Annoncørbetalt indhold

Co2-neutral hjemmeside - er det godt nok?

PR-foto credit

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

I dag er det muligt at gøre alt Co2-neutralt f.eks. ved at plante træer eller investere i projekter og virksomheder verden over der mindsker Co2 udslip. Det er fint at gøre det, men er det godt nok?


Annonce

Et klassisk eksempel på noget er i vid udstrækning bliver Co2-neutraliseret er hjemmesider el. websites om man vil. Her arbejder ud fra tesen om at hver besøgende på ens hjemmeside skaber en mængde energiforbrug der kan Co2-neutraliseres ved at plante X antal træer.


Det er der som sådan ikke noget i vejen med, men det betyder bare at hjemmesiden stadig forurener det den nu gør, men køber sig til neutralisering af forureningen et andet sted. Hele begrebet Co2-neutral har i min optik fået et forkert image og er langt fra så bæredygtigt som man går og tror som forbruger.


Hvad betyder Co2-neutral?

Co2-neutral betyder blot at man er neutral, altså lander på et 0 i sit Co2-regnskab. Det betyder ikke man ikke udleder Co2, langt fra, for det de fleste Co2-neutrale hjemmesider, virksomheder og privatpersoner gør, er at købe sig til Co2 neutralisering, som allerede nævnt herover.


I praksis betyder det at en hjemmeside kan udlede 10 ton Co2 om året og stadig være Co2-neutral, fordi den køber sig til certifikater i organisationer der arbejder på projekter som hiver Co2 ud af atmosfæren, eksempelvis ved at plante træer.


Igen vil jeg lige pointere at der ikke er noget galt i at Co2-kompensere, for i det mindste går du/i noget, men min pointe er at man bør tænke i andre baner og se Co2 kompensation som et tillæg til det at have bygge en bæredygtig virksomhed op fra kernen af.


Sådan får du en rigtig grøn hjemmeside

I stedet for at tænke på hvordan bliver Co2-neutral, så tænk på hvordan du kan starte med at ændre på ting i din virksomhed, i privat regi el. i dette tilfælde ved dit website for at gøre den mere bæredygtig uden at betale dig fra det.


Når det kommer til hjemmesider er der en del ting man kan gøre:

●     Host din hjemmeside ved bæredygtig hosting der køre på vedvarende energi

●     Sørg for at den fylder så lidt som muligt og loader så hurtigt som muligt (det hænger ofte sammen)

●     Tænk over farverne, mørkere farver bruger mindre strøm på moderne OLED-skærme.

●     Tænk på brugervenlighed, jo nemmere din side er at bruge, jo færre klik og dermed en mere bæredygtig hjemmeside.

Det er blot nogle af de ting du kan gøre for at få en grøn hjemmeside. Udover disse er der selvfølgelig intet i vejen for også at plante træer eller kompensere på anden måde, men drop målet om at være Co2-neutral og tænke i stedet for bæredygtighed fra start af.

Co2-neutral hosting

Du kan sagtens finde Co2-neutral hosting på markedet, men udfordringen ved dette er noget af den samme som jeg har været inde på. Vælger du et hostingfirma der reklamere med at være 100% Co2-neutrale, så kan det være at alt den energi de bruger kommer fra kulkraft, hvilket ikke er særlig bæredygtigt.


I steder bør du vælge en webhost som Green Hosting der har valgt at lægge deres hosting i et datacenter drevet af vedvarende energi, med hardware der er energieffektivt og som herudover støtter miljøtiltag som plantning af træer og opsamling af plastik fra havet.


Derudover arbejder et hostingfirma som Green Hosting også på at gøre mere opmærksom på hvordan vi bruger internettet på en mere bæredygtig måde.


Hvor meget Co2 udleder en hjemmeside?

Det er umuligt at sige hvor meget Co2 en hjemmeside udleder el. energi den bruger. Det skyldes at der ikke er en standard for beregning af aftrykket og de reporter og udregninger der er lavet på området har taget højde for forskellige ting hvilket har givet alt fra et estimeret energiforbrug på 0,004 kwh/GB til 136 kwh/GB, hvilket er en stor variation.


Det er altså forskelligt fra kilde til kilde hvor meget Co2 din hjemmeside udleder og derudover kommer også faktorer som trafik, samt dit specifikke hjemmeside setup. Det bedste du kan gøre er at implementere så blredygtigt et webdesign som muligt og vælge en bæredygtig host til dit website.

Denne artikel indeholder sponsoreret indhold

Om Annoncørbetalt indhold

Annoncørbetalt indhold er et annonceformat, der er blevet til i samarbejde mellem Jysk Fynske Mediers kommercielle afdelinger og en annoncør.

Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle medarbejdere er således ikke involveret i nogen faser af udviklingen af det betalte indhold. Lige som annoncørerne ikke har nogen indflydelse på det redaktionelle indhold på Jysk Fynske Mediers nyhedssites.

Når en artikel er markeret med ’annonce’ eller ‘annoncørbetalt indhold’, betyder det, at en annoncør har betalt for artiklen og har haft indflydelse på indholdet i den konkrete artikel.

Annoncørbetalt indhold skal leve op til Jysk Fynske Mediers nyhedssites øvrige stil, tone og den generelle kvalitet, som læserne normalt forventer sig at møde.

Annoncørbetalt indhold vil altid være tydeligt afmærket med ‘Annoncørbetalt indhold’ og annoncørens logo for at gøre det tydeligt for vores læsere, at artiklen er betalt. Desuden vil valg af skrifter, farver og design adskille sig fra Jysk Fynske Mediers uafhængige redaktionelle artikler for at undgå forveksling.