Annonce
Odense

Bus-letbane på vej i Aalborg: Her er fordele og ulemper

BRT a la Aalborg - her visualiseret på Sohngaardholmsvej. Efter planen skal transportsystemet stå klar til åbning i år 2023. Illustration: Busplus/Aalborg Kommune

Aalborg: Som i Odense havde Aalborg planer om en letbane gennem byen, der skulle gå fra øst til vest. Det samlede budget var på 2,5 mia. kroner.

Der var faktisk afsat penge - små 600 millioner kroner - på finansloven i 2014, men da en ny regering kom til, blev tilskuddet fjernet, og dermed var projektet stendødt. Byens borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) var rystet og rasende.

- Det er en klar nedprioritering af Aalborg og Nordjylland og en klar nedprioritering af den vækst og udvikling, vi skal have, lød det fra ham til DR i september 2015.

Annonce

Aalborg: En billigere løsning, en såkaldt BRT (Bus Rapid Transit)-løsning med busser. Projektet har fået navn Busplus, og det samlede anlægsbudget lyder på 510 millioner kroner.

BRT bliver da også ofte sammenlignet med letbane, og på nogle parametre er der også store ligheder: Der indrettes typisk stoppesteder, som var de stationer, busserne kan køre i egne baner og kan indrettes med høj frekvens og stor regularitet og pålidelighed, hvis det er separeret fra den øvrige trafik. Desuden behøves man ikke i alle tilfælde foretage de potentielt bekostelige omlægning af underjordiske ledninger som ved en letbane.

Man kan dog ikke fuldt ud sidestille en BRT-løsning med en letbane. En letbane anses for i højere grad at bidrage med byudvikling omkring skinnerne, fordi ruten ikke sådan lige kan ændres eller fjernes. Og rent kapacitetsmæssigt kan letbanesystemet håndtere langt flere passagerer end en BRT-løsning, hvormed valget i sidste ende i høj grad afhænger af den strækning, der skal betjenes.

Af samme grund har en del byer rundt omkring i Europa en kombination af letbane- og BRT-strækninger. Letbane på de ruter, hvor der er rigtig mange passagerer, og BRT-busser på de lidt mindre befærdede strækninger.

Annonce
Nyborg For abonnenter

Brandfolk fik ikke besked i tide om uheld på broen: - 10 minutter kan være forskel på liv eller død, når man er fastklemt

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Nordfyn For abonnenter

Rita og Søren Jensen sad i bussen, der væltede: - Vi har det udmærket

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Odense

Rygetrængende ung mand gjorde sig til røver for cigaretter: - Ham skal vi nok få snakket med

Navne For abonnenter

Tåbelig skuespiller-idé: Kristoffer Helmuth har i en stresset periode op til premiere skrevet dagbog, som Shakespeare ville have gjort

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Nordfyn

Turistbus kørte i grøften og væltede: 36 ældre passagerer sad indespærret

Livsstil For abonnenter

- Vi bruger sindssygt meget jomfruhummer: På Hotel Hesselet er jomfruhummer det første på kortet

Flemming startede Fugebillen for 25 år siden - nu flyver han verden rundt

Assens

Oksekødet er skiftet ud efter prisstigninger: Sådan handler vi nu

Claus Hjort om sit livs stormvejr: - Jeg har en vrede over, at jeg skal bruge min sidste tid i politik med beskyldninger om at være landsforræder

Sport

Sådan kan du følge det klassiske cykelløb Fyen Rundt på nærmeste hold

Kerteminde For abonnenter

Colins firma er gået konkurs: Bagved gemmer sig et forlist aktie-eventyr og en omstridt erhvervsmand med over 620 konkurser bag sig

Kerteminde

Kenneth rapportede om et druknende marsvin og fik afslag: - Vi er ikke en redningstjeneste

Annonce