Annonce
Gear

Cadillac viser konkurrent til eldrevne luksus-SUV'er

Konceptet for den nye, høje elektriske Cadillac er meget futuristisk. Den kommer i 2021 og får en rækkevidde på mindst 482 kilometer. Foto: Cadillac

Det amerikanske luksusmærke er klar med koncept for el-crossover, som skal konkurrere mod Audi e-tron og Tesla Model X.

Hæderkronede Cadillac er nu endelig sat i gear med retning mod den fagre nye verden af elbiler. Første model bliver en høj crossover-model, der sigter direkte efter biler som den helt nye Audi e-Tron, Mercedes EQC og Tesla X, hvor sidste vil have et forspring på seks år, når den endnu unavngivne Cadillac-model ventes på markedet i 2021.

Den bygger på GM-gruppens nye elektriske BEV3-platform, som skal bære den næste generation af GM's elbiler, der vil få en rækkevidde på mindst 482 kilometer. BEV3-platformen skal være basis for en række modeller hos GM, der spænder over alle karrosserivarianter, og som rummer både for-, bag- og firehjulstræk.

Allerede for to år siden blev miniklassebilen Chevrolet Bolt, der har en rækkevidde på omkring 380 kilometer, nemlig lanceret. Den lovende elbil, som også ville passe godt herhjemme, har dog levet en noget omtumlet tilværelse på vore breddegrader. Den kom som en Opel Ampera-e, der blandt andet blev solgt på det elbilhungrende norske marked.

Men PSA's overtagelse af Opel satte en stopper for salget, før den kom til Danmark, da den franske koncern vil satse på sine egne modeller. Sideløbende har usikkerhed om afgifterne og dermed priserne også spændt ben for modellen.

Annonce
Den høje elektriske Cadillac SUV er den første model, der er bygget på en ny GM-platform for elbiler, som rulles ud i de kommende år. Foto: Cadillac
Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Kerteminde For abonnenter

Succesen af Langeskov Station kan måles på flere måder: - Da toget begyndte at stoppe, sagde det 'woom'

Annonce