Annonce
Indland

Busser baner vejen for hurtigere tog

De nye "Desiro" tog har kræfter til at udfolde sig yderligere. Men først skal der lides lidt. Busser afløser skinnetrafikken i slutningen af maj og starten af juni. Der skal omfattende sporarbejde til før hastigheden kan sættes op til 120 km/t.

MODERNISERING: Anlægsarbejder stopper i en periode al togdrift mellem Odense og Svendborg

Målet er flere og hurtigere tog mellem Odense og Svendborg allerede fra september, men først skal der i de kommende måneder gennemføres en række anlægsarbejder på den nord-sydgående fynske banestrækning.

Det betyder, at tog i et vist omfang vil blive erstattet med busser fra 12. maj til 9. juni, oplyser DSB og Banestyrelsen.

I den første del af perioden fra 12.-23. maj vil alle tog mellem Ringe og Svendborg blive erstattet af busser, mens hele strækningen Odense-Svendborg lukkes for togtrafik fra 24. maj til 9. juni.

Busdriften vil både bestå af hurtigforbindelser uden standsning undervejs og af busser, som stopper ved alle stationer. I busperioden bliver der stop ved hovedindgangen til Odense Universitetshospital og ikke ved områdets trinbrædt.

DSB udgiver i denne uge en særlig køreplansfolder med detaljer om tog- og bustrafikken i hele perioden fra 12. maj til 9. juni.

Med moderniseringen af Svendborgbanen vil der kunne køre flere tog på strækningen, og hastigheden vil yderligere kunne sættes i vejret fra de nuværende 100 til 120 kilometer/timen. Anlægsarbejdet omfatter både en udbygning af de tekniske anlæg, udskiftning af spor og sveller, perronændringer på enkelte stationer og nedlæggelse af en række overkørsler. Samtidig bliver der i Odense anlagt et nyt perronspor og en ny perron, oplyser Banestyrelsen.

Arbejdet afsluttes efter planen i september og rundes af med en helt ny køreplan mellem Odense og Svendborg.

Trafikministeriet bevilgede i januar 1999 ialt 150 millioner kroner til den forestående modernisering af banestrækningen mellem de to største fynske byer, og et tilsvarende beløb er stillet til rådighed for DSB til indkøb af nyt materiel. Formålet med opgraderingen er at reducere rejsetiden, øge kapaciteten og forbedre betjeningen mellem standsningsstederne Odense Universitetshospital, Årslev, Ringe, Stenstrup og Svendborg Vest.

Der har i løbet af 2001-2002 været afholdt høringer og borgermøder om Banestyrelsens forslag til nedlæggelsen af ialt 14 overkørsler på strækningen.

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Spar sammen, OB

Odense Kommune skal stå fast over for fodboldklubben OB i sagen om en renovering af Odense Stadion. For det bør ikke være Odenses skatteborgere, der skal betale for, at byens og øens største fodboldklub får et bedre stadion at spille på. Det bør klubben og dens ejerkreds selv bekoste. Spørgsmålet om en renovering af Odense Stadion er nok engang blevet aktuelt, fordi OB sammen med de øvrige superliga-klubber, Divisionsforeningen og Dansk Boldspilunion har besluttet, at alle superliga-stadioner fra 2028 er udstyret med fuldt overdækkede tribuner. Det er en fin beslutning, som vil give bedre forhold for klubbernes tilskuere, så man på længere sigt forhåbentlig kan tiltrække flere tilskuere og dermed tjene flere penge. Det er imidlertid ikke Odense Kommunes opgave at sørge for, at erhvervsvirksomheder får bedre fysiske rammer at udøve deres virksomhed i. Odense Kommune skal skabe gode rammevilkår for kommunens virksomhederne i almindelighed, men kommunen skal ikke bruge sine sparsomme skattekroner på at forbedre hverken robotproducenters, gartneriers eller fodboldklubbers ydre rammer. Det må virksomhederne selv klare. Ejerforholdene af Odense Stadion er i dag mildt sagt noget rod. Odense Kommune ejer tre tribuner på stadion, mens en ejerkreds af bestyrelsesmedlemmer i Odense Sport & Event ejer den fjerde, og det skaber helt naturlige tvister mellem de forskellige ejeres forskellige ønsker. Derfor vil det være klogt, hvis man får skilt den kommunale økonomi fra den private virksomhed OB’s interesser fra hinanden. Det vil være til gavn for OB, for Odense Stadion og for Odense Kommune – og for de odenseanske skatteydere. Derfor vil det være klogt, at OB og ejerkredsen bag klubben begynder at spare sammen, så man på et snarligt tidspunkt kan købe stadion af kommunen. På den måde kan man engang i fremtiden, måske allerede inden 2028, få lejlighed til at gennemføre alle de udvidelser og forbedringer af Odense Stadion, som man har lyst og råd til og dermed være med til at skabe grundlag for at høste gevinster ved fremtidige sejre. Så spar endelig sammen, OB. Og begynd hellere i dag end i morgen.

Odense

Fra sceneskræk til sanger: Odenseanske Aksel er med i X Factor

Fyn

Magnus & Aksel sang tårerne frem i X Factor: - Når I står der og sprudler, så tænker man WAUW!

Fyn

Meteorologer: Ingen tegn på vinter - lavtryk med mere regn nærmer sig

Annonce