Annonce
Odense

Chef: - Kommunen har et fantastisk samarbejde med de pårørende

Ældre- og handicapchef Kim Bøg-Jensen fortæller, at der er sat en række tiltag i gang, siden pårørendepolitikken blev indført i 2019 og at Odense Kommune generelt har et godt samarbejde med de pårørende. Foto: Rico Feldfoss/Odense Kommune
Det er vigtigt med et godt samarbejde med pårørende, mener ældre- og handicapchef Kim Bøg-Jensen, der dog ikke kan love, at pårørende altid kan få fat i samme person ved henvendelser.
Annonce

Hvordan ser I på Lars Thrysøes klage over plejen og samarbejdet i forhold til hans ven?

- Når vi får en klage, gennemgår vi den og forsøger at løse de problemer, der måtte være. I Lars Thrysøes tilfælde viser det sig desværre, at der er sket den fejl, at han slet ikke er oprettet som nærmeste pårørende i vores system. Det har vi rådet bod på nu.

Lars Thrysøe kan efter de uheldige episoder hos sin ven ikke komme i kontakt med hjemmeplejen via det nummer, han har fået af kommunen. Da nogen endelig tager telefonen, bliver han sendt via den generelle indgang i kommunen. I dette tilfælde Beredskab Fyn. Er det hensigtsmæssigt?

- Man kan altid komme i kontakt med kommunen, men hvem man får fat i afhænger af tidspunktet på døgnet. Hvis man ringer udenfor almindelig arbejdstid er det Beredskab Fyn, der tager telefonen og dirigerer en eventuel besked videre.

Hvorfor kan man ikke ringe direkte til kontaktpersonen og eventuelt lægge en besked?

- Kontaktpersonen er en fagperson, der kender borgeren, det handler om, men man kan ikke ringe vedkommende direkte op, fordi de er ude i driften og ikke altid kan forstyrres i arbejdet. Derfor kan man ringe til den hjemmeplejegruppe, som borgeren tilhører, og de kan give besked videre. Det giver god mening, fordi man fra kontoret kan finde den rette person i forhold til henvendelsen. Her er der telefontider, og så ved jeg godt - det er helt rigtigt - at der kan være ventetid.

Mange pårørende arbejder selv i almindelig arbejdstid og har ikke tid til at sidde i telefonkø. Burde der ikke være en særlig adgang uden for almindelig arbejdstid?

- Det ville selvfølgelig være en rigtig god løsning, men i praksis meget svært at implementere. De medarbejdere som borgerne/pårørende har brug for at tale med vedrørende deres egen sag/pårørende er jo ikke på arbejde, og dem der sidder ved telefonen ville ikke have specialviden. Uden for almindelig arbejdstid er telefonadgangen til akutte henvendelser.

Tidligere - for 10- til 15 år siden - lå der en kommunikationsbog hos borgeren, hvor pårørende og hjemmeplejen kunne kommunikere skriftligt. Hvorfor gør der ikke længere det?

- Der er fordele og ulemper ved alle løsninger. Ulempen ved en kommunikationsbog er, at der kan komme til at stå nogle følsomme oplysninger i den samtidig med, at den kan blive væk.

Hvad er kommunikationsbogen erstattet med?

- Det er erstattet med elektroniske omsorgssystem. Det er både af hensyn til persondata-sikkerhed og et spørgsmål om holde styr på kommunikationen. De pårørende kan også med samtykke få adgang til det elektroniske system.

Er det nemt for de pårørende at kommunikere til hjemmeplejen ad den vej? Er den indrettet til det?

- Nej, det er ikke som sådan et kommunikationsredskab – der har vi jo telefonen og mail, som borgerne for udlevet kontaktoplysninger på i papirform. Det er derimod mulighed for at se ens sag med afgørelser, indsatser og så videre.

En anden frustration handler om personalet, hvor der er stor udskiftning. Har han ret i, at Odense Kommune har svært ved at fastholde personale, og at det kan have betydning for samarbejdet?

- Grundlæggende har han ret i, at vi alle stræber efter et fast og stabilt personale med så lidt udskiftning som muligt. Desværre er der en generel udfordring på området for alle kommuner i Danmark. Men jeg er ikke enig i præmissen om, at vi ikke har et godt samarbejde med de pårørende. Man skal huske, at et godt samarbejde ikke er det samme som, at den ene part får ret. Man kan have forskellige standpunkter, og her skal vi lytte til hinanden. Her er tale om én sag, og det er voldsomt at konkludere, at vores samarbejde med de pårørende er dårligt på den baggrund. Men det er fair nok at tale om det, for der skete jo en fejl i den her sag.

Lars Thrysøe er frustreret over at have deltaget i udformningen af pårørendepolitikken, men synes ikke kommunen lever op til ambitionerne. Gør I det?

- Pårørendepolitikken er en rettesnor for, hvordan samarbejdet skal være, og den skal danne grundlag for en række handlinger og har også gjort det. Vi har blandt andet fået pårørende-rådgivere, gruppeforløb og har sat gang i uddannelse af personale. Jeg synes, vi har gjort meget. Men vi har ikke en 100 procent hitrate. Ikke alle samarbejder er lige gode, men helt generelt har vi et fantastisk samarbejde med de pårørende.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Tre personer anholdt for afbrænding af statsministerdukke: En mistænkt er stadig på fri fod

Annonce