Annonce
Odense

Byens Bro fylder fire år og får kritik: En kæmpe fejldisposition, siger stålekspert

Byens Bro forbinder Odenses centrum med havnen og spiller på den måde en vigtig rolle i den samlede byomdannelse, som i disse år finder sted. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Fire år efter broens åbning er der stadig ikke rettet op på broen kendetegn - den sjuskede udførte pylon. Stålekspert tvivler på, der nogensinde kommer en løsning og kritiserer, at pylonen blev rejst, før problemerne var afhjulpet.
Annonce

Onsdag er det præcis fire år siden odenseanerne for første gang gå og cykle den direkte vej fra Kongens Have til Odense Havn over togbanearealet via Byens Bro.

Broåbningen og den nye forbindelse i byen blev fejret med taler, der blev talt om, at Odense havde fået et nyt vartegn, og tusindvis af mennesker dukkede op til festen. Senere samme år blev broen hædret med en pris fra The European Convention for Constructional Steelwork for den "enestående og kreative brug af stål". Men der var et problem.

Allerede inden åbningen stod det klart for Odense Kommune, at broens kendetegn - den 40 meter høje spidse pylon udført i glanspoleret stål - ikke var udført i nær den håndværksmæssige kvalitet, man kunne forvente. Alligevel blev den rejst - og nu stod den så der. Som et vartegn til 116 millioner kroner med buler i stålet og dårlige svejsninger, der blandt andet kan ses som mørke bælter på pylonen på de steder, hvor de enkelte stålstykker er sat sammen.

Projektchef for Byens Bro, Poul-Ivan Ikkala Andersen forklarede kort efter indvielsen til Fyens Stiftstidende, at når pylonen var blevet rejst på trods af sine fejl, skyldtes det dels, at den skulle være færdig til tiden, og dels at leverandøren Bladt Industries havde oplyst, at fejlene med tiden "ville forsvinde af sig selv" under påvirkning fra vejr og vind.

Byens Bro kort fortalt

Broen åbnede 29. maj 2015 - samme dag som det års Havnekulturfestival blev skudt i gang.

Den indgår som en vigtig del af den samlede byomdannelse, fordi den for fodgængere og cyklister forbinder det "gamle centrum" i Odense med den nye bydel på havnen.

Broen er tegnet af af Gottlieb Paludan Architects.

Dem består af 435 tons stål og har kostet 117 millioner kroner.

Annonce

Eksperter undrede sig

Flere eksperter fra stålbranchen undrede sig meget over at se det, der blev kaldt decideret dårligt udført håndværk på Odenses nye ikon-byggeri.

Pylonen burde have stået helt blank, hvis den udført korrekt, men det gjorde den bare ikke, konstaterede de.

- Det er sket. Der skal laves en helt ny. Jeg tror ikke, den kan rettes op, lød det fra Claus Andersen fra Claus Andersen Rustfrit Stål.

En anden fagmand fra stålbranchen slog fast, at "materialet har trukket sig sammen og er deformeret. Noget gik galt, da den blev lavet, og det kan du ikke rette ud igen."

Odense Kommunes adm. direktør for By- og Kulturforvaltningen, Anne Velling, var heller ikke tilfreds.

- Vi står 100 procent fast på, at vi ikke er tilfredse med finishen på pylonen, lød det få måneder efter åbningen fra hende, hvor hun samtidig gjorde det klart, at forvaltningen ville forfølge sagen, indtil der var fundet en tilfredsstillende løsning.

Annonce

Stål-direktør: Løbet er kørt

Siden 2015 har avisen løbende spurgt til sagen, og hver gang har svaret fra By- og Kulturfovaltningen lydt noget i retning af: Vi arbejder på at finde en løsning.

Og sådan lyder svaret i det store hele stadig fra Poul-Ivan Ikkala Andersen, der var projektchef på bro-projektet. Han oplyser i en mail:

- Vi har så sent som i dag (torsdag i sidste uge, red.) fået en telefonisk tilkendegivelse fra Bladt Industries om, at vi i løbet af de næste par uger vil modtage et konkret forslag til, hvordan de forventer at afhjælpe den manglende finish på overfladen af pylonen.

Han oplyser også, at en udskiftning af stålpladerne kan blive løsningen.

- Det er de tynde rustfri stålplader, som har den manglende finish, og som kan komme på tale at udskifte.

Spørger man en af kritikerne fra dengang, broen lige var åbnet, Claus Andersen fra Claus Andersen Rustfrit Stål, så kan det dog vise sig mere end svært nogensinde at få broen til at se ud, som den burde, hvis håndværket var udført rigtigt fra starten.

- Det er meget svært at udskifte pladerne og få et godt resultat, når pylonen står oprejst, siger han.

Claus Andersen slår fast, at uanset størrelsen af betalingen, så ville hans firma ikke påtage sig opgaven, fordi han anser den for noget nær umulig at udføre på en tilfredsstillende måde.

- Jeg tror desværre, at løbet er kørt. Der bliver aldrig gjort noget ved den, for så skal man i gang med at ændre hele broen, siger stål-direktøren.

Pylonen skulle aldrig have været rejst, når den så sådan ud ved levering, mener Claus Andersen.

- Det er jo en fuldstændig vanvittig beslutning, at man sætter den op, når man kan se, hvor elendig en forfatning, der er i. Det var en kæmpe fejldisposition. Man skulle have krævet at få leveret en helt ny pylon og så have levet med det, hvis der var gået to måneder mere, inden man kunne åbne broen, siger han.

Direkte adspurgt om, hvem der tog beslutningen om at sætte pylonen op trods det, at man var klar over, at den havde væsentlige fejl, svarer Poul-Ivan Ikkala på denne måde:

- Odense Kommune har den tilgang til sagen, at det er entreprenøren der har ansvaret for at levere det, der er indgået aftale omkring. Det er på baggrund heraf, at kommunen har bedt entreprenøren Bladt Industries afhjælpe de mangler, som er konstateret på pylonen.

Det har ikke været muligt at få en kommentar til sagen fra Bladt Industries, som ikke har reageret på avisen henvendelse.

Bulerne og de dårlige svejsninger gør, at pylonen, der broens kendetegn, slet ikke fremstår glat og spejlblank i overfladen, som den burde. Det er dårligt håndværk, har krikken lydt. Arkivfoto: Michael Bager
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Mand voldtaget på institution

Odense

Butikstyvene havde travlt i centrum

Annonce