Fynsk politiker kræver klarhed om ekspropriationer i forbindelse med motorvejsudvidelse og ny jernbane på Vestfyn.
Sammentænk udvidelsen af Den Fynske Motorvej og den nye jernbane på Vestfyn, så beboere langs de to projekter ikke skal igennem to ekspropriationsforløb. Sådan lyder opfordringen fra det fynske Folketingsmedlem Julie Skovsby (S) til transportminister Ole Birk Olesen (LA).
I et officielt svar på den fynske socialdemokrats opfordring skriver transportministeren, at der er tale om 75 ejendomme, der vil blive berørt af begge projekter, og at det vil blive tilstræbt, at disse kun skal gennem én proces, men at det "afhænger af de politiske beslutninger om projekterne og tilvejebringelse af nødvendig finansiel hjemmel." Et utilstrækkeligt svar, mener Julie Skovsby.
- Jeg er utilfreds over, at ministeren bruger ordet "tilstræbe." Dermed siger han, at der er en risiko for, at dem, der bliver berørt af begge projekter, skal igennem to eksproriationsforløb. Jeg er samtidig overrasket over, at ministeren svarer sådan, fordi den forrige minister (Hans Christian Schmidt (V), red.) tidligere har sagt, at det ville være oplagt at samtænke de to projekter, siger Julie Skovsby.
Hun opfordrer i stedet ministeren til at træffe en endegyldig beslutning på området.
En besværlig proces
Ekspropriation er en indviklet og omfattende proces. Det kan Kim Christensen skrive under på. Hans ejendom i Blommenslyst kommer til at ligge lige i smørhullet mellem motorvejen og den nye jernbane. Han har været igennem et længere forløb med Vejdirektoratet om muligheden for totalekspropriation i forbindelse med motorvejsudvidelsen.
- Det har været enormt besværligt. Bureaukratiet har været håbløst at hitte ud af, siger Kim Christensen, der endte med at få afslag på sin anmodning.
- Næste skridt bliver at sende en ny anmodning på baggrund af den nye jernbane, der kommer til at ligger 30 meter fra vores hus, siger Kim Christensen.
Julie Skovsby forklarer dog, at formålet med at samle ekspropriationsforløbene hovedsageligt er for at tilgodese lodsejere, der skal afgive dele af deres jord til begge projekter. Ifølge Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, er der dog tale om en storm i et glas vand.
- Jeg mener, kritikken er relativt grundløs, og at Julie Skovsby leder efter hår i suppen. Jeg synes, man skal glæde sig over, at vi har løst nogle af de trafikale problemer på Fyn, og så må vi håndtere det løbende, hvis der er nogen, der skulle komme i klemme i ekspropriationsplanerne, siger Kim Christiansen.