Annonce
Erhverv

Business og sport hånd i hånd: Fire eksempler

Sponsorer af sportsbegivenheder ses overalt til selve eventet. Her har Danisa suppleret deres skilt med kinesisk skrift. Arkivfoto: Lasse Hansen
Store sportevents på Fyn har flere gange dannet ramme for nye bekendtskaber og samarbejder på tværs af landegrænser. Destination Fyn fremhæver selv disse eksempler.

Paragraph Body

Annonce

Sponsorer af Denmark Open

At bruge store sportsbegivenheder som sociale sammenkomster mellem virksomheder er blot én af de måder, sporten kan komme erhvervslivet til gode.

En anden måde er f.eks. at sponsorere selve begivenheden. I år hedder badmintonturneringen Danisa Denmark Open presented by Victor, fordi den nordjyske småkagevirksomhed Danisa er hovedsponsor på eventet sammen med den taiwanesiske producent af badmintonudstyr Victor. Derudover har mange virksomheder reklameplads under turneringen.

Sidste år blev Denmark Open omtalt 1.823 gange i nationale medier og Odense eller Fyn blev nævnt ca. halvdelen af gangene, hvilket gav turneringens annoncer en værdi på mere end 14 millioner kroner.

1. Kæmpekontrakt med dagligvarekoncern

Badmintonturneringen Denmark Open har før givet anledning til nye erhvervssamarbejder på tværs af landegrænser. I 2015 inviterede Sport Event Fyn en kinesisk erhvervsdelegation til Denmark Open. Under besøget blev delegationen vist rundt på Bryggeriet Vestfyen, og det møde sikrede bryggeriet en ordre til Hong Kong. Det samarbejde gav hul igennem til det kinesiske marked, hvilket førte til en kontrakt med kinesiske Nordlines og dagligvarekoncernen Cofco. Sidstnævnte skrev Bryggeriet Vestfyen kontrakt med om at levere over ti millioner flasker øl til årligt.

2. Specialøl til udenlandske gæster

Midtfyns Bryghus har i flere år brugt Denmark Open som en mulighed for at nå det kinesiske marked. Virksomheden har blandt andet haft besøg af kinesiske pressefolk, hvilket gav omtale i kinesiske medier. I 2015 gav turneringen anledning til at pleje relationerne til bryghusets daværende kinesiske samarbejdspartner Hao Beer. Gennem Destination Fyns erhvervsaktivering har Midtfyns Bryghus nu også lavet en indenlandsk aftale med Badminton Danmark om at levere øl til VIP-loungen under Denmark Open, hvor de kan præsentere specialøllen Smash for udenlandske gæster.

3. Bilproducent på rundtur i robotklyngen

Da der i 2016 blev holdt World Cup i bueskydning i Odense, var det med sydkoreanske bilproducent Hyundai som hovedsponsor. På baggrund af det besøgte en delegation byen med Hyundais udviklingsdirektør i spidsen. Efter turneringen tog delegationen på rundtur til fire af Odense store robotvirksomheder til en snak om brugen af kollaborative robotter i bilindustrien.

4. Danskvand med hyldeblomst til Kina

Sidste år meldte kinesiske Shanghai Giessen Logistics Co. ud, at den var på udkig efter danske fødevareprodukter til deres 2.000 supermarkeder og webshops. Igen var Denmark Open en oplagt mulighed for at introducere den kinesiske virksomhed for danske fødevareproducenter. Det har ført til et samarbejde med en fynsk virksomhed, som skal levere danskvand med hyldeblomstsmag. Der er sendt vareprøver til Kina, etiketten er undervejs, og man er ved at finde influencers til at markedsføre produktet. Det er dog ikke offentliggjort, hvem den fynske samarbejdspartner er.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Udsigt til kaos i skraldespanden: Også politikere frygter, at ny affaldsordning bliver ringere end den gamle

Annonce