Annonce
Sydfyn

Butiksejere: - Langeland dør uden den lokale handel

Finn Holmegaard Hansen åbnede sin forretning Syd-Sport i 1977. I modsætning til mange andre butikker i Humble, er han der endnu. Arkivfoto: Anna Stærbo
Annonce

Langeland: I forbindelse med Fyns Amts Avis' fokus på det lokale handelsliv har vi taget en snak med nogle af dem, der enten står for handlen, eller er med til at skabe rammerne for den.

1 Finn Holmgaard Hansen, indehaver af Syd-Sport i Humble

Hvad sker der, hvis folk holder op med at handle hos dig?

- Jamen, det er jo logik for burhøns, så har vi ikke noget at lave, og så lukker butikken jo.

Hvor afhængig er du af en god julehandel?

- Den er ikke alfa og omega. Vores største sæson er sommeren, hvor vi har mange turister, så det er der, hvor vi ligesom får smør på brødet. Det er der, hvor befolkningstallet på Langeland bliver tredoblet, og der kommer mange turister, og så er det klart, at det er der, hvor størstedelen af vores omsætning ligger.

Hvad vil du sige til en potentiel kunde, der står og vakler mellem at handle hos dig eller hos en netbutik?

- De får en service hos mig, og de får lov til at prøve varen. De får også en byttegaranti, hvor de ikke skal gå og vente på at sende varen nogen steder hen.

Hvad skal der til, for at du bliver mere attraktiv for de mennesker, der har flyttet deres indkøb over nettet?

- Man kunne jo få det offentlige til at lade være med at sige, at folk skulle bestille ting på nettet. I stedet kunne man opfordre til at handle lokalt.

Så coronaen er faktisk med til at forpurre handlen i butikkerne?

- Ja, de siger jo, at man skal huske at støtte butikkerne, men de siger også, at man kan handle alting på nettet. Nethandlen får gratis reklame lige nu, som jeg ser det.

2 Mogens Juhl, uddeler ved Dagli' Brugsen i Lohals og Dagli' Brugsen i Snøde

Mogens Juhl er uddeler i Dagli' Brugsen i Lohals og Snøde. Arkivfoto: Gitte Kjeldal

Hvad sker der, hvis folk holder op med at handle hos jer?

- Hvis de stopper med at handle hos os, så lukker vi jo.

Hvor afhængige er I af en god julehandel?

- Jeg vil ikke sige, at vi er afhængige af en god julehandel. Vi er afhængige af en god handel generelt, og vi vil gerne have, at folk handler lokalt. Så man bakker op om det lokale for at bevare det lokale. Hvis man ikke gør det, så har man måske ikke et indkøbssted, og har man ikke det, så er det ikke sikkert, at der er noget foreningsliv. Uden et erhvervsliv dør foreningslivet, hvis de ikke har os til at bakke op. Og uden foreningslivet og indkøbsmuligheder, så bliver det ikke så attraktivt at bosætte sig i området, men heller ikke så spændende at tage på ferie i området, så alt i alt er det meget vigtigt at støtte det lokale erhvervsliv.

- Og så hænger handlen også sammen med huspriserne. Hvis der ikke er et indkøbssted, så viser undersøgelser jo, at huspriserne falder med en 20-30 procent, og så kan det godt være, at du kan spare en 20'er i ny og næ, men det skal du godt nok gøre mange gange, hvis dit hus er faldet med 200.000 kroner.

Hvad skal der til, for at I bliver mere attraktive overfor potentielle kunder?

- I bund og grund så handler det om, at vi skal have varer på hylderne og have de ting, som kunderne efterspørger, så vi ikke skuffer dem. Og har vi ikke varerne, så gør vi alt, hvad vi kan at skaffe det. Vi kan ikke skaffe alt, men vi forsøger.

Gør I noget særligt for at imødekomme den lidt specielle virkelighed, vi er i lige nu, under coronaen?

- Vi kører en del flere vareture. V har også nogen, der kontakter os, hvor vi så stiller varerne ud til dem, så de ikke behøver komme ind i butikken. Så vi forsøger at tage hensyn til de kunder, der ikke har lyst til at gå ud og handle.

3 John Foged, Butik Knag i Rudkøbing

John Foged i Butik Knag i Rudkøbing. Foto: André Majlund Jensen

Hvad sker der, hvis folk holder op med at handle hos dig?

- Jamen så lukker butikken selvfølgelig.

Hvor afhængig er du af en god julehandel?

- Jeg er afhængig af en god julehandel, fordi julemåneden, sammen med sommermånederne, er vores bedste overhovedet. Så den er jeg ret afhængig af. 

Hvad vil du sige til en potentiel kunde, der går og vakler mellem at handle hos dig eller i en netbutik?

- Generelt oplever jeg ikke, at jeg har en stor konkurrence fra netbutikker, men jeg vil altid opfordre til, at man støtter det lokale, og det synes jeg faktisk også, at vi er gode til her i byen.

- Og så vil jeg også sige, at for eksempel med hensyn til rom, der har jeg nogle dyre flasker, men der går jeg også nogle gange hen og siger:"Jamen ved du hvad, så slår vi da 100 kroner af prisen eller noget i den dur. Jeg vil hellere holde på kunden end lade dem handle et andet sted på nettet. I forhold til nettet, så synes jeg stadig, at det er rart, at man er fysisk i butikken og kan rådgive kunden til det bedste køb.

Hvad skal der til, for at du bliver mere attraktiv for de mennesker, der har flyttet deres indkøb over nettet - for eksempel med henblik på covid 19?

- Jeg har gjort det, at jeg i starten af nedlukningen satte et skilt ud og reklamerede på Facebook med, at vi kørte gratis ud med varerne på Langeland. Og jeg endte faktisk med at levere gratis på Langeland, i Svendborg og på Tåsinge. Og så har jeg lavet en aftale med Bloomit fra Hjallese, så når de har bestillinger på Langeland eller Tåsinge, så ringer de og bruger mig til at levere det.

4 Ulrich Larsen, Mr. i Rudkøbing

Ulrich Larsen, Mr. i Rudkøbing. Foto: André Majlund Jensen

Hvad sker der, hvis folk holder op med at handle hos dig?

- Så er det ikke sikkert, at vi overlever, kan man sige.

Hvor afhængig er du af en god julehandel?

- Det er vi meget afhænig af, for det er vores største måned på året. Vi har stille måneder før og efter jul, og så skal vi have et godt forårs- og sommersalg og så en god julehandel. Det er meget vigtigt for os.

Hvad vil du sige til en potentiel kunde, der går og vakler mellem at handle hos dig eller hos en netbutik?

- De kan for det første trygt handle hos os, vi har en stor butik og masser af plads til, at der kommer mennesker.

- Og ved at handle hos os så får man også den personlige betjening. Vi kender kunderne, tit så ved vi også, hvad der er købt til den samme person i julegave, fordi vi har personlige relationer til vores kunder. Så vi kan yde en helt særlig service, som man slet ikke kan få på nettet. Ofte kommer kunden også, og siger:"I ved jo, hvad størrelse han bruger, og hvad han plejer at få", og det nyder både vi og kunden jo godt af.

Hvad skal der til, for at du bliver mere attraktiv for de mennesker, der har flyttet deres indkøb over nettet?

- Det bliver nok meget det samme svar som før, for servicen er virkelig det vigtigste element hos os. Vi har selvfølgelig også den fordel, at vi er medlem af en indkøbsforening, så der er bytteservice i hele landet, så man behøver ikke køre til Langeland, hvis man skal have byttet sin julegave, der er købt hos os. Den skal ikke sendes tilbage til en netbutik, og man skal ikke vente på at få pengene retur og så videre. Det ordner vi bare med det samme lokalt.

5 Almira Vojnikovic, Gine i Rudkøbing

Almira Vojnikovic, butikken Gine i Rudkøbing. Foto: André Majlund Jensen

Hvad sker der, hvis folk holder op med at handle hos dig?

- Jamen i værste fald så lukker vi jo.

Hvor afhængig er du af en god julehandel?

- Altså juli og december er vores vigtigste måneder, for at vi kan have alle vores medarbejdere gående.

Hvad vil du sige til en potentiel kunde, der går og vakler mellem at handle hos dig eller hos en netbutik?

- Der vil jeg påpege servicen, og der snakker jeg ikke kun for mig selv, men for hele byen. Vi leverer en ekstraordinær service, alt kan nærmest lade sig gøre. Det er dét, der er lidt specielt ved Rubkøbing, vi kender vores kunder. Hvis mormor kommer ind og skal købe en gave til Pia, så ved jeg, hvem Pia er, og så sørger jeg for, at Pia får den gave, hun ønsker sig. Så det er det her særlige kendskab til kunderne, som gør, at vi kan levere så god en service.

Hvad kan i gøre anderledes for at blive mere attraktive for de mennesker, der har flyttet deres indkøb over nettet?

- Vi bruger de sociale medier rigtig meget. Facebook til de lidt ældre og Instagram til de lidt yngre. Det gør vi for at fortælle dem, at vi har de ting, som de efterspørger, og at de skal komme ind og handle hos os.

- Og så har vi lavet en ønskeseddel, man kan udfylde, både fysisk og digitalt hvis man er bange for corona. Hvis du kommer ind, og din kæreste har lavet en ønskeseddel, så ved vi lige præcis, hvad hun vil have, og hvilken størrelse det skal være i. Og alle, der har udfyldt en ønskeseddel, er så med i en konkurrence om en ekstra julegave sidst på måneden.

- Vi forsøger gøre opmærksom på os selv på forskellige platforme og så sige:Kom ind og få hjælp hos os, lav en ønskeseddel hos os og køb dine julegaver hos os.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fyn For abonnenter

Det værste halve år i mit liv: Lilleholt sendt til tælling af corona, historisk krise i Venstre og et kølnet venskab med Løkke

Middelfart For abonnenter

Efter afsløring af smitteudbrud og bekymring hos møbelfabrik: Nu bliver alle medarbejdere tilbudt coronatest

Annonce