Annonce
Sport

Contador taber tid efter styrt i tysk alpetriumf

Alberto Contador på vej ensom mod mål efter sit styrt på dagens etape.

Simon Geschke tog sejren på årets første alpe-etape i Touren, hvor Alberto Contador styrtede på en nedkørsel.

29-årige Simon Geschke fra Giant-Alpecin tog karrierens største sejr, da han forlod et stort udbrud på næstsidste stigning på 17. etape af Tour de France og holdt hele vejen til mål.

Omvendt blev etapen en stor nedtur for Alberto Contador (Tinkoff-Saxo), som styrtede på nedkørslen fra Col d'Allos og endte med at tabe mere end to minutter til de øvrige favoritter.

Geschke vandt foran Andrew Talansky (Garmin), der kom i mål omkring et halvt minut efter, mens Chris Froome (Sky) og Nairo Quintana (Movistar) snuppede lidt sekunder på Alejandro Valverde (Movistar) og Vincenzo Nibali (Astana).

Etapen sluttede på toppen i Pra-Loup efter en svær nedkørsel, der altså sendte Contador i asfalten, som også Thibaut Pinot (FDJ) måtte ned og smage på efter en dramatisk og hektisk etape.

Straks efter at løbsdirektør Christian Prudhomme havde sat 17. etape i gang, blev en kaskade af udbrudsforsøg lanceret, og hastigheden i feltet var meget høj grundet den store uro.

Et stort udbrud på 28 mand fik revet sig løs og lagde stille og roligt afstand til feltet.

I det udbrud sad stærke folk som Rafal Majka og Peter Sagan fra Tinkoff-Saxo, Thibaut Pinot, Richie Porte og Nicolas Roche fra Sky, Steven Kruijswijk (LottoNL) og Rigoberto Uran (Etixx-Quick-Step).

Den aggressive kørsel kostede for løbets nummer tre, Tejay van Garderen (BMC), som var syg. Han blev sat hurtigt, fik kæmpet sig tilbage kortvarigt, men røg igen af feltet efter godt 90 kilometer, hvorefter han udgik.

Senere på etapen udgik også verdensmester Michal Kwiatkowski (Etixx-Quick-Step).

Van Garderens exit kom kort efter, at Alberto Contador aktiverede favoritgruppen med et angreb i selskab med holdkammerat Michael Rogers på kategori 2-stigningen Col de la Colle-Saint-Michel.

Spanieren blev dog kørt ind igen af landsmanden Alejandro Valverde (Movistar), som med Van Garderens farvel pludselig var på podiet i klassementet. Og resten af favoritgruppen fulgte op.

Helt i front kørte Simon Geschke (Giant-Alpecin) fra resten af udbruddet på kategori 1-stigningen Col d'Allos, mens små angreb fra resten af udbrydergruppen hele tiden blev forsøgt.

Ingen kunne dog nå Geschke, som vandt den femte tyske etapesejr i årets Tour, efter at André Greipel (Lotto Soudal) har vundet tre og Tony Martin (Etixx-Quick-Step) en enkelt.

Chris Froome holdt afstanden til klassementets nummer to, Nairo Quintana, som ellers forsøgte at rykke fra briten et par gange - dog uden held.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce