Annonce
Assens

Campingchef har fået nok af regelbrud på autocamperplads: Det er konkurrenceforvridende

Christan Skytte Blaabjerg understreger, at han ikke er vred på autocampisterne, men på Assens Marina, som han mener driver konkurrenceforvridende forretning. Foto: Nanna Bundgaard Bruun

Det er dårligt naboskab og konkurrenceforvridende, når Assens Marina lader autocampister sætte telt op på havnens område. Det mener campingchef på Camp One, Christian Skytte Blaabjerg. Assens Marina afviser kritikken.

Til venstre for marinaen ud mod Assens Strand ligger Camp One. En campingplads som parret Louise Blaabjerg og Christian Skytte Blaabjerg driver. Omkring 100 meter derfra har Assens Kommune i samarbejde med Assens Marina etableret en række parkeringspladser til autocampere. For omkring 160 kroner kan de holde på p-pladsen i et døgn. En noget billigere pris end et døgn på campingpladsen, hvor der udover leje af pladsen skal betales et beløb per person.

Men her er der også mulighed for at campere og slå telte op, noget som ikke er muligt på havnen, som ikke har campingtilladelse. Eller sådan skulle det være.

Christian Skytte Blaabjerg mener nemlig ikke, de regler følges i øjeblikket.

Annonce

Retssag mod kommunen

Sagen handler om, hvorvidt Assens Kommune i 2015 kunne ophæve købsaftalen til 3,3 mio. kr. med Per Blaabjerg omkring campingpladsen i Assens. Det skete efter fund af noget forurening på noget af campingpladsen - på den såkaldte anneksplads. Det kunne kommunen ikke, mente Per Blaabjerg. Jo, det kunne kommunen godt, mente Assens Kommune modsat. Grundet det, kommunen kaldte for bristede forudsætninger, fordi der i kommunens optik ikke længere kunne skabes en femstjernet campingplads under de nye konditioner. Sagen endte i retten i 2017 og blev efterfølgende anket til landsretten. Her er den ikke afgjort endnu.

Christian Skytte Blaabjerg har taget billeder af flere autocampere på Assens Marina, fordi han ikke mener, marinaen overholder regler om, at der ikke må sættes telte op eller camperes på området. Foto: Christian Skytte Blaabjerg

Konkurrence på lige vilkår

Han har billeddokumentation på, at der gennem flere dage var slået et telt op ved en af autocamperne, og han mener heller ikke, de overnattende har ret til at lade stole og borde stå ude i flere dage.

- De må ikke sætte ting op af permanet karakter. Men det gør de jo. De sætter stole og telte udenfor. Så er det jo campering. Man kan også diskutere, om det er god stil at lave sådan en plads så tæt på campingpladsen, men det er ikke ulovligt. Men konkurrencen skal være på lige vilkår, siger han.

Christian Skytte Blaabjerg mener, det er nødvendigt at råbe op, selvom Camp One i øjeblikket er fuldt booket af campister.

- Vi er ikke kede af det, fordi Assens Marina tager vores kunder, men fordi de sælger en vare, de ikke må have. Det er konkurrenceforvridende, når de tilbyder samme produkt, uden at skulle leve op til de samme sikkerhedsafstande og andre regler, som vi skal leve op til, fordi der er tale om campering. Hvis ikke vi råber op, risikerer vi på sigt, at det bliver plastret til med autocamperpladser over det hele, fordi de kan sælges til den halve pris, siger han.

Farligt med grill

Christian Skytte Blaabjerg mener, at den nuværende situation, udover at være konkurrenceforvridende, også er direkte farlig. Han har nemlig set flere opsætte kulgrill og grille ved deres autocampere på havnen. Det på trods af, at der i øjeblikket er afbrændingsforbud i Assens Kommune.

- Hvis der går ild i den ene autocamper, når den næste at brænde, inden folk kommer ud. Det går hamrende stærkt. Jeg forstår ikke, at de tør grille, når de parkerer så tæt, og jeg forstår ikke, at havnen ikke er mere opmærksom, siger han.

Christian Skytte Blaabjerg har rettet henvendelse til havnen, og det samme har en turist. Men ifølge Christian Skytte Blaabjerg førte det ikke til ændringer.

- Første aften man ser et telt, tænker man, at det er noget marinaen ikke ved foregår. Men når havnen bliver kontaktet på mail og svarer en turist, at det er en undtagelse, men teltet stadig står der næste aften. Så er det træls som campingejer, siger han og fortsætter:

- Jeg synes, det er dårligt naboskab, når man bekriger hinanden indbyrdes på den måde. Det giver mig lyst til at lave bådopbevaring på vores areal om vinteren til en god pris. Men jeg har ikke lyst til at synke ned på deres niveau. Men det er klart, at hvis det her fortsætter, så er det det, der sker, siger han.

- Det var børn

På den anden side står Assens Marina. Her undrer havneleder Alex Hansen sig over campingpladschefens udtalelser.

- Det var børn, som havde sat et lille telt op. Vi skal selvfølgelig sørge for at børn overhovedet ikke sætter noget som helst op. Men jeg så det overhovedet ikke som et problem. Det er ikke sådan, at det er nogle, som ikke har haft en plads. Men altså vi skal da prøve at være efter børnene, det er da det eneste jeg kan sige. Men med hensyn til at sætte stole ud, så tror jeg ikke, han har læst reglerne, siger han.

Forklaringen om, at teltet var beregnet til børn, får ikke Christian Skytte Blaabjergs til at droppe sin kritik.

- Det er lige meget, om det er børn eller kaniner, der er derinde. Det ændrer ikke på, at der er tale om camping, når de sætter et telt op. Vi har ikke brug for pengene lige nu, hvor vi er fuldt bookede. Men det er for hele campingbranchen, jeg råber op. Jeg er nødt til at slå på, det ikke er retfærdigt, siger han.

Ingen tak

Havnelederen giver omvendt heller ikke meget for Christian Skytte Blaabjergs holdning om, at det er dårligt naboskab, når marinaen opretter autocamperpladser ved siden af campingpladsen.

- Mange af autocampisterne er ekssejlere, og hvis de ikke får lov at holde ved siden af marinaen, kører de et andet sted hen. De vil holde i fri natur og helt nede ved vandet. De vil ikke holde bag en stor hæk på en campingplads. Så jeg tror, han skal læse lidt på, hvordan det er ude i virkeligheden, siger han.

Alex Hansen påpeger desuden, at han oplever det som om, det gode naboskab kun skal gå en vej.

- Han er aldrig kommet forbi og har givet en is som tak for alle dem, jeg sender ned på hans campingplads. Når vi har gæster, som skal besøge bådene og spørger, hvad de gør med overnatning, siger jeg, at de kan prøve at spørge, om der er en hytte på campingpladsen. Men det får man selvfølgelig ikke nogen tak for, det er jo bare forventeligt, siger havnelederen.

Han oplyser også, at han har været nede på marinaen og oplyse om, at der kun må grilles på steder med fast underlag.

- Men jeg kan ikke være hernede 24 timer i døgnet. Det er umuligt. Der ligger vandslanger i nærheden, hvis der skulle ske noget. Men der er en grillplads bag legepladsen, som er flisebelagt og det hele. Der er sikkert også nogle af hans campister, som griller på græsplænen, uden han opdager det, siger Alex Hansen.

Annonce
Forsiden netop nu
Kerteminde

Går modeshow i genbrugstøj

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Fyn

Borgmester om Middelfarts jobvækst: - Først og fremmest er det et udtryk for, at mange af kommunens virksomheder klarer sig godt

Annonce