Annonce
Indland

Chauffør smed mor og grædende barn ud af bus: - Det er slet ikke i orden

Søren Sloth fortæller, at han forventede at modtage en klage, for chaufføren henvendte sig selv til drifschefen kort efter episoden og fortalte, hvad der var sket. Arkivfoto: Ludvig Dittmann

En buschauffør i Kolding har fået en streng påtale, efter han bremsede hårdt op og smed en mor med et grædende barn ud af bussen.

Onsdag aften blev en buschauffør ved Sydtrafik midtpunkt i en stor klagestorm på Facebook Kolding. Et kvindeligt medlem af facebookgruppen fortalte gruppens 32.000 medlemmer, at hun havde overværet en buschauffør smide en mor og et grædende barn ud af en bus onsdag omkring klokken 7.20.

Søren Sloth, driftschef ved Sydtrafik, bekræfter over for JydskeVestkysten, at episoden har fundet sted. Han har selv set den på videoovervågning. Han fortæller desuden, at Sydtrafik har modtaget en klage fra den kvinde, der stod bag opslaget på Facebook.

- Der er ikke lyd på videoen, men der er helt klart en reaktion fra chaufførens side, der har noget at gøre med moderen og barnet. Det er en uheldig reaktion, og det er slet ikke i orden. Man kan se på videoen, at der blev bremset, og passagererne rykkede frem i sædet, som om bussen bremsede op for en fodgænger, der gik ud foran eller var ved at gå over for rødt, fortæller Søren Sloth.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Annonce

Der sker umiddelbart ikke yderligere med ham. Jeg forventer på ingen måde, at det er noget, der gentager sig. Det er ikke en chauffør, der normalt er klager over. Hvis det her ikke var en førstegangsforseelse, så ville jeg have gået til yderligere konsekvenser. Det er ikke normal adfærd fra hans side.

Søren Sloth, driftschef Sydtrafik
Grafik: Casper Vagner Christensen

Streng påtale

- Du siger, at chaufførens reaktion ikke er i orden. Hvad sker der med ham nu?

- Han har fået en streng påtale. Man burde som chauffør kunne rumme, at et barn græder i bussen.

- Der sker umiddelbart ikke yderligere med ham. Jeg forventer på ingen måde, at det er noget, der gentager sig. Det er ikke en chauffør, der normalt er klager over. Hvis det her ikke var en førstegangsforseelse, så ville jeg have gået til yderligere konsekvenser. Det er ikke normal adfærd fra hans side.

- Har en chauffør ret til at smide en mor og et barn ud, fordi barnet græder?

- Det har han ikke. En chauffør er altid i sin gode ret til at nægte passagerer adgang eller sætte dem af, hvis de virker forstyrrende. Det kunne være, hvis der kommer typer ind i bussen, der er generende for de andre passagerer. Det vil jeg ikke betragte som tilfældet i den her situation. Det er lige præcis den reaktion, der er blevet påtalt strengt. Vi har påtalt, at det absolut ikke var det rigtige at gøre.

Lyde gik i hjernen

- Hvad har chaufføren sagt om årsagen til at gøre det?

- Han gjorde det på grund af nogle skarpe og høje lyde, som ifølge ham gik lige i hjernen. Det har han haft en fornemmelse af, at det må de selvfølgelig også have gjort hos de andre i bussen.

- Har han fortalt, at de andre passagerer følte sig generet?

- Nej, det har han ikke. Chaufføren har beklaget dybt for sin opførsel.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Mennesker med hjertestop skal reddes i fællesskab

Adskillige fynboer og syd- og sønderjyder er i dag i live, fordi de har fået hjælp efter et hjertestop af Region Syddanmarks førstehjælpsordning Danmark Redder Liv. Derfor har ordningen vist sit værd: Danmark Redder Liv redder vitterligt liv. Alligevel er der mindst tre gode argumenter for, at det præhospitale udvalg i Region Syddanmark mandag beslutter sig for at lukke den succesfulde ordning og i stedet lader regionen indgå i Trygfondens Hjerteløber-ordning, der har samme formål som Danmark Redder Liv. For det første er der mange flere syddanskere, der har valgt at deltage i Hjerteløber-ordningen end i Danmark Redder Liv. For det andet er ordningen landsdækkende, hvilket betyder, at også en nordjyde, en københavner eller en lollik på ferie på Fyn kan træde til ved et fynsk hjertestop. For det tredje er ordningen gratis for regionen, fordi Trygfonden betaler omkostningerne. Det sidste er i denne sammenhæng mindre vigtigt, for regionen skal såmænd nok kunne finde de få millioner kroner, som det i givet fald vil koste at køre ordningen videre. Det vigtige er, at hele Danmark bliver i stand til at redde liv ved hjertestop. Der er dog ingen tvivl om, at Hjerteløber-ordningen trænger til en forbedring. Det er f.eks. højst mærkværdigt, at man kan blive hjerteløber uden at have erfaring med eller uddannelse i førstehjælp. Derfor bør regionen i samarbejde med de øvrige regioner motivere Trygfonden til at tage et større ansvar for, at de frivillige, der rykker ud til hjertestop, også reelt kan redde liv. Ellers giver ordningen ingen mening. Indtil Trygfonden er klar med en styrket hjerteløber-indsats, bør regionen fortsat bruge et behersket millionbeløb til uddannelse af de fynboer og syd- og sønderjyder, der melder sig som frivillige - nu blot i Hjerteløber-programmet. Det vil skabe større sikkerhed og tryghed for alle parter. Og det vil sikre, at endnu flere mennesker overlever et hjertestop. For det bedste er at redde liv - i fællesskab. Så tag et førstehjælpskursus - og meld dig til.

Annonce