Annonce
Sport

Celtic lider første liganederlag i 585 dage

Celtic tabte søndag for første gang i mere end halvandet år til et skotsk hold. Billedet her er fra 0-1-nederlaget mod Anderlecht i sidste uge.

Celtic tabte søndag 0-4 ude til Hearts. Det var klubbens første nederlag til et skotsk hold i halvandet år.

Efter 69 kampe som ubesejret i den skotske Premier League og i den skotske pokalturnering gik Celtic-spillerne søndag fra banen som tabere.

Hele 0-4 tabte det forsvarende mesterhold ude til midterholdet Hearts. Det var Celtics første nederlag mod et skotsk hold siden 11. maj 2016 - det er 585 dage siden.

Dermed var det også manager Brendan Rodgers' første nederlag til et andet skotsk hold, da han først kom til Celtic i sommeren 2016.

0-4-afklapsningen var samtidig holdets største nederlag til et andet skotsk hold i mere end syv og et halvt år.

Celtic-lejren kan ikke pege på et reservehold som årsag til det klare nederlag, for holdet stillede op i stort set stærkeste opstilling.

Danske Erik Sviatchenko var ikke en del af Celtics trup. Han har på grund af skader ikke været på banen for skotterne siden begyndelsen af august.

I slutningen af november fik han to pladser på bænken, men siden har han ikke været en del af klubbens kamptrup.

Celtics 69 kampe uden nederlag til andre skotske hold er britisk rekord. Klubben var selv indehaver af den gamle rekord, som stod i 100 år, indtil Celtic med den ubesejrede kamp nummer 63 slog rekorden tilbage i november.

Efter søndagens uventede ydmygelse har Celtic blot to point ned til Aberdeen, der ligger på andenpladsen i den skotske Premier League. Celtic har dog spillet en kamp færre end rivalen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn For abonnenter

26,5 milliarder fordelt til sundhed, forurening og trafik: Sådan påvirker regionens budget dig

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce