Annonce
Odense

Bus-letbane på vej i Aalborg: Her er fordele og ulemper

BRT a la Aalborg - her visualiseret på Sohngaardholmsvej. Efter planen skal transportsystemet stå klar til åbning i år 2023. Illustration: Busplus/Aalborg Kommune

Aalborg: Som i Odense havde Aalborg planer om en letbane gennem byen, der skulle gå fra øst til vest. Det samlede budget var på 2,5 mia. kroner.

Der var faktisk afsat penge - små 600 millioner kroner - på finansloven i 2014, men da en ny regering kom til, blev tilskuddet fjernet, og dermed var projektet stendødt. Byens borgmester Thomas Kastrup-Larsen (S) var rystet og rasende.

- Det er en klar nedprioritering af Aalborg og Nordjylland og en klar nedprioritering af den vækst og udvikling, vi skal have, lød det fra ham til DR i september 2015.

Annonce

Aalborg: En billigere løsning, en såkaldt BRT (Bus Rapid Transit)-løsning med busser. Projektet har fået navn Busplus, og det samlede anlægsbudget lyder på 510 millioner kroner.

BRT bliver da også ofte sammenlignet med letbane, og på nogle parametre er der også store ligheder: Der indrettes typisk stoppesteder, som var de stationer, busserne kan køre i egne baner og kan indrettes med høj frekvens og stor regularitet og pålidelighed, hvis det er separeret fra den øvrige trafik. Desuden behøves man ikke i alle tilfælde foretage de potentielt bekostelige omlægning af underjordiske ledninger som ved en letbane.

Man kan dog ikke fuldt ud sidestille en BRT-løsning med en letbane. En letbane anses for i højere grad at bidrage med byudvikling omkring skinnerne, fordi ruten ikke sådan lige kan ændres eller fjernes. Og rent kapacitetsmæssigt kan letbanesystemet håndtere langt flere passagerer end en BRT-løsning, hvormed valget i sidste ende i høj grad afhænger af den strækning, der skal betjenes.

Af samme grund har en del byer rundt omkring i Europa en kombination af letbane- og BRT-strækninger. Letbane på de ruter, hvor der er rigtig mange passagerer, og BRT-busser på de lidt mindre befærdede strækninger.

Annonce
Kerteminde For abonnenter

Lego-familien stopper solcelleplaner ved fynsk Gods: Skaber kæmpe naturprojekt i stedet

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Letbanens åbning vaklede i ugerne før valget: Comsa havde meldt ud, at tidsplanen ikke holdt

Kerteminde For abonnenter

Mystisk støj kan være skadelig: Nu skal brummende lyd i Munkebo undersøges

Erhverv

Pakkerne hober sig op: Kom nu og hent dem

Livsstil

Prisvindende kok taler af erfaring: - Alle kan lære at spise østers

Skal man absolut fyre krudt af, bør det begrænses til mellem klokken 24 og 01 nytårsaften. Bum!

Navne For abonnenter

Han byggede H.C. Andersen Hotel  og var ikke færdig med forretninger: Richard Wilhjelm blev 93 år

Leder For abonnenter

Fyens Stiftstidende mener: Fornuftigt at udskyde beslutning om letbanens etape to - og tag jer bare god tid

Kerteminde

Øv, øv, øv: Søren var i god tro, men vinduer er ulovlige og skal skiftes

Forsvaret forurener campingejers fiskesø: - Gå i gang med at rense op nu

Erhverv

Claus klar til at sætte sin jord under vand for at redde klimaet: Men vi skal jo lige være enige om prisen først

Assens For abonnenter

Forladt bindingsværkshus jævnet med jorden: Først købte lokale gammel rønne - nu skal de beslutte, hvad grunden skal bruges til

Odense

Letbanen er endnu en gang forsinket: Nu vil borgmester vente med beslutning om mere letbane

Annonce