Annonce
Odense

Før 10.000 biler i døgnet: Nu skal centrale gader gøres fodgængervenlige

I dag er fodgængerne mast ud på smalle fortove langs facaderne i den sydlige del af Nørregade. I fremtiden bliver området primært indrettet for de bløde trafikanter - og biler må kun færdes der på de gående og cyklisternes præmisser. Foto: Michael Bager
Den sydlige del af Nørregade, Dansestræde og Gravene bygges om for 8,9 millioner kroner. Projektet skal endeligt godkendes senere på måneden.
Annonce

De bløde trafikanter i Odense kan se frem til langt bedre forhold i området ved Dansestræde, Gravene og Nørregade.

I hvert fald hvis Økonomiudvalget og Byrådet som ventet senere på måneden godkender at frigive 8,9 millioner kroner til at realisere et længe ventet byomddannelsesprojekt i området, der ligger tæt ved Odenses gågader samt nær den store TBT-ombygning, som finder sted i disse år.

Illustration: Leif Nørmark

Og der bliver tale om markante forandringer, fortæller landskabsarkitekt Anne Ramborg, der er By- og Kulturforvaltningens projektudvikler på sagen.

- Hvis du går dernede i dag, kan du jo se, at fortovene er smalle, fordi gaden i sin tid er lavet til bil- og bustrafik, siger hun og tilføjer, at nu skal gaderne i stedet indrettes på de bløde trafikanters præmisser.

- Overordnet handler det om at binde den del af byen sammen med H.C. Andersen-kvarteret, den nye museumsbygning (HCA-museet, red.), Thomas B. Thriges Gade og letbanen, siger Anne Ramborg.

Annonce

10.000 biler i døgnet for TBT-lukning

Inden omdannelsen af Thomas B. Thriges Gade, der gik i gang i sommeren 2014, var der en del gennemkørende trafik inklusive buskørsel til og fra Thomas B. Thriges Gade via Nørregade og Gravene. Tal fra Odense Kommunes trafikmodel viser, at der på Gravene og på Nørregade nord for Gravene var ca. 5.000 bilister, mens der syd for Gravene på Nørregade var helt op til 10.000 bilister i døgnet.


Overordnet handler det om at binde den del af byen sammen med H.C. Andersen-kvarteret, den nye museumsbygning (HCA-museet, red.), Thomas B. Thriges Gade og letbanen.

Anne Ramborg, landskabsarkitekt hos By- og Kulturforvaltningen


Sådan er det langt fra i dag, efter Thomas B. Thriges Gade er blevet lukket for gennemkørsel.

Størstedelen af området bliver - hvis politikerne siger ja - indrettet med ny belægning og som såkaldt lege- og opholdsgade, som det kendes fra for eksempel Ny Vestergade.

Sådan bliver reglerne

Ensretningerne, som de kendes i dag, beholdes. Cyklister er undtaget ensretningerne. I fremtiden får cyklister også mulighed for at cykle fra Bangs Boder og gennem Nørregade / Gravene. Cyklisterne skal færdes på fodgængernes præmisser.

Der arbejdes på at kigge på mulighederne for at øge trygheden i de eksisterende fodgængerovergange ved Odense Slots port i Nørregade og ved bageren i Slotsgade.

Parkering til private pladser i Dansestræde kan fortsat ske som hidtil, mens anden parkering i fremtiden er henvist til Asylgade, Nørregade, Odense Slots p-plads eller i parkeringskælderen under Fisketorvet.

Der tillades varelevering i de to lommer i henholdsvis Gravene og i Nørregade nord for Hans Jensens Stræde i tidsrummet kl. 04.00 – 11.00.

Byen vil med projektet også få en lille ny stump gågade i form af den den del af Nørregade, der ligger syd for Gravene og Hans Jensens Stræde.

De steder, hvor det bliver lege- og opholdsgade, må der fortsat være kørende trafik, men nu på de bløde trafikanters præmisser.

Annonce

Kan gå i gang først i det nye år

Renoveringen af Dansestræde, Gravene og den sydlige del af Nørregade rækker langt tilbage - faktisk helt tilbage til den såkaldte Kvarterplan for Odense Bymidte fra 1999. Der er altså tale om en mere end 20 år gammel plan, som nu endelig realiseres, hvis politikerne siger ja.

Boghandler Tonni Harder fra Harders Boghandel på hjørnet af Nørregade og Hans Jensens Stræde glæder sig til, at området bliver bygget om. - Det bliver godt, mener han. Foto: Michael Bager

Det glæder boghandler Tonni Harder, en af områdets forretningsdrivende, at planerne nu ser ud til at kunne blive ført ud i livet.

- Byggerodet, der følger med, skræmmer ikke mig. Det er jo efterhånden noget, vi har vænnet os til her i området med alt det byggeri, der har været de seneste år, siger han.

De 8,9 millioner kroner, der er afsat til projektet, har i flere år været sat af til formålet, oplyser Anne Ramborg.

I bylivsundersøgelsen fra 2018 blev det fremhævet, at potentialet for fodgængervenlige gader er stort netop i området omkring den sydligste del af Nørregade.

Godkender politikerne projektet, kan arbejdet gå i gang i begyndelsen af det nye år.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Bæredygtigt byggeri i Nyborg Kommune

Odense For abonnenter

Tiltalts brødre forsøgte at betale sig fra voldtægt: 16-årigt offer tilbudt op til 50.000 kroner for at trække anmeldelse tilbage

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce