Annonce
Odense

Bymidte uden biler

Når bilerne forsvinder fra Thomas B. Thriges Gade, skaffes der plads til grønne oaser (for eksempel ved Lotzes Have), nybyggerier bag rådhuset og langs det nye byrum ned mod p-pladsen ved koncerthuset, hvor der skal bygges musik-teaterhus og nyt musikkonservatorium. Fodgængere og cyklister kan naturligt flyde frem og tilbage mellem de to bydele, der i dag er delt af motorgaden. En såkaldt letbane (moderne sporvogn) er også med i den ambitiøse plan.

Lukkes Thomas B. Thriges Gade for biltrafik, vil trafikken derimod stige mærkbart i flere andre områder af byen.

CENTRUM: Den nye bymidte omkring den nuværende Thomas B. Thriges Gade bliver fri for larm og os fra biler. Til gengæld vil trafikken blive tættere andre steder i byen.

Sådan bliver det, hvis borgmester Jan Boyes (K) nye udspil til en fremtidig udformning af den forhadte gade, der i årevis er blevet kaldt et åbent sår i byens midte, bliver en realitet.

At skabe en fredfyldt midtbyoase befolket med cyklister, fodgængere, cafeliv og på længere sigt en letbane vil skabe den sammenhæng i midtbyen, som de fleste i Odense har efterlyst i årevis.

Men planen rummer også en meget markant udfordring. I dag kører 30.000 biler i døgnet via Thomas B. Thriges Gade, og lukkes den af for biltrafik, vil det medføre en massiv forøgelse af trafikken i resten af byen.

Skal køre i ring

Det er borgmester Jan Boye og de eksperter, der har været med til at udarbejde forslaget, klar over.

Først og fremmest sætter de deres lid til den faste forbindelse over Odense Kanal, så den yderste ringvej omkring Odense, den såkaldte Ring 3, bliver intakt. I dag er de biler, der skal den vej, tvunget til at køre ind gennem midtbyen, men efter planen slipper de for omvejen fra 2012, hvor både borgmesteren og by- og kulturrådmand Anker Boye (S) har lovet, at kanalforbindelsen vil stå færdig, så bilisterne kan køre i en cirkel uden om byen. På behørig afstand af bymidten.

Annonce

Ring 1,5

Derudover er det planen at udvide nogle af de mest egnede veje mellem den inderste ringvej, den såkaldte Ring 1, og Ring 2, blandt andet Toldbodgade, Hans Mules Gade og Grønløkkevej, så der skabes en slags Ring 1,5, som kan tage noget af den ekstra belastning fra de mange nye biler, der skal køre rundt i cirkler omkring bymidten.

Rådgivningsvirksomheden COWI skønner, at risikoen for kødannelser vil øges, specielt i de områder, hvor det ikke er muligt at udbygge vejnettet. Men overordnet skønner COWI, at trafikken vil kunne afvikles på den foreslåede måde, hvis der gennemføres omfattende udvidelser af andre vejstrækninger.

Annonce

Underjordisk parkering

En absolut hjørnesten i den nye plan er de underjordiske parkeringskældre, som vil få plads til 700 biler.

Det er her hr. og fru Hansen fra Sanderum skal efterlade bilen, når de kommer ind til midtbyen for at sippe en caffe latte eller kigge på butikker. Parkeringskælderen vil der være adgang til fra flere sider, men det bliver ikke muligt at bruge den til gennemkørsel.

Alternativt bliver det også muligt at efterlade bilen ved store parkeringsanlæg helt ude ved motorvejen, hvorfra man så kan tage den nye letbane ind til byen, der på længere sigt indgår som en del af planen. På sin vej mod banegården vil letbanen få stoppesteder langs den rute, der i dag kendes som Thomas B. Thriges Gade.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Odense Havn har ulovligt bygget stort bassin: Kerteminde Kommune erkender fejl

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Erhverv For abonnenter

Rekord i Assens: Tobaksfabrik får et kæmpe millionoverskud

Skandaleramt region sender opråb om hjælp

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Erhverv For abonnenter

Rekordstort overskud i fynsk øl-mekka: - Folk er rigtig glade, når de kommer ind

Randers-gigant har minus på 70 millioner og to topfigurer er væk: Men ny direktør vil udvide og ansætte flere

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Nordfyn For abonnenter

Nu udløber fristen: Hasmark Vandværk kan komme til at levere rent vand med tankbiler

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Navne For abonnenter

Noah står i spidsen for Odense Pride: Han glæder sig især til ét øjeblik i år

Annonce