Annonce
Odense

Citybussen tæt på reddet: Enigt udvalg sender embedsfolk på jagt efter flere penge

By- og Kulturudvalget vil finde penge, som kan afværge besparelser på bybusnettet i Odense. Blandt andet kan det betyde, at citybussen, som især de ældre har kæmpet for, reddes, at der ikke røres ved antallet af afgange til Højby, og at planer om at skære i busdriften i de tidligere morgentimer kan tages af bordet igen. Arkivfoto: Fyens Stiftstidende
De besparelser på busserne, som letbanen på et tidspunkt så ud til at ville medføre, ser ud til i vidt omfang at blive afværget. By- og Kulturforvaltningen er tirsdag blevet sendt på jagt efter ubrugte midler, som kan lukke de sidste huller. I første omgang i et år.

Odense: Diverse sparegrise, som står rundt omkring på By- og Kulturforvaltningens kontorer, skal i den kommende tid rystes grundigt i jagten på penge, der er kommet i overskud andre steder.

Det har By- og Kulturudvalget tirsdag i enighed besluttet i et forsøg på at afværge den sidste del af de besparelser på bybusnettet, som det på et tidspunkt så ud til, at åbningen af Odenses kommende letbane ville medføre i forbindelse med indførelsen af det såkaldte Bynet 2021.

Uden flere penge ville en række forringelser for i alt 16,6 millioner kroner kunne blive konsekvensen af letbaneåbningen.

Annonce

I forbindelse med budgettet for det kommende år fandt byrådets partier 10 millioner kroner til at afværge nogle af besparelserne, og nu er partierne i By- og Kulturudvalget altså blevet enige om, at det skal undersøges, hvordan den sidste del af besparelserne også kan undgås.

Afviser syltekrukke

Konkret medfører beslutningen, der er truffet, at embedsfolkene i forvaltningen - forventeligt inden jul - skal vende tilbage med et forslag til finansiering til bevaring af citybussen, som har stået til at blive nedlagt, fastholdelse af dækningen i Højby samt weekendkørsel for 2022.

Det, jeg tolker af den her beslutning, er, at der er givet et politisk håndslag på, at pengene skal findes.

Kristian Guldfeldt (K), medlem af By- og Kulturudvalget

De ting var den sidste del af forringelserne, som trods de 10 millioner kroner fra budgetforhandlingerne fortsat stod til at blive gennemført.

Finansieringen skal i første omgang findes i de såkaldte ubrugte midler indenfor by- og kulturområdets eget budget. Det kunne f.eks. være penge til at lappe huller i vejen, der ikke er blevet brugt, som i stedet føres over til busserne.

Men samtidig anerkender udvalgets partier, at det bliver vanskeligt at finde varig finansiering alene i By- og Kulturforvaltningen.

"Udvalget anerkender derfor, at der kan være et behov for at rejse spørgsmålet om finansiering i Økonomiudvalget og byrådet", fremgår det af beslutningen.

Den skeptiske iagttager kunne hævde, at det kunne ligne et forsøg på at udskyde en upopulær sag til efter byrådsvalget 16. november. Ud fra en betragtning om, at der indtil videre alene er truffet beslutning om at undersøge, hvordan besparelserne kan undgås. Ikke at undgå dem.

Men det handler ikke om at placere busbesparelserne i en syltekrukke, lyder forsikringen fra flere partier.

- Der skal ikke være nogen besparelser, lyder det fra Anders W. Berthelsen (S).

Han kalder timingen med det kommende valg, som vil være afviklet inden en endelig beslutning om busserne skal træffes, for "et tilfælde".

- Man kan altid komme med, at man bevidst udsætter beslutningen, men det synes jeg bestemt ikke er tilfældet, forsikrer han.

- Det, jeg tolker af den her beslutning, er, at der er givet et politisk håndslag på, at pengene skal findes, lyder det fra Konservatives udvalgsmedlem Kristian Guldfeldt.

Annonce

Rådmand ønsker bedre overblik

Samtidig er forvaltningens embedsfolk blevet bedt om at komme med et konkret svar på, hvor mange køreplanstimer der vil være i det nye busnet sammenlignet med det gamle.

Ifølge by- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) er det vigtigt for at få et reelt overblik over, hvad åbningen af letbanen på bundlinjen betyder for bybusserne. Det anser han for vigtigt at vide i relation til debatten om en mulig fremtidig etape to af letbanen, som blandt andre Venstre ikke støtter.

- Nogle vil opleve forbedringer, og nogle vil opleve forringelser, hvilket gør det svært at få et samlet overblik over konsekvenserne af letbanen. Derfor synes jeg, at køreplanstimer er en mere reel målestok, for de viser jo det antal timer, hvor kollektiv trafik er tilgængelig, siger han.

Annonce
Odense For abonnenter

Tiltale mod 32-årig: Sendte bud efter Abdinurs drabsmand og to andre med skarpladte pistoler

Annonce
Annonce
Annonce
Assens

SF-profil melder sig ud efter interne stridigheder: - SF er ikke et enkeltmandsparti, hvor én person bestemmer alting

Fyn For abonnenter

Forening svindlede med indsamling til kræftramte børn: Formand ville frifindes i landsretten - fik langt hårdere straf

Middelfart

Flere dages ventetid på pcr-test: Regionen åbner ny mulighed for kviktest i Nørre Aaby

Odense

Frygt for Omikron-variant afkræftet: Det er velkendt corona-virus som huserer på Rasmus Rask Skolen

Messerschmidt afviser Thulesen: Jeg kan godt blive formand

Nyborg For abonnenter

Unge i Nyborg får deres helt eget byråd

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

I morgen får Enghaveskolen ny leder: Men det er der ikke ret mange, der opdager!

Odense

Første uheld: Letbanen støder sammen med personbil under testkørsel

Anklager kræver trecifret millionbøde til Dan-Bunkering og vil sende direktør i fængsel

Kerteminde

Tina åbner klinik på sin landejendom: Nu mangler hun bare et behåret ben

Odense For abonnenter

Manden med arret gør op med den voksne, der forgreb sig på ham som lille: Skriver "afskedsbrev til min pædofil"

Fyn

Hun brænder for det frivillige arbejde for udsatte mennesker: Derfor skal Sarwa Sharif være Årets Fynbo

Annonce