Annonce
Underholdning

Særlig rolle fik skuespiller til at forlænge sin kontrakt: - Christopher er edderbankemig en god historie

Christopher bliver mistænkt for at have myrdet naboens hund. Da han i afmagt stikker en betjent en lussing, ender han selv i arresten. Fra højre: Far (Mikkel Bay Mortensen), Christopher (Kristoffer Helmuth), en betjent (Anders Gjellerup Koch) og en speciallærer (Lila Nobel). Foto: Kim Rune
Det var rollen som en 15-årig dreng med en diagnose, der fik skuespilleren Kristoffer Helmuth til at forlænge sin kontrakt med Odense Teater.

Kristoffer Helmuth er med sin klejne fremtræden oplagt at typecaste til drengeroller, men det generer ikke den 30-årige skuespiller, så længe der er kød på rollerne. Og det er der på rollen som den socialt utilpassede Christopher i ”Den mystiske sag om hunden i natten”.

Så meget kød, at det var tilbuddet om at spille den 15-årige dreng, der fik ham til at sige ja til endnu et års engagement på Odense Teater.

- Jeg blev skuespiller, fordi jeg vil fortælle gode historier, og Christopher er edderbankemig en god historie. I teksten bliver det ikke udpenslet, at Christopher har aspergers, men han ved godt, at han ikke er som andre, siger Kristoffer Helmuth.

Annonce

Fakta om opsætningen

"Den mystiske sag om hunden i natten" er skrevet af dramatikeren Simon Stephens, baseret på Mark Haddons bog, "The Curious Incident of the Dog in the Night-time". Den engelske tekst er bearbejdet af Jacob Schjødt og Mathias Rosenkrands Bech. Oversættelse: Christian Bundegaard.

Iscenesættelse: Jacob Schjødt. Scenografi og kostumedesign: Astrid Lynge Ottosen. Lysdesign: Andreas Buhl. Lyddesign og musik: Daniel Fogh.

Medvirkende: Kristoffer Helmuth, Lila Nobel, Mikkel Bay Mortensen, Meike Bahnsen, Claus Riis Østergaard, Anders Gjellerup Koch, Hanne Hedelund og Natalí Vallespir Sand.

Opføres i Odense Teaters teatersal i Odeon fra lørdag 21. september til og med tirsdag 22. oktober. Forventet spilletid er 2 timer og 25 minutter.

Overvinder frygten

Når Kristoffer Helmuth går i gang med en rolle, kigger han indad for at finde lighedspunkter, som han kan identificere sig med. Med Christopher er det ikke svært:

- Det kan godt være, at han slæber rundt på flere bogstavkombinationer end mig og de fleste andre, men hans nørderi og vidensbegær, kan jeg sagtens genkende. Christopher er besat af universet og matematik, så jeg har siddet hele nætter og nærmest inhaleret Numberphile, som er en youtube-kanal for matematik- og talnørder. Selv om jeg er elendig til matematik og ikke fatter mellemregningerne, så fanger jeg essensen og deler Christophers fascination.

Nok er Christopher speciel, men for sin danske navnebror, Kristoffer, er han blot en ekstrem udgave af alle os andre, som også har ting, vi er besatte af eller nervøse og bange for.

- Christopher er elendig til at omgås andre mennesker, men da han sætter sig for at opklare mordet på naboens hund, er han nødt til at overskride en personlig grænse. Opklaringsarbejdet kræver, at han tager metroen til London, selv om han er skrækslagen for at være ude blandt andre mennesker. Jeg beundrer Christopher for hans mod til at konfrontere og overvinde sin frygt. Jeg er bange for, at jeg ville være alt for magelig til at udfordre mig i sådan en situation, siger Kristoffer Helmuth.

Trodser familien

Christopher vælger at trodse familien og naboerne, som ikke synes, at han skal jage hundemorderen. For man skal ikke stikke sin næse i andres ting. Slet ikke, når man er så anderledes som Christopher.

Men selv om handlingen begynder som en mordgåde, understreger Kristoffer Helmuth, at den udvikler sig til et familiedrama:

- Perspektivet udvider sig, så man fra at have sympati for Christopher ender med også at få sympati for de andre personer, ikke mindst for Christophers far, som udvikler sig kolossalt som menneske.

Dramaet begynder at rulle, da drengen Christopher finder nabokonen, Mrs. Shears' (Natalí Vallespir Sand) hund myrdet - spiddet på en møggreb. Foto: Kim Rune

Talestrømmen styrer

Kristoffer Helmuth er perfektionist. Derfor har han vænnet sig til at kunne sine replikker udenad, når ensemblet mødes til første læseprøve på en forestilling. Det plejer ikke at være noget problem, for han er ret ferm til at lære udenad. Men det gik anderledes med manuskriptet til ”Den mystiske sag om hunden i natten:

- Christopher taler i én flydende strøm, som om det er talestrømmen, der styrer hans tanker. Jeg har aldrig skullet lære så meget tekst før, og et ekstra benspænd var, at der næsten ikke er nogen kommaer i teksten, så jeg er i den grad blevet udfordret.

Hverken familien eller folk i nabolaget synes, det er en god idé, at Christopher (Kristoffer Helmuth) sætter sig for at jage hundemorderen. Naboen Mrs. Alexander (Hanne Hedelund) forsøger at få drengen til at opgive sin plan. Foto: Kim Rune

På tynd is endnu

Men Kristoffer Helmuths største udfordring har hverken været at lære teksten eller at sætte sig ind i en 15-årigs fantasiverden. Det har været at skulle gøre rede for Christophers komplekse væsen:

- Christopher bryder sig ikke om at blive rørt ved, så jeg skal konstant holde afstand til mine medspillere, i stedet for at interagere med dem som jeg er vant til, siger han og fortsætter:

- Jeg har kun været uddannet i fire år, så jeg har stadig meget at lære, og denne gang er jeg ude på tynd is. Men det er o.k., når bare jeg ender med at få fast grund under fødderne. En kollega har sammenlignet processen med at stå på et skib. Det gælder om at nå det punkt, hvor man tør læne sig op ad rælingen og stole på, at den holder. Der er jeg ikke helt endnu. Jeg slås stadig med en lille frygt for, at rælingen knækker, og bølgerne tager mig. Men den frygt får jeg bugt med inden premieren.

Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Kendt Odense-advokat i dobbeltrolle: Gav sig selv millionhonorar fra velgørenhedsfond

Annonce