Annonce
Gear

Cadillac viser konkurrent til eldrevne luksus-SUV'er

Konceptet for den nye, høje elektriske Cadillac er meget futuristisk. Den kommer i 2021 og får en rækkevidde på mindst 482 kilometer. Foto: Cadillac

Det amerikanske luksusmærke er klar med koncept for el-crossover, som skal konkurrere mod Audi e-tron og Tesla Model X.

Hæderkronede Cadillac er nu endelig sat i gear med retning mod den fagre nye verden af elbiler. Første model bliver en høj crossover-model, der sigter direkte efter biler som den helt nye Audi e-Tron, Mercedes EQC og Tesla X, hvor sidste vil have et forspring på seks år, når den endnu unavngivne Cadillac-model ventes på markedet i 2021.

Den bygger på GM-gruppens nye elektriske BEV3-platform, som skal bære den næste generation af GM's elbiler, der vil få en rækkevidde på mindst 482 kilometer. BEV3-platformen skal være basis for en række modeller hos GM, der spænder over alle karrosserivarianter, og som rummer både for-, bag- og firehjulstræk.

Allerede for to år siden blev miniklassebilen Chevrolet Bolt, der har en rækkevidde på omkring 380 kilometer, nemlig lanceret. Den lovende elbil, som også ville passe godt herhjemme, har dog levet en noget omtumlet tilværelse på vore breddegrader. Den kom som en Opel Ampera-e, der blandt andet blev solgt på det elbilhungrende norske marked.

Men PSA's overtagelse af Opel satte en stopper for salget, før den kom til Danmark, da den franske koncern vil satse på sine egne modeller. Sideløbende har usikkerhed om afgifterne og dermed priserne også spændt ben for modellen.

Annonce
Den høje elektriske Cadillac SUV er den første model, der er bygget på en ny GM-platform for elbiler, som rulles ud i de kommende år. Foto: Cadillac
Annonce
Forsiden netop nu
OB

Da Alphonse Tchami kørte over hajtænderne

Leder For abonnenter

Utroværdig optræden af to Venstre-folk

Hvis man vil være en troværdig politiker, skal man gøre mere end at udstede nogle hastige løfter for at tækkes pressen og vælgerne. Man skal også sikre sig, at de løfter, man udsteder, bliver omsat til faktisk, praktisk virkelighed. Derfor er der grundlag for at se endog ganske kritisk på to Venstre-politikere, Bo Libergren og Herdis Hanghøi, og deres optræden i en konkret sag fra Faaborg-Midtfyn Kommune. Sagen, som er blevet beskrevet i avisen flere gange, senest i mandagsavisen, handler om en ung kvinde, der lider af muskelsvind. Kvinden havde allerede for et halvt år siden et hjælpemiddel, et såkaldt vippeleje, der var så nedslidt, at det kun var delvist funktionsdygtigt, hvilket i længden kan blive invaliderende for kvinden. Imidlertid var kommunen og regionen endt i en strid om, hvem der skulle betale de cirka 30.000 kroner, som et nyt vippeleje koster - selvom loven fastslår, at kvinden burde have haft sit hjælpemiddel uden yderligere diskussion. Det var en pinlig sag for både Faaborg-Midtfyn Kommune og for Region Syddanmark, og derfor lovede både Bo Libergren og Herdis Hanghøi, at de ville sørge for, at den 21-årige Mai-Britt Knudsen fik et nyt vippeleje, så hun også fremover kan træne sine muskler og dermed stå på sine egne ben. Det er imidlertid ikke sket. Og derfor fremstår begge Venstre-folks løfter som utroværdige. Det var godt, at de to Venstre-folk i sin tid var så hurtige til at kræve handling, for det viser, at de to engagerer sig oprigtigt i borgernes problemer. Det er til gengæld virkelig skidt, at Mai-Britt Knudsen ikke har fået sit hjælpemiddel nu, hvor der er gået et halvt år. I Danmark har vi gennemgående dygtige og sanddru politikere, som er langt mere ordholdende, end man kan få indtryk af, når man følger den offentlige debat, ikke mindst debatten på de sociale medier. Derfor vil det være klogt, at Libergren og Hanghøi får løst sagen. Altså: Løst den rigtigt. Og ikke blot løst den ved at afgive endnu et løfte. Alt andet vil være utroværdigt.

Annonce