Annonce
Erhverv

Coop investerer millioner i fynsk centrallager

Bag hegnet kører alt af sig selv, mens distributionschefen i Coop Logistik, Jørn Caben ser til. Foto: Lasse Hansen

Automatiseringen af varemodtagelsen på Coops centrallager i Odense, skal forbedre produktiviteten hos landets største logistikvirksomhed

Annonce

Kiks, kattegrus og konserves. Sorte oliven til Irma. Lampeolie, boremaskiner, pulverkaffe og tacoskaller. Siden 2009 har Coops centrallager været en synlig del af landskabet i det sydøstlige Odense. Har man kørt på motorvej E20 syd om byen, er den enorme bygning svær at overse. Men det er ikke bare udefra, at bygningen er bemærkelsesværdig. Tager man et kig indenfor, rummer den et af landets mest moderne højlagre.

I konstante bevægelser løfter 12 kraner tonstunge paller op i mere end 30 meters højde. I alt er der plads til 35.000 paller, og alt er fuldautomatisk, når de først er placeret på båndet.

SuperBrugsen, DagligBrugsen, Fakta og Irma. I døgndrift pakkes der varer til mere end 1200 Coop-butikker over hele landet. Her arbejder i alt 260 mand i treholdsskift, så koncernens butikker hele tiden er forsynet med vatpinde, ketchup, hvidvin og hårshampoo. Det er også herfra, at varerne i e-butikken Coop.dk bliver håndteret, så har man handlet støvsugere, barbermaskiner eller parfume fra Christian Dior i e-shoppen, så er det også pakket i Odense. I alt er der mere end 30.000 varenumre på lageret, der oprindeligt lå på Østerbro i Odense C.

- Selv om vi med mere end 2000 ansatte er en del af Danmarks største logistikvirksomhed, så skal vi hele tiden forbedre os.

Jørn Caben, distributionschef Coop Logistik
På højlageret stables pallerne i mere end 30 meters højde af de i alt 12 gule kraner, som døgnet rundt kører frem og tilbage mellem rækkerne. Alt foregår fuldautomatisk. Foto: Lasse Hansen
Hvis noget vælter eller sætter sig fast, skal teknikkerne i gang. Men jobbet er alsidigt, for højderne kræver særligt kaltregrej. Foto: Lasse Hansen
Annonce

Bliver hele tiden bedre

Som det er lige nu håndteres cirka 60 procent af ekspeditionerne automatisk. Men virksomheden investerer løbende i at forbedre produktiviteten. I øjeblikket arbejder håndværkere og teknikere på at gøre det moderne lager endnu mere konkurrencedygtigt. Det fortæller Jørn Caben, der er distributionschef ved Coop Logistik.

- Selv om vi med mere end 2000 ansatte er en del af Danmarks største logistikvirksomhed, så skal vi hele tiden forbedre os, siger han.

Derfor er Coop lige nu i gang med at automatisere varemodtagelsen. Investeringen, der ligger i størrelsesordenen 10 millioner kroner, skal gøre arbejdet endnu mere effektivt. Her håndterer medarbejderne hver dag omkring 4000 paller, efterhånden som de kommer ind fra rækken af lastvogne. Hidtil har de manuelt scannet og dermed registreret varerne, efterhånden som de blev læsset af på en af de 22 ramper, der i princippet kan betragtes som centrallagerets gigantiske indbakke. Men fremover bliver den rutine endnu hurtigere.

COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
Annonce

Direkte ind på lageret

Med stor præcision flyttes pallerne fra indbakken og over på et transportbånd, der fører dem direkte ind i højlageret. Og chaufførerne på trucken har nok at gøre. I en række står 14 paller tungt læsset med Ritter Sport. 25 paller med plantekurve og endeløse rækker af hønsebouillon.

Men fremover kan der spares en arbejdsgang. For så bliver pallerne læsset direkte fra lastvognene op på transportbåndet. På to skift kan de frigøre otte mand, som så kan lave noget andet. For når pallerne først står på båndet, så kører de selv op i højlageret. Og det øger effektiviteten, som er nøgleordet i alt, hvad der foregår på den moderne arbejdsplads. Så Jørn Cabens filosofi er klar.

- For lager- og logistikaktiviteter er et rent omkostningssted, så jo mere effektive vi er - jo mere konkurrencedygtige er butikkerne, siger han.

COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
Annonce

Distribution er en kerneopgave

Automatiseringen stiller store krav til den tekniske drift. Selv om lageret i Odense opererer med en oppetid på 99 procent, så skal der alligevel være et beredskab af teknikere, som kan håndtere et nedbrud. Og den funktion skal også være døgnbemandet.

- Døgnbemanding er ikke noget problem i forhold til de medarbejdergrupper, hvor der skal være mange tilstede. Det er straks sværere, når der er tale om specialafdelinger som eksempelvis den tekniske, der kun tæller cirka 10 medarbejdere. Her er du nødt til at køre med overkapacitet i afdelingen, hvis du skal være sikker på at være dækket ind, og det øger vores omkostninger unødigt, forklarer distributionschefen.

Derfor er den opgave lagt ud til virksomheden Intego, der har specialiseret sig i den tekniske del af driften.

- På den måde har medarbejderne en langt bedre mulighed for at vide, hvad der rør sig - ikke bare på det tekniske område, men også med henyn til sikkerhed og lovgivning. Samtidig kan vi koncentrere os om vores kerneopgave, som er logistik, siger Jørn Caben.

COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
COOP's centrallager i Odense. Distributionschef Jørn Caben viser rundt. Foto: Lasse Hansen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Kritik af kommune i sag om ulovligheder i tidligere kro: Går efter de forkerte, mener lejerforening

Odense

Borgerservice: Lejere blev advaret om manglende godkendelse af lejemål på tidligere kro

Annonce