Annonce
Gear

Camping: Familiefirma har været med hele vejen

Historien om Intercamp begynder i et lille snedkerværksted i Lunderskov. I dag holder virksomheden til på en 25.000 kvadratmeter stor grund i den nordøstlige del af Lunderskov.

Virksomheden Intercamp i Lunderskov står bag udstyrsmærket WeCamp og er en af landets største importører af campingvogne. I dag er næste generation ved at tage over.

Der er travlhed på lageret i Lunderskov. Med paller fra gulv til loft og fyldte hylder er virksomheden i fuld gang med at forberede den kommende campingsæson. De 26 ansatte har cirka 6000 kvadratmeter tag over hovedet, og foruden salgs- og administrationsbygningerne er der både lager, kantine, showroom og konferencelokale. Vi har taget turen over Lillebælt og lægger vejen forbi en af de største spillere i den danske campingbranche.

Familievirksomheden Intercamp står for importen af adskillige campingvognsmærker på det danske marked. De fleste forhandles gennem Caravan Ringen, men virksomheden har også flere agenturer - fortrinsvis på tyske mærker.

I dag ejes Intercamp af Thorkil Peter Rasmussen og sønnerne Steen og Mikkel Reinholdt Rasmussen. Et glidende generationsskifte har været i gang siden 2003, og planen er, at sønnerne med tiden skal overtage virksomheden. En forretning, der i en menneskealder har været en stor del af den danske campingbranche - og ikke mindst de talrige op- og nedture.

Det, der begyndte som et lille snedkerværksted - fortrinsvis med børnemøbler - er i dag flyttet fra bymidten og ligger på en 25.000 kvadratmeter stor grund i den nordøstlige del af Lunderskov.

Thorkil Rasmussen blev i 1968 ansat som salgsassistent i virksomheden, der dengang fungerede som importør af vogne fra Caravan International. Markedet for campingvogne ekspanderede voldsomt ved indgangen til 1970'erne, og det øgede kapitalkravet til de importtunge virksomheder.

I 1971 blev snedkeriet i Lunderskov overtaget af Caravan International, og to år senere blev organisationen ændret, så virksomheden blev et datterselskab i koncernen - med den dengang 27-årige Thorkil Rasmussen som direktør.

Annonce
I 1968 begyndte Thorkil Rasmussen som sælger i virksomheden , hvor han bare fem år senere blev direktør som 27 årig. I 1981 blev han indehaver af Intercamp, der i dag er en af landets største spillere på det danske marked for campingudstyr.

Følsomt marked

Men markedet for campingvogne er følsomt. Et dyrt langvarigt forbrugsgode med et stænk af luksus var ekstremt sårbart over for 1970'ernes oliekriser og politiske indgreb. Hver gang, der blev udskrevet valg, gik salget i stå. En ny campingvogn står ikke øverst på indkøbssedlen, hvis man er bange for at miste sit job.

Så markedet fluktuerede, som det så smukt hedder, når noget stiger og falder i bølger. Men den anden oliekrise, der begyndte i 1979, vendte op og ned på hele det danske campingmarked.

Importørerne grupperede sig, slog sig sammen eller lukkede. Caravan International ville ud af det danske marked, og i 1980 tilbød koncernen at sælge det danske datterselskab til to ledende medarbejdere. Den ene var Thorkil Rasmussen, og i 1981 faldt aftalen på plads. Selskabet Intercamp, som vi kender det i dag, var en realitet.

Op gennem 1980'erne steg markedet støt, men med Schlüter-regeringens kartoffelkur gik alt i stå - igen. De første to år faldt antallet af nyregistrerede campingvogne med 12 og 18 procent. Først i slutningen af 1993 var der atter fremgang for den danske campingbranche. Til gengæld steg markedet stort set uafbrudt i 15 år frem til efteråret 2007.

På det tidspunkt var sønnerne Steen og Mikkel Reinholdt Rasmussen forlængst begyndt i virksomheden. Den ene som salgsassistent - den anden som lagerekspedient.

Det glidende generationsskifte begyndte i 2003. I dag sidder indehaveren Steen Reinholdt Rasmussen (billedet) sammen med broderen Mikkel Rasmussen på 70 procent af aktierne i Intercamp.

Udstyr og tilbehør

Samtidig har familien bygget et ekstra ben på forretningen. I stedet for kun at importere campingvogne, som distribueres hos udvalgte forhandlere, har virksomheden stiftet selskabet Camper Fritid.

Camper Fritid har alt, hvad man kan ønske sig af udstyr, tilbehør og reservedele - både til campingvognen, teltturen eller autocamperen - kort sagt de ting, som gør campinglivet mere komfortabelt.

En del af varesortimentet markedsføres under navnet WeCamp. Her består sortimentet af campingudstyr i form af lette fritidsmøbler, telte, kølebokse, servicesæt og meget andet. Alt sammen produkter, som virksomheden selv får produceret. Mens Steen Reinholdt Rasmussen i dag står for virksomhedens import af campingvogne, så holder Mikkel Reinholdt Rasmussen snor i Camper Fritid.

I sin egenskab af totalleverandør til hele campingbranchen har den del af selskabet været med til at bære virksomheden gennem krisen, der i den grad har været hård ved den del af dansk erhvervsliv, der beskæftiger sig med camping.

Campingmøbler, kogegrej og markiser. Som indehaver er Mikkel Rasmussen i dag ansvarlig for Camper Fritid, der leverer udstyr til hele den danske campingbranche.

Håb om fremgang

Da det hele brændte sammen i 2007 var der på landsplan omkring 85 forhandlere. I dag er der omkring 60.

Men i Lunderskov har det hele tiden været en del af strategien at holde fast i de 26 arbejdspladser. Det er lykkedes indtil nu, og med en forventning om, at markedet stabiliserer sig i 2014, er familievirksomheden gearet til den fremgang, der forhåbentlig viser sig i 2015. For med en lille branche følger stor know-how. En erfaren mand på lageret kan ikke bare erstattes, håndplukkes eller rekrutteres hos konkurrenterne. På den konto er branchen for lille - også selv om den med tiden bliver større.

Lette fritidsmøbler, telte og kølebokse. Siden 2010 er en del af varesortimentet i Camper Fritid blevet markedsført under navnet Wecamp. De små telte er produceret, så de ikke fylder så meget i udstillingslokalet.
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

22-årige Kamilla fik afslag som smedelærling: Det er da for dumt

Årstallet er 2019, og ligestillingen og ligeberettigelsen har været her længe. Derfor kan sygeplejersken sagtens være en mand, ligesom smeden sagtens kan være en kvinde. Eller … nå, nej, det kan smeden så åbenbart ikke. Den 22-årige Kamilla Søndergaard berettede i hvert fald i avisen tirsdag om, hvordan hun måtte igennem en syndflod af afslag, hvoraf mange handlede om hendes køn, inden hun til sidst fandt en smedelærlingeplads på værftet i Assens. Inden da var hun blevet ramt af den ene dårlige forklaring efter den anden, herunder den dårligste af alle: Nej, du kan ikke blive smed, fordi du er pige. Alle disse rigide afslag er ikke givet i 1879 eller i 1919 eller i 1939. De er givet i 2019. Tænk sig: I 2019 siger nogle af de virksomheder, der bestandigt skriger efter arbejdskraft, stadig nej til at ansætte nye medarbejdere, blot fordi ansøgerne har et andet køn end de fleste andre ansatte på arbejdspladsen. Det er absurd. Og det er mistrøstigt. Danske virksomheder er ganske enkelt nødt til at åbne øjnene og rette interessen mod begge køn, hvis de fortsat vil have adgang til de bedste kandidater på markedet. Derfor er det glædeligt, at brancheorganisationerne Danske Maritime, Danske Havne og Danske Rederier er gået målrettet i gang med at styrke rekrutteringen af kvinder til job i typiske mandefag som maskinmester, skibsfører, smed og en række andre fagområder inden for Det Blå Danmark. For det er den eneste måde, hvorpå man kan sikre sig dygtige medarbejdere i fremtiden. Disse organisationer bør blive et forbillede for andre organisationer, brancher, virksomheder og uddannelsesinstitutioner, der stadig har bedst øje for det ene køn. For man er nødt til at henvende sig til både mænd og kvinder, hvis man vil styrke rekrutteringer. Det er nemlig ikke sikkert, at man bliver en god sygeplejerske, fordi man er kvinde. Eller at man bliver en god smed, fordi man er mand. Til gengæld er det sikkert, at man allerhøjst får fat i halvdelen af de klogeste talenter, hvis man kun henvender sig til det ene køn. Og det er da for dumt.

Annonce