Annonce
Odense

Byråd fik "upræcise" oplysninger om letbane

Før jul besluttede et flertal at etablere skiftespor på første etape af letbanen, så der senere kan kobles en anden etape på, som blandt andet skal føre letbanen helt ind på Vestergade. Venstre og DF stemte imod, da partierne ikke ser en udvidlese af letbanen for sig i de første mange år fremover. Illustration: Odense Kommune

Borgmesterkontoret afviser, at byrådet blev fejlinformeret, da politisk flertal sagde ja til at tilkøbe sporskifter til letbanen. Men én oplysning var "upræcis".

En vigtig præmis, der ikke er belæg for, blev fremført af embedsfolkene på rådhuset, da et flertal før jul besluttede at tilkøbe skiftespor til en mulig anden etape af letbanen.

Det viser en gennemgang af sagen, fyens Stiftstidende har foretaget.

For i sagsfremstillingen, udarbejdet af Bystrategisk Stab i Borgmesterforvaltningen, stod der ordret:

"(...) det er uhensigtsmæssigt, at det komplette sporskifte ligger ubenyttet hen i mere end fem-seks år".

Tilkøbet af sporskifter til letbanens første etape blev med andre ord koblet sammen med tidshorisonten for anlæggelse af en mulig anden etape.

Letbanechef afviser

Men oplysningen om det uhensigtsmæssige i at lade sporskifter være ubrugte i mere end fem-seks år består ikke et faktatjek.

Fyens Stiftstidende har spurgt letbanechef Mogens Hagelskær, som vurderer, at sporskifterne sagtens kan ligge ubrugte hen i f.eks. 15 år.

- Man vil nok gøre det, at man dækker dem til med asfalt. Så kan man bryde det asfalt op efter fem, 10 eller 15 år, og så begynde at anlægge etape to derefter, når man ønsker det.

- Sporskifter, man ikke tilslutter, skal vedligeholdes som alt mulig andet. Men vedligeholdelsesomkostningerne vil efter min vurdering være minimale, siger Mogens Hagelskær

- Så det er slet ikke noget problem, at der går mere end fem-seks år?

- Nej. For mig at se er det en misforståelse, hvis det har været et kardinalpunkt for en beslutning.

Annonce

Rådhuset: Upræcis sammenfatning

Anlægsselskabet Odense Letbane P/S, der står for at bygge første etape af letbanen, skrev ikke den tekst, politikerne fik udleveret som grundlag for beslutningen. Det gjorde derimod Bystrategisk Stab under borgmesterforvaltningen på baggrund af faglig rådgivning fra Odense Letbane.

Men det, der kom ind fra Odense Letbane, var ikke det samme, som der kom ud til politikerne fra Bystrategisk Stab.

I de dokumenter, letbanekontoret sendte til rådhuset, som avisen har set, fremgår det nemlig intet sted, at "det er uhensigtsmæssigt, at det komplette sporskifte ligger ubenyttet hen i mere end fem-seks år", hvilket netop var det, Bystrategisk Stab oplyste politikerne om. Der står blot, at det ville være uhensigtmæssigt at lade sporskifterne ligge ubrugte hen "i alt for mange år". Men uden nærmere tidsangivelse.

Carsten Henriksen, der er konstitueret chef for Bystragisk Stab, afviser at have fejlinformeret byrådet. Han har ikke ønsket at give interview om sagen, men skriver i en mail, at:

- Sætningen i sagsfremstillingen er ikke forkert, men indholdet er upræcist.

Ifølge ham er det gået galt i Bystrategisk Stabs sammenfatning af rådgivningen fra Odense Letbane.

- Når man skriver en sagsfremstilling, sammenfatter man altid en stor mængde oplysninger. Sætningen med de 5-6 år henfører til en generel overvejelse fra Odense Letbane P/S om kapitalbinding, økonomisk anlægsrisiko og at sporskiftet ikke ligger ubenyttet hen i alt for mange år i forhold til vedligehold, skriver Carsten Henriksen og tilføjer:

- Det har ingen indflydelse på indstillingen i sagen.

Annonce

Ingen beslutning

Carsten Henriksen understreger, at i forhold til selve anbefalingen om at tilkøbe sporskifter til letbanen allerede i forbindelse med etableringen af første etape, er der overensstemmelse mellem den faglige rådgivning, Odense Letbane gav, og de oplysninger, byrådet fik.

- Odense Letbane P/S giver en klar anbefaling af at anlægge de foreslåede forgreningspunkterne samtidig med etablering af linje et, og i sagen anbefaler Borgmesterforvaltningen at tilkøbe anlæg af skiftesporene for senere at undgå lukning af letbanen de to steder og undgå store ændringer i allerede udførte arbejder, skriver han.

Den fungerende chef for Bystrategisk Stab tilføjer, at der med beslutningen alene er truffet afgørelse om at tilkøbe skiftespor, som muliggør etablering af etape to uden længevarende driftsstop på linje et.

- Hvornår letbanens linje to skal anlægges, skal der først tages stilling til senere.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce