Selv om cd'en er udråbt til at være stendød, lever metalskiven med musik stadig i danskernes biler.
Musik: På trods af, at mange har udråbt cd'en som død i Danmark, slår en ny undersøgelse foretaget af Analyse Danmark fast, at cd'en lever i bedste velgående. Hver fjerde bilist i Danmark hører musik på cd, selv om udbuddet er faldet drastisk med lukningen af butikskæder som Fona og Stereo Studio.
Flere end hver fjerde bilist hører cd i bilen, hvilket er dobbelt så meget som bluetooth og næsten fire gange så meget som via AUX-kabel. Hver tredje mandlige bilist lytter til musik via cd i sin bil. Ikke overraskende kommer radioen ind på en førsteplads med hele 86,8 procent. I undersøgelsen lavet på foranledning af Mercedes Benz, fortæller 40 procent af de adspurgte, at de er enige i, at musik forbedrer deres køreoplevelse. - Den gode køreoplevelse er selvfølgelig en af vores helt store interesser hos Mercedes-Benz, og derfor er det jo enormt interessant at se i denne undersøgelse, hvor meget musikken betyder for bilejerne. Vi har altid arbejdet med udstyr i bilerne i form af højtalere og anlæg. Men en ting er, hvordan man lytter i bilen, og en anden, ligeså vigtig faktor for køreoplevelsen, er, hvad man lytter til. Uanset om man bruger cd, bluetooth eller en tredje løsning, er det i sidste ende, det, der kommer ud af højtaleren, som farver køreoplevelsen. Som forlængelse af vores viden om musiks betydning for vores tid i bilen har vi derfor startet vores kulturlaboratorium Prxjects, der det seneste år har arbejdet med nogle af landets dygtigste musikere og givet dem mulighed for at skabe ambitiøse lydeksperimenter i form af sange og podcasts, forklarer Signe Christiani, marketingmanager hos Mercedes-Benz.
Selv om man ofte siger, at man synger i badet, viser undersøgelsen også, at bilen er et foretrukkent sted at synge med. Især for kvinder. Hver tredje kvinde synger i bilen, mens kun hver 15. mand lader stemmebåndene få frit løb i bilen.