Annonce
Kerteminde

Cityformandens to forslag til at undgå p-kaos: Privat parkeringshus og bedre skiltning

Jonas Nielsen er formand for Kerteminde Cityforening. Foto: Nils Svalebøg
Annonce

Kerteminde: Der er trængsel om parkeringspladserne i Kerteminde. Hvis du er i tvivl, så bare spørg byens erhvervsdrivende, der er afhængige af, at kunderne kan parkere tæt på deres butikker.

- Vi mangler markant flere parkeringspladser, for vi er dagligt ude for, at folk fravælger vores butikker, fordi de ikke kan parkere, siger formand for Kerteminde Cityforening, Jonas Nielsen.

Han har står selv bag disken i den Gamle Købmandsgård i Vestergade, og i de 18 år han har boet i byen, har han gentagne gange forsøgt at råbe politikerne op - uden det har hjulpet.

- Hvert år har vi gjort opmærksom på problemet, men det eneste, politikerne har gjort i de 18 år, er at mindske antallet af p-pladser, forklarer Jonas Nielsen.

Hvorfor tror du ikke, politikerne lytter til jer?

- De tager os åbenbart ikke seriøst som erhverv. Det er arrogant, at man bliver ved med at behandle borgerne og detailhandelen på den måde, siger Jonas Nielsen, der forudser, at det i løbet af et par år bliver det endnu sværere at finde en plads, når der bygges boliger på Strandkilen og Nordre Havnekaj.

For at Kerteminde ikke helt skal strande til, har cityformanden derfor to konkrete forslag til, hvordan parkeringsproblemerne kan blive afhjulpet

1 Bedre skiltning

Bedre skiltning skal hjælpe gæsterne med at finde parkeringspladserne. Foto: Peter Ammitzbøll

De parkeringspladser, der er i Kerteminde, skal udnyttes bedre.

- Det er noget, vi kan gøre med det samme ved at sætte skilte op, der fortæller de besøgende, hvor de skal køre hen, siger Joans Nielsen, der vil have skilte sat op ved de tre store indfaldsveje til Kerteminde.

- Når du kommer til byen, skal der stå et skilt, der viser: 50 p-pladser - 100 meter den vej. 30 p-pladser - 200 meter den vej. Så har du et overblik, før du kommer ind til byen, og så tager vi trykket af bymidten, og vi kan alle sammen være her.

- Det er den lette del af det, fortæller Jonas Nielsen.

2 Nyt parkeringshus

En del af den gamle Posthusgrund bruges i dag til parkeringsplads. I selve posthus-bygningen bor biblioteket og turistbureauet. Foto: Peter Ammitzbøll

Den svære del er, at selv om der kom bedre skiltning, ville det ikke løse de parkeringsproblemer, Kerteminde vil få, når der lige om lidt skal bygges boliger på Strandkilen og Nordre Havnekaj.

Der mangler simpelthen parkeringspladser i nærheden af bymidten. Og den mest oplagte måde at få dem på er at bygge et parkeringshus på den gamle Posthusgrund.

- Det skal ikke være kommunen, der skal betale for parkeringshuset, for så bliver det aldrig bygget. De skal bare lave en lokalplan, så får vi private til at bygge det, siger Jonas Nielsen, der gerne så, at en af de store detailhandelskæder, eksempelvis Netto, fik lov til at bygge en moderne dagligvarebutik på grunden, mod at de anlagde en parkeringskælder under butikken og eventuelt parkering på toppen.

- Hvis de kan lave 2-3 parkeringsdæk under butikken og 1-2 over, så har vi med 50 parkeringspladser på hvert dæk lige pludselig omkring 100-200 ekstra parkeringspladser, forklarer Jonas Nielsen.

På den måde vil turisterne kunne køre direkte ind i midten af Kerteminde og parkere med kort afstand til både Marinaen og Langegade, hvor de fleste butikker ligger.

- Og en ny stor, moderne Netto vil også være en trafikskaber, der vil være med til at trække flere kunder til midtbyen i Kerteminde, forklarer Jonas Nielsen.

For at få økonomien til at løbe rundt i et parkeringshus kunne en del af pladserne anvendes til langtidsparkering af de kertemindere, der i dag betaler dyrt for at leje en garage i bymidten. Og når kommunen nedlægger parkeringspladserne bag ved rådhuset, så var der plads til de kommunale medarbejdere i parkeringshuset.

- De cirka 200.000 kroner man bruger på parkeringskontrol, kunne kommunen jo leje parkeringspladser til deres ansatte for, sige Jonas Nielsen.

- Og hvis man virkelig var visionær, så kunne man, når der ikke var så stort et pres på at parkere i den indre by, tage asfalten af Præstegade. Der ligger nemlig brosten nedenunder, og så ville man få noget af den gamle købstadscharme tilbage i Kerteminde, forklarer cityformanden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce