Annonce
Indland

Bus-fight: Odense-borgmester afviser at betale busregning

Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) køber ikke umiddelbart forklaringen om, at det er letbanebyggeriet, der er årsag til dårligdommene i den fynske bustrafik. Foto: Michael Bager

Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel (S) mener ikke, det er dokumenteret, at letbanebyggeriet er den primære årsag til Fynbus' lave passagertal og økonomiske problemer. Han afviser, at Odense skal finde de penge, der kan redde de truede busruter rundt om på Fyn.

Rundt om i de fynske kommuner er der en udbredt opfattelse af, at det Odense Kommune som skal finde de nødvendige millioner af kroner for at redde de busruter til Assens, Faaborg, Nyborg og Kerteminde, som er truet af lave passagertal og deraf følgende dårlig økonomi.

Men det kommer ikke til at ske. Det fastslår Odense-borgmester Peter Rahbæk Juel. For han vil ikke uden videre købe Fynbus' forklaring om, at det er letbanebyggeriet, der har udløst det voldsomme passagerfald og et behov for at finde besparelser på 12 millioner kroner, hvis enderne skal nå sammen på dette års budget. Han mener, at der mangler dokumentation for påstanden fra det fynske trafikselskab.

Peter Rahbæk Juel kan komme med flere forklaringer til, at passagertallet er gået lodret nedad. Han nævner blandt andet, at en øget velstand kan have fået flere til at investere i en bil. En anden mulighed er en problematisk introduktion af Rejsekortet, lyder det fra borgmesteren.

- Det kan også være, at Fynbus ikke har været god nok til markedsføring af busdriften. Og hvordan ser tallene i Fynbus ud i forhold til andre trafikselskaber. Jeg mangler at få en masse ting belyst, siger Peter Rahbæk Juel.

Set med borgmesterens øjne er det for dårligt, at den nuværende diskussion mellem kommunerne får lov at udspille sig på et - set med Peter Rahbæk Juels øjne - for uoplyst grundlag. Han placerer ansvaret hos Fynbus.

Annonce

Fynbus: Der er dokumentation

Ifølge Fynbus-direktør Carsten Hyldborg er der gjort meget for at holde politikerne løbende orienteret om situationen med passagertallene og årsagen til faldet.

I de to forgangne år er politikerne i Fynbus' bestyrelse blevet orienteret om udviklingen i passagertallene. Og i anden halvdel af sidste år blev der lavet en analyse, der forklarede, hvorfor busdriften var ramt af øgede udgifter og faldende indtægter.

Carsten Hyldborg forklarer, at de øgede udgifter kunne tilskrives øget køretid grundet vejarbejde i Odense, og de faldende indtægter havde også rødder i letbanearbejdet samt introduktionen af Rejsekortet og bortfald af en rabatordning for buskørsel, som med tilskud fra Odense Kommune havde sikret billig buskørsel i Odense.

Inden jul rejste man fra Odense Kommune så tvivl om letbanens rolle i problemerne.

- Når der bliver rejst tvivl om vores analyser, er det bedst for alle parter, at der bliver lavet en ekstern undersøgelse. Så den blev bestilt inden jul, beretter Carsten Hyldborg.

Politikerne i bestyrelsen for Fynbus er torsdag eftermiddag samlet til møde om den alvorlige situation.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Tyve brød gennem mur til Matas

Læserbrev

Sammenlægning. 700 udsatte børn på én skole?

Synspunkt: Kære Susanne, det er ikke børnenes tarv at sammenlægge Vollsmose-skolerne. Hvordan skulle det gavne det enkelte barn i Vollsmose at samle over 700 udsatte børn på én skole? I mange år har politikerne i Odense snakket om, at vi skal have flere blandede skoler i Odense. Derfor er det meget svært at forstå, at de nu vil skabe en stor skole og samle alle børnene i Vollsmose på Abildgaardskolen. Det er hverken fagligt forsvarligt eller integrationsfremmende. Derudover er det svært at forstå, hvorfor politikerne ikke kan vente med at sammenlægge skolerne, indtil ombygningen er overstået, for at undgå at børnene bliver udsat for flere skoleskift og stress. I perioden, hvor ombygningen står på og nogle af familierne skal flyttes væk fra området og andre flytter ind, har børnene brug for ro omkring deres skolegang. De har brug for deres vante omgivelser, tryghed og deres lærere, som de har kendt i mange år. Politikernes argumentation om, at der bliver færre børn i området, holder ikke i vand. Der skal opføres nye boliger i området, når nogle af de nuværende boliger blev revet ned, hvilket betyder at der flytter nye familier og deres børn til området. Hvor skal de nye børn i området så gå i skole? Derudover er der omkring 1500 mennesker, som flytter til Odense hvert år. I det hele taget bliver der flere børn og ældre i Odense i fremtiden. Derfor er det en omgang tom snak at påstå, at sammenlægningen skyldes faldende børnetal i området. Dertil savner jeg, at I politikere svarer på, hvor tanken om at skabe flere blandede skoler i Odense er blevet af? Og hvorfor skulle de nye tilflyttere i Vollsmose vælge en skole med over 700 tosprogede børn? Der er overhovedet ikke noget sammenhæng mellem det, I politikere siger, og det I gør. Der er ingen, der siger, at vi skal have to skoler i området, hvis der ikke er behov for det i fremtiden. Det giver bare ikke mening at samle alle områdets børn på en skole midt i en periode, hvor der foregår ombygning og renovering i området. Jeg håber inderligt, at I politikere tænker jer om og ikke svigter de mest udsatte børn i vores by. I det mindste fortjener børnene ro omkring deres skolegang, indtil ombygningen er færdig. Vollsmose-børns faglige udvikling, tryghed og trivsel er mindst lige så vigtig, som det er tilfældet for resten af byens skolebørn. Hvorfor skal byens måske mest udsatte børn stilles ringere end andre børn?

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce