Annonce
Middelfart

Containerboliger på vej: Her forhandles der intensivt om billig-boliger til unge

Emil Havgaard Jepsen er formand for Ungdomsrådet i Middelfart. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
DSB bekræfter, at man forhandler med Middelfart Kommune om salg af et større areal ved baneområdet, der eventuelt skal huse midlertidige ungdomsboliger. Flere lokaliteter er i spil, understreger plan- og byggechef.

Middelfart: I september sidste år kom en række unge med forslag til, hvor man kunne placere midlertidige ungdomsboliger - i form af containerboliger - i Middelfart, efter borgmester Johannes Lundsfryd (S) efterlyste input under avisens projekt Ryk Middelfart.

Siden har forvaltningen arbejdet med forslagene, og inden længe kan en konkret lokalitet være forhandlet på plads, hvis det står til kommunens plan- og byggechef, Anders Kjærved.

- Jeg håber, at vi kan have lavet aftaler og være tæt på at have etableret nogle boliger omkring sommerferien. Midlertidige boliger vil i de fleste tilfælde være præfabrikeret, så man vil relativ hurtigt kunne etablere noget. For at det skal lykkes, skal vi være heldige med at få lokaliteten på plads ret hurtigt. Det arbejder vi intensivt på lige nu, siger plan- og byggechefen.

De unge foreslog den gang alt fra Toyota-grunden til diverse grønne arealer, ved Kulturøen og ikke mindst arealet bag Middelfart Station.

Anders Kjærved oplyser, at flere lokaliteter er i spil, og at man endnu ikke har lagt sig endeligt fast.

Men området bag stationen er højt på ønskelisten, hvis man spørger ham.

- Det er i hvert fald en interessant placering set fra et ungdoms- og logistikperspektiv. Vi har mange unge, der pendler ud og går i skole i Odense eller Trekantområdet. Der er placeringen ved jernbanen optimal, konstaterer han og forventer en afklaring indenfor en måned.

Annonce
DSB's område bag Middelfart Station er højt på ønskelisten i forhold til unge-boliger, og der forhandles ifølge DSB om et salg. Arkivfoto: Daniel Kofoed.

DSB bekræfter dialog

Plan- og byggechefen understreger, at kommunen ikke ejer det pågældende område ved stationen.

Det gør derimod DSB Ejendomme.

DSB's pressevagt bekræfter, at man er i dialog med Middelfart Kommune om et salg af et areal på 11.000 kvadratmeter ved baneområdet.

"Arealet er meget egnet til ungdomsboliger, da det er centralt beliggende og tæt på både tog- og busstationen og på indkøb", uddyber pressevagten endvidere i en skrivelse til avisen.

Ungdomsrådet i Middelfart foretrækker også stationsområdet - med forbehold.

- Det er en central placering i byen, hvor der ikke er langt til det hele. Men vi kan være bekymret for, om det kan påvirke prisen, konstaterer formand Emil Hauvgaard Jepsen.

- Det skal være sådan, at man kan leve der for en SU, supplerer han.

Desuden er det ifølge Ungdomsrådet vigtigt, at der ikke er krav om, at man er under uddannelse. Det skal derfor være en ungdomsbolig - og ikke en studiebolig eller kollegium, da der også er brug for billig-boliger til unge, der gerne vil blive boende i Middelfart for eksempel i forbindelse med et sabbatår.

Attraktive og billige containerboliger

Byrådet har afsat to millioner kroner til at etablere ungdomsboligerne. Man har indtil nu haft såkaldte containerboliger i spil, og plan- og byggechefen forestiller sig, at der ikke kommer under 10 containerboliger, så man samtidig skaber et miljø omkring boligerne.

- Vi har snakket med en række mulige leverandører. Der skal være en vis kvalitet i boligerne. En ting er, at der skal være boliger, der er billige, men de skal også være attraktive nok til, at de unge gider at bruge dem, understreger Anders Kjærved.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce