x
Annonce
Kerteminde

Byrådsmødet bliver elektronisk: Politikerne deltager hjemmefra

Der bliver masser af tomme stole, når byrådet torsdag den 26. marts skal holde byrådsmøde i en coronatid med maksimalt 10 mennesker samlet. Arkivfoto: Birgitte Søe
Med forbud mod mere end 10 personer samlet, blev planlægningen af marts måneds byrådsmøde lidt af en udfordring.

Kerteminde: Hvordan skal man holde byrådsmøde midt i en corona-krise?

Det spørgsmål har borgmester Kasper Olesen og administrationen brugt en del kræfter på at løse. Svaret blev: Elektronisk.

- Når der torsdag den 26. marts er byrådsmøde, er det kun mig, kommunaldirektøren og en jurist, der er til stede i byrådssalen, fortæller Kasper Olesen.

- De 24 andre byrådsmedlemmer sidder hver især derhjemme og er med via computer, og der bliver sat en storskæm op i byrådssalen.

Ud over de tre, der er til stede i byrådssalen, så må der være syv mere, da det jo er forbudt at være flere end 10 personer samlet - så det er knebent med plads til presse og tilhørere.

Borgmesteren opfordrer derfor folk, der har spørgsmål, de gerne vil have besvaret under spørgetiden, til at indsende dem skriftligt til pol-keo@kerteminde.dk.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Danmark

Link til de nyeste corona-tal

Odense

Sommerrevyer i pakke-klemme

Nyborg

Virtuel standerhejsning

Leder For abonnenter

Det er okay at være ufuldkommen - det er Mette Frederiksen også

Vi fejrer som bekendt påske, fordi Jesus, Guds søn, i disse dage for næsten 2000 år siden blev korsfæstet, døde, blev begravet - og på tredjedagen genopstod fra de døde. Påskedagene er derfor en fortælling om lidelse, smerte og død - og samtidig om det ufattelige, det guddommelige, det ophøjede. Påsken er imidlertid også ramme om noget såre menneskeligt, velkendt og jordnært; om disciplenes dårskab og svigefuldhed, deres misgreb og fejltrin, deres løgne, deres ufuldkommenhed. For Jesu disciple var fejlbarlige mennesker som os andre. De var kyniske og selviske, frygtsomme og troløse; de fornægtede ham, de stak af i rædsel, de tvivlede. Selv Jesus viste sig som et menneske, da angsten og afmagten og smerterne overmandede ham: "Min gud, min gud, hvorfor har du forladt mig", råbte han, da han hang på sit kors. På den måde binder påskedagene det guddommelige og det såre menneskelige sammen. De menneskelige svagheder, som du og jeg rummer, rummede Jesus og hans disciple også. Det, som du og jeg ikke magter, magtede Jesus og hans disciple heller ikke. For frygten er svær at bære, lidelsen er svær at bære, døden er svær at bære. Ikke mindst i disse tider. Påsken er tillige forræderiets tid. Om lidt forråder Judas sin kammerat. I den nattemørke Getsemane Have vil Judas gå hen til Jesus og kysse ham, give ham et judaskys, så de romerske legionærer kan anholde Guds søn og siden torturere og dræbe ham. De færreste af os har sendt et andet menneske i døden, men de fleste af os har ikke desto mindre svigtet et menneske, svigtet en tillid, snydt på vægten – og derfor kan fortællingen om Judas’ forræderi være genkendelig for mange af os. På søndag sker der noget ufatteligt: Jesus sætter sig ud over døden, genopstår fra de døde og bliver på den måde guddommelig. Inden da viser han og hans disciple sig som lige så ufuldkomne mennesker som alle os andre, statsminister Mette Frederiksen inklusive. Det giver en særlig ro for alle, uanset om man tror eller ej: At selv den, der er guddommelig, kan være ufuldkommen. Ligesom os andre.

Danmark

Live: Børn og lærere er ikke forsøgskaniner, siger Søren Brostrøm

Annonce