Annonce
Odense

Centrum under forvandling: Nyt TBT-område trækker flere hundredetusinder til

Det Ny H.C. Andersens Hus forventes at trække omkring 350.000 besøgende om året til det nye TBT-område. Arkivfoto: Frederik Steen Nordhagen
Det nye arkitekttegnede H.C. Andersen Museum forventes at få op mod 350.000 årlige besøgende, og sammen med et letbanestop tæt på kan det flytte centrum af byen mod øst. "En ny start" for bymidten, mener Cowi.

Odense: Kan et nyt letbanestop i den nordlige ende af Kongensgade igen skaffe flere strøgkunder til butikkerne her? Eller valfarter folk i stedet til TBT-område ved det nye H.C. Andersens Hus?

Det kan meget vel bestemme, hvordan Odense midtby kommer til at udvikle sig de næste år frem.

Det nye eventyrhus alene forventes af få op til 350.000 besøgende om året og vil derfor fungere som en magnet og trække en masse mennesker til de omkringliggende butikker. Som indehaver af erhvervsmæglerfirmaet Engel & Völkers Odense, Henrik Svane, siger:

Annonce

-  Jeg har en forventning om, at en stor del af trafikken bevæger sig fra Kongensgade og i stedet flytter op i begyndelsen af Vestergade, tæt på TBT. Når først letbanen bliver færdig, og der begynder at komme en naturlig menneskestrøm her, bliver den ende mere attraktiv.

En ny start

Han står langt fra alene med den vurdering. Som konsulentfirmaet COWI skrev i sin store analyse af "det kommercielle byliv i Odense Kommune" fra 2018, kan TBT-området blive "en ny start for bymidten" - forstået på den måde, at det ville kunne vende mange års tilbagegang for handelslivet i centrum. De mange besøgende vil ganske enkelt gøre det mere interessant at etablere sig tæt på.


Det er let at forestille sig, at strækningen fra Magasin til Thomas B Thriges Gade med tiden bliver et primært strøg med stærke kædebutikker blandet med spisesteder, som kan udnytte den gode placering ved Flakhaven.

COWI


- Det er let at forestille sig, at strækningen fra Magasin til Thomas B Thriges Gade med tiden bliver et primært strøg med stærke kædebutikker blandet med spisesteder, som kan udnytte den gode placering ved Flakhaven, hedder det i rapporten.

Annonce

Danmarks grønneste storby

Men effekten fra letbanen kan også komme Kongensgade til gode, mener city-direktør Peter Bøgholm.

Det skyldes, at mange besøgende i dag går ud i Odense fra banegården, som ud over at være togcentrum også huser bussernes samlested nummer et. Fra banegården bevæger folk sig typisk ned gennem Kongens Have for så at ramme gågaden omkring Gråbrødre Torv.

Men når letbanen begynder at køre, kommer der to andre naturlige afstigningsteder, hvor folk kan hoppe af for at bruge byen: Kongensgade nord til besøgende fra nord-nordvest, og Eventyrhuset i TBT-området, til de rejsende fra sydøst, fortæller city-direktøren.

- Folk kører altså efter vores vurdering ikke ind til banegården i samme omfang som tidligere, og det forandre hele trafikken i området til gavn for Overgade-Nedergade-området, som har været presset i lang tid.

- Med et letbanestoppet her kan det være lige så naturligt at stå af der, hvis ellers der er nogle attraktive ting i området, siger Peter Bøgholm.

På samme måde håber han, at stoppet i Kongensgade kan få folk til at stå af der og bruge gaden til at gå op igennem for at komme videre ind i byen.

- Den del af Kongensgade er i dag en lidt ærgerlig lang ende, men det kan letbanen være med til at løfte. Men igen så kræver det, at folk synes, der er noget attraktivt at stå af efter, siger Peter Bøgholm.

Annonce

Grøn storby-image

City-direktør Peter Bøgholm ser omdannelsen af Thomas B Thriges Gade og de mange store projekter som "en gave til byen".

Visualisering af det nye eventyrhus i Odense.

- Eventyrhuset får måske Europas smukkeste - og dyreste - have, som kommer til at ligge midt i byen. Det er fantastisk. Og så regner man med, at der kommer helt op til 350.000 gæster det første år. Du får altså et unikt besøgs-anker, der alt andet lige vil smitte af på resten af byen og i særdeles bydelen dernede, siger han.

Han håber, at Odense Kommunes ambitioner om at være Danmarks grønneste storby kan vokse ud fra eventyrhusets have til resten af byen - i samme høje kvalitet - så det grønne bliver et image.

Annonce
Nordfyn For abonnenter

21-årige Damien er med i Paradise: - Jeg har altid gerne villet være et kendt ansigt

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg

Udsolgt festival var en succes: - Vi måtte sende bud efter mere fadøl

Assens For abonnenter

Lastbilchaufføren Thor har startet en maskinstation med kun én maskine: - Når man først har prøvet at være sin egen chef, vil det nok altid lokke lidt

Odense

Mysterie opklaret: Borgere troede, de havde mistet cykelsti over motorvejen - nu baner gigantisk projekt vej for to helt nye broer, når den gamle rives ned

Faaborg-Midtfyn

Minibus med flere passagerer kørte direkte i grøften: Chauffør fik pludselig ildebefindende

Valgkamp med forbehold: Intern uenighed om EU-afstemningen i flere partier

Faaborg-Midtfyn

Se video: Ingen hajtænder, dårligt udsyn og biler på skoleelevers cykelstier - Her er de tre største trafikale udfordringer

Kerteminde For abonnenter

Træhytte, chokolade og kød: Verena og Michael udvider deres firma med frilandsgrønt markant

For abonnenter

På få år er Modulex gået fra underskud til to-cifret millionoverskud: - Vi kan næsten ikke rekruttere hurtigt nok

Odense

Tætpakket debut for letbanen: En Tesla fik hornet, og borgmesteren måtte bøje i knæene for at holde balancen

Elektricitet på de ædlere dele kan hjælpe en stor patientgruppe med et udbredt problem

Odense

Rockbands fra 70'erne og 80'erne laver maratonkoncert: -Vi håbede på 5-6 bands, men så stod vi pludselig med 13 bands

Middelfart For abonnenter

Michael var bekymret for identitetstyveri, når borgere skulle hjælpes med MitID: Nu er der sket ændringer

Odense

Borgmester afviser at tale om pisk for at få bilisterne over i letbanen: - Det kan jo være, at det går over al forventning i den kommende års tid

Annonce