Annonce
Erhverv

Carlsberg er tættere på at kunne sælge øl i papirflasker

Thomas Rockall Muus, Carlsberg/Free
Med to prototyper og nyt partnerskab er Carlsberg tættere på at kunne sælge ølflasker lavet af papir.

Carlsberg er med nyt partnerskab tæt på at have udviklet en ølflaske af papir. Det skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Siden 2015 har Carlsberg arbejdet på en bæredygtig ølflaske. Fredag vil selskabet offentliggøre to prototyper til ølflasker af papir. Det sker i forbindelse med klimamødet C40 i København.

- Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet, siger vicechef for Group Development i Carlsberg Myriam Shingleton i pressemeddelelsen.

Ifølge Carlsberg vil den udvikling blive styrket af et nyt "papirflaskefællesskab", som selskabet har indgået med tre andre globale selskaber og firmaet Paboco.

Det drejer sig om selskabet bag Coca-Cola, kosmetikvirksomheden L'Oréal og The Absolut Company, der blandt andet står bag vodkaen Absolut.

Partnerskabet skal ifølge Paboco, der specialiserer sig i at udvikle papiremballage, styrke udviklingen af bæredygtig emballage.

- Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid, siger administrerende direktør for Paboco Gittan Schiöld.

Begge prototyper, der bliver offentliggjort fredag ved C40-mødet, er primært fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber. Indvendigt har flaskerne en beklædning, så de kan indeholde øl.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Lige nu: Motorvej spærret i retning mod Fyn

Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Faaborg-Midtfyn

Gymnasielærer anholdt i London efter at have lænket sig til olietønde: Nu vil han arrangere klimadag

Annonce