Annonce
Odense

Busdirektør: Letbanen har kostet os rigtig dyrt

Carsten Hyldborg, direktør Fynbus. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg

Ny køreplan skal tilgodese de regionale buspassagerer, siger administrerende direktør i Fynbus, Carsten Hyldborg.

Hvorfor er I nødt til at skifte køreplan?

- Vi laver jo køreplanerne om en til to gange om året som standard. I december for at tilpasse det til togene og i august for at tilpasse det til uddannelsesinstitutionerne. Vi skiftede senest i august. Vi skiftede ikke i december, som vi plejer at gøre, fordi vi havde brug for at få kigget på den regionale køreplan lidt mere grundigt. Letbanebyggeriet har givet os en merudgift på 25 millioner kroner, bare for at køre langsommere gennem trafikken. Vi håber, at den nye køreplan kan gøre det bedre for især de regionale passagerer.

Hvad kommer det til at løse?

- Vi har valgt at prioritere de regionale passagerer, der får en reduceret køretid ved at vi springer en række mindre stop over. Det er 14 stoppesteder, som vi regulært springer over, og så er der seks-otte stoppesteder, vi alligevel skulle sløjfe på grund af letbanebyggeriet.

Det er næppe kommet som en overraskelse, at letbanearbejdet ville få betydning for jeres busdrift. Hvorfor er det først nu, I laver en plan, der tager højde for det?

- Vi startede med at planlægge planen for et halvt år siden, men det har været svært at vurdere, hvor stor en betydning letbanen ville få. Vi vil gerne have, at køreplanen passer til de virkelige forhold. Letbanebyggeriet har kostet os tæt på en million passagerer i den tid, det har stået på, så det er klart, at det har ramt os hårdt. Når busserne sidder fast i trafikken, er der mange, der vælger at tage en anden løsning end bussen. Jeg vil dog sige, at på køretiderne er der ikke noget, der er kommet bag på os.

Kunne man så ikke have taget højde for det i tidligere planer?

- Vi ville gerne se tingene lidt an. Vi har hele tiden vidst, at en ny køreplan med overspring af nogle stoppesteder, var et virkemiddel, vi havde.

Skal buspassagerne vænne sig til, at I oftere skifter køreplan?

- Ja, altså jævnlige køreplansændringer vil man nok se i fremtiden, for vi lytter også hele tiden til forslag til, hvordan man kan indrette det bedre. Der vil komme tilpasninger ud over dem, vi laver fast to gange om året. Jeg tror til gengæld ikke, vi vil se mange flere stoppesteder blive sprunget over.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Faaborg-Midtfyn

Dommer fra arkitektkonkurrence står fast i forsvar af omstridt faaborg-bygning: Helios pirrer mine sanser

Fyn

Politiet: Giv os flere tip om Mark

Klumme

Dagen i dag: 62-årig kvinde er blevet mor

1994 En italiensk kvinde på 62 år, Maria Munaretto fra Vicenza, er for første gang blevet mor efter at have fået et befrugtet æg indopereret. Men hvem der er ansvarlig for den kunstige befrugtning er der opstået uenighed om i lægekredse. Ifølge presseberetninger i går er det foreløbig kun klart, at Maria Munaretto fik indopereret et befrugtet æg fra en anden kvinde på en klinik i Bologne. Barnet kom til verden i juli og vejede ved fødslen 2780 gram. Gynækologen Carlo Flamigni, som hævdes at være den ansvarlige for indgrebet, benægter og siger, at han ikke har set den pågældende kvinde de seneste to år. Den lykkelige, nybagte mor har selv denne kommentar: Venligst, kald mig ikke bedstemor. 1969 Borgmester Holger Larsen, Odense, har modtaget et trusselsbrev, som er blevet overgivet til politiet på grund af dets alvorlige karakter. Det truer med, at borgmesteren vil blive dræbt inden fredag. - De skal miste Deres smukke hoved, hvis jeg fortsat skal tage mod afslag fra Deres ophøjede sæde, hedder det i brevet fra den ukendte afsender. Borgmesteren har modtaget brevet gennem postvæsenet og afsendt uden konvolut. Man formoder, at brevskriveren er tilknyttet socialkontorets klientel. - For mig er anonyme smæde- og trusselsbreve ikke noget ukendt fænomen, siger borgmesteren. De ender som regel i papirkurven, men i dette tilfælde fandt kommunaldirektøren det alligevel bedst at underrette politiet. 1944 Postvæsenet i Odense vil ikke bringe værdipost ud til folk efter kl. 18, og desuden vil eksprespakker og telegramanvisninger, der ankommer til byen sent på dagen, ligge over til næste morgen. Foranstaltningen er gennemført på generaldirektoratets foranledning i en række byer ud fra et ønske om at befri budene for det ansvar at skulle gå ud i den mørke by med værdisager uden beskyttelse. Ud over disse indskrænkninger sker der ingen ændringer i postomdelingen i Odense. Der vil fortsat være omdeling kl. 8, kl. 11 og kl. 17. Omdelingen kl. 11 vil i væsentlig grad være forbeholdt værdipost, inkasseringer og telegramanvisninger. Almindelige telegrammer og ekspresbreve vil fortsat bliver bragt ud efter kl. 18.

Odense For abonnenter

De trofaste-portræt: Efter fire bankrøverier fløjter Lars stadig hver eneste morgen

Fyn

Flertal vil skrotte succesfuld hjertestop-ordning: Peger i stedet på gratis alternativ

Annonce