor. Sådan siger Korup Skoles leder Simon Hempel-Jørgensen om undervisningen lige efter coronanedlukningen. Arkivfoto: Frederik Steen Nordhagen
Den tilpassede skoleundervisning fra foråret frem til sommerferien har været en udfordring, men ikke et problem. På Korup Skole i Odense har undervisningen endda givet erfaringer om og inspiration til, hvordan man organiserer lærerne om en klasse.
Annonce

Odense: Fra folkeskoleeleverne vendte tilbage til skolerne i foråret og frem til sommerferien, fik eleverne nødundervisning for at minimere risikoen for coronasmitte mest muligt.

En ny undersøgelse af forskere på Syddansk Universitet har set nærmere på lærere og elevers erfaringer med den alternative skoleform. En af skolerne, der deltog i undersøgelsen, var Korup Skole i udkanten af Odense.

- Vi opdelte de mindste elever i halve klasser med 12 i hver. Kunsten blev så at have medarbejdere nok, så vi havde alle mand på dæk. Derfor gav vi eleverne lidt kortere dage, for ellers ville der ikke være timer nok i staben, og eleverne brugte lang tid med de samme lærere, forklarer skoleleder på Korup Skole, Simon Hempel-Jørgensen.

- Meget af undervisningen rykkede også udenfor, så i stedet for eksempelvis at lave mad i madkundskabskøkkenet, havde eleverne teori i det fri, fortsætter han.

Simon Hempel-Jørgensen kan nikke genkende til undersøgelsens konklusion: Elever og lærere havde i store træk positive erfaringer med nødundervisningen.

- Groft sagt erfarede vi, at eleverne trivedes godt med at have færre lærere, være i mindre hold og modtage undervisning udenfor. Lærerne havde også gode erfaringer med det. Der er selvfølgelig også bagsider, men efter omstændighederne havde vi et godt forår med lavt sygefravær for alle og god stemning blandt medarbejderne, siger Simon Hempel-Jørgensen.

Annonce

Så mulighederne

En af de lærere, der skulle tilpasse sig nødundervisningen, var dansklærer og klasselærer for 5. klasse på Korup Skole, Jonas Olsen. Han har været lærer på skolen i 16 år, og for ham betød nødundervisningen nye muligheder.

- Det her med at inddele børnene og tænke sin organisering anderledes kastede lys over nogle ting, man ikke ville have set, hvis man havde fortsat i den normale trummerum.

- Man kom tættere på nogle af de børn, der normalt ikke var lige så tydelige i klassen, og det gav nogle plusser at se dem på en anden måde. Selvfølgelig var der nogle forhindringer i, at parringerne, man lavede i klasserne før, ikke lod sig gøre på samme måde, men jeg så faktisk nogle muligheder i det, forklarer Jonas Olsen.


På den lange bane vil vi se på, hvordan vi organiserer teams, så der er færre lærere inde over en klasse.

Simon Hempel-Jørgensen


Nødundervisningen var dog ikke kun positiv. Eleverne blev undervist af færre lærere, hvilket betød at lærerne måtte undervise i fag, de ikke havde de bedste forudsætninger for at undervise i.

- Det er klart, at ikke alle lærere har forudsætninger for at undervise i alle fag. Derfor vil det i mange tilfælde være nødvendigt at lave en opsamling senere. Det bekymrer mig ikke, men jeg har opmærksomhed på det. Man skal især være vågen med de store elever, fordi det bliver presserende på grund af eksaminer, siger Jonas Olsen.

Annonce

Inspiration

Her efter sommerferien må der igen være op til 30 elever i et klasselokale. På Korup Skole har man dog valgt ikke at gå helt tilbage til normalen.

- Vi holder stadig afstand. Der er ikke morgensang, eleverne er opdelt i områder i frikvartererne, og vi har lavet dobbelt op på badefaciliteterne efter idræt. Vi har stadig mange tiltag, der sørger for, at klasserne ikke blandes. Men selve undervisningen ligner sig selv igen, siger Simon Hempel-Jørgensen.

Billedet her er taget, inden eleverne kom tilbage i foråret. Selvom undervisningen ikke er underlagt de samme restriktioner her efter sommerferien, er elevernes hverdag stadig ikke den samme, som den var før corona, fortæller skoleleder på Korup Skole Simon Hempel-Jørgensen. Arkivfoto: Frederik Steen Nordhagen

Han ser frem til konklusionerne af yderligere forskning på området, men Korup Skole vil også selv evaluere og tilpasse undervisningen, ud fra dens erfaringer.

- Jeg tror, at mange af lærerne har fået inspiration af udeundervisningen, og vi har købt ting, der gør det nemmere at lave undervisning uden for i fremtiden. På den lange bane vil vi se på, hvordan vi organiserer teams, så der er færre lærere inde over en klasse, fortæller Simon Hempel-Jørgensen.

Jonas Olsen kunne godt tænke sig, at forældrene i fremtiden blev ligeså gode sparringspartnere, som de har været under corona-undervisningen.

- Tiden har måske gjort forældrene mere opmærksomme, men jeg oplevede, at forældrene hjalp mere, end jeg normalt kunne forvente. Så for nogle af de elever, der har det lidt svært i hverdagen, vil jeg gerne i fremtiden have forældrene endnu mere inde over i forhold til sparring, forklarer læreren.

- Men lige nu er det selvfølgelig svært at se, hvordan det helt præcist skal passe ind i hverdagsregi, pointerer han.

Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Brandmænd frygter for deres liv på motorvejen: - Vi er mere trygge ved at kravle ind i et brændende hus end at stå på motorvejen

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense For abonnenter

Det ved vi om fængslet 25-årig: Blev betragtet som bandemedlem og frifundet i stor skudsag

Odense

25-årig varetægtsfængslet: Sigtet for medvirken til drab og drabsforsøg i Egeparken

Odense

Ekspert i islamisk jura og imamer: - Magten ligger ikke hos de islamiske autoriteter og de religiøse råd

Annonce