Annonce
Sport

Chris Froome vinder Giroen efter sidste etape i Rom

Chris Froome kunne søndag lade sig hylde som samlet vinder af dette års Giro d'Italia efter sidste etape, der blev kørt i Rom.

Chris Froome vandt Giro d'Italia, mens Sam Bennett besejrede Elia Viviani i spurten på sidste etape.

Chris Froome viste ingen svaghedstegn lørdag på næstsidste etape i Giro d'Italia.

Det gjorde han heller ikke søndag på den sidste etape, og derfor gik Froomes lyserøde drøm i opfyldelse, og Sky-stjernen kunne lade sig krone som løbets sejrherre søndag i Rom.

Efter 21. og sidste etape endte Froome øverst på skamlen som den første britiske cykelrytter nogensinde.

Han henviste i den samlede stilling Tom Dumoulin (Sunweb) og Astanas Miguel Ángel López til henholdsvis anden- og tredjepladsen.

Løbets sidste etape lagde op til mere paradekørsel end drama, og etapesejren gik til Sam Bennett (Bora).

Han spurtsejrede foran italieneren Elia Viviani (Quick-Step), der var etapens store favorit og som kunne have hentet sin femte etapesejr i løbet.

Det skete over et kvarter, før Chris Froome som vinder trillede roligt i mål i Rom flankeret af sit Sky-hold.

Tidligere er Giroen blev afgjort på en enkeltstart på sidste etape, men i år var der taget hensyn til sprinterne.

Rytterne skulle blot tilbagelægge 115 kilometer med start og mål i Rom, hvor der blev kørt ti omgange på en rundstrækning på 11,5 kilometer.

Der var derfor lagt op til en massespurt, og Quick-Steps Elia Viviani var storfavorit, men det viste sig altså, at Sam Bennett fik stukket en kæp i hjulet på den forudsigelse.

Den danske Mitchelton-Scott-rytter Christopher Juul-Jensen var alene i front inde på næstsidste omgang sammen med Viacheslav Kuznetsov fra Katusha, men de havde få sekunders forspring og blev hentet af gruppen med Viviani og Bennet.

Inde på de sidste meter have danske Michael Mørkøv gjort sit arbejde for Viviani, men i en tæt spurt viste Sam Bennett sig som hurtigste mand på dagen.

Længe efter viste Froome sig så ved målstregen på sin cykel, og med den samlede sejr sidder briten nu på samtlige tre grand tour-titler.

Han er den seneste vinder i både Tour de France, Vuelta a España og nu også Giro d'Italia.

Samtidig har 33-årige Froome taget første stik i sit sæsonmål om at vinde både Giroen og Tour de France.

Det skete i høj grad, da Froome fredag slog til i Alperne og kørte sig til etapesejr og i den lyserøde førertrøje på 19. etape.

Den vandt han efter 80 kilometers solokørsel, hvor konkurrenterne blev sat grundigt på plads.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce