Annonce
Erhverv

Bruger millioner på renovering: Nymindegab Kro gør klar til generationsskifte

På Nymindegab Kro har man brugt coronanedlukningen til at gennemføre en gennemgribende renovering, men ejerne Finn og Lone Steffensen er også ved at fremtidssikre deres livsværk i form af et generationsskifte, som omfatter ”svigersønnen” Mike Brinch Stage, der her ses med krohunden Aiko. Foto: Birgitte Carol Heiberg
Finn og Lone Steffensen driver på 22. år Nymindegab Kro ved den jyske vestkyst. Tiden er ifølge parret ved at være moden til at lade næste generation komme til. Snakken om at lade datteren Trine Steffensen og hendes kæreste, Mike Brinch Stage, tage over har faktisk stået på længe, men det er ikke helt så ligetil at slippe sit livsværk.

- Jeg har jo stået nytårsaften, hvor oliefyret var stået af, og der ikke var nogen til at hjælpe mig, hvor jeg skilte skidtet ad og fik det til at køre. Det er ikke nødvendigvis, fordi jeg har hænderne skruet ordentligt på, men jeg har lært lidt med årene, siger Finn Steffensen og læner sig frem i stolen.

I mere end 20 år har Finn Steffensen drevet Nymindegab Kro sammen med sin kone, Lone Steffensen. Det har været 20 år med lutter sorte tal på bundlinjen, men også 20 år, hvor der er blevet knoklet. Alle ugens dage. Fra tidligt til sent.

Parret synes begge, de har nået en alder, hvor de gerne vil trappe lidt ned og lade datteren Trine Steffensen og hendes kæreste, Mike Brinch Stage, tage over. Snakken om et generationsskifte har stået på længe. Det er nemlig ikke nemt at videregive noget, som man har brugt lang tid på at bygge op.

Annonce
I de snart 21 år, som Finn og Lone Steffensen har drevet Nymindegab Kro, har de brugt et tocifret millionbeløb på forbedringer af kroen, blandt andet på nye værelser som dette her. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Jeg er jo den type, der tager arbejdstøjet på og hjælper jeg til, hvor jeg kan. Arbejder jeg en time, har jeg sparet 400 kroner i løn til en håndværker, siger Finn Steffensen og fortsætter:

- Det gør Mike ikke. Han kan så mange andre ting, men det er et godt eksempel på forskellen på min generation og Mikes - også i forhold til generationsskiftet. Jeg er den gamle krovært, der er vant til at arbejde med hænderne. Han tror, han kan ...

- Ringe til dig nytårsaften, så du kan komme og fikse det, bryder Mike Brinch Stage med underspillet jysk humor.

- Han kan skabe mere vækst ved at bruge computeren og den her, forsætter Finn Steffensen ufortrødent og sætter fingeren op til hovedet.

Natur, mad og en hund

Nymindegab Kro ligger naturskønt med udsigt over Nyminde Strøm. Lige syd for Ringkøbing Fjord, hvor Vesterhavsvej bliver til Gammel Klitvej. Da Finn og Lone Steffensen, som begge er uddannede kokke, overtog kroen i 2000, var det netop naturen, de forelskede sig i.

- På det tidspunkt havde vi restaurant i Middelfart, som vi solgte. Ejendomsmægleren vidste, at vi var på udkig efter noget andet, og han viste os alle mulige steder. Dengang var kroen her gammel og slidt, men vi kunne godt se, at den lå godt. Vi endte altså herovre og er i gang med vores 22. sæson. I den tid har vi investeret mange millioner i stedet, fortæller Finn Steffensen.

- Folk bliver aldrig trætte af naturen. Den forandrer sig hele tiden. Det er ikke som med en seværdighed, hvor der ikke er mere at komme efter, når man har set den. Stranden, plantagen og den friske luft, det er noget, alle kan lide. Nu mere end nogensinde, tilføjer Lone Steffensen.

Ifølge parret er det et bredt udsnit af danskerne, der kommer og overnatter på kroen. Tyskerne vil helst bo i sommerhus, men kroen får også mange gæster fra Holland, Norge og Sverige. Mange vælger kroen på grund af det gastronomiske niveau.

Der knokles for at blive færdig med renoveringerne, og både Finn og Lone Steffensen hjælper til, hvor de kan. De timer, de selv arbejder, sparer de i løn til håndværkere, lyder ræsonnementet. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Vi har altid gået efter at være et godt alternativ til Henne Kirkeby Kro. Det, føler jeg også, vi er. Og så har vi nok en af Vestjyllands største vinkældre. Vi er meget dedikerede uden at være snobbede. Vi møder vores gæster i øjenhøjde, siger Finn Steffensen.

- Vi har også folk, der kommer på grund af vores hund, tilføjer Lone Steffensen:

- Vi har verdens bedste schæfer, Aiko. Han er en stor plus for vores forretning. Vi har gæster, der kommer flere gange om året for at være sammen ham og gå ture med ham.

Annonce

At turde give slip

Lige nu er der ingen gæster på kroen grundet coronarestriktionerne, men der er stadig en hektisk aktivitet. Fra førstesalen høres banken og saven fra en mindre hær af håndværkere, som er i gang med at istandsætte gangarealerne.


Folk bliver aldrig trætte af naturen. Den forandrer sig hele tiden. Det er ikke som med en seværdighed, hvor der ikke er mere at komme efter, når man har set den. Stranden, plantagen og den friske luft, det er noget, alle kan lide. Nu mere end nogensinde.

Lone Steffensen, medejer af Nymindegab Kro


- Vi har gang i en kæmperenovering. Her roder alle steder. Alle gangarealer skal laves om. Nye døre. Nyt låsesystem. Alt bliver rykket op og lavet nyt. Vægge og loft. Og vi får lagt varme i gulvet, for der kan godt være lidt koldt i gangen om vinteren, siger Finn Steffensen.

- Ja, den chillfaktor, der er udenfor, kan også mærkes indenfor, bryder den måske kommende svigersøn ind.

Mike Brinch Stage står for den daglige service i restauranten. Trine Steffensen, som er travlt optaget andetsteds i dag, er køkkenchef. Næste generation er sådan set klar til at tage mere ansvar, men de to generationer er ikke nødvendigvis enige om, hvad dette ansvar indebærer.

Det var den smukke natur, der overbeviste Lone og Finn Stefensen om, at de skulle overtage Nymindegab Kro for snart 21 år siden. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Kan de så finde ud af at styre det, hvis vi ikke er her, eller vil det hele bliver kørt i sænk i løbet af et par år? De vil ikke køre det, som vi har gjort. Lone og jeg har altid tænkt, at jo mere vi arbejder, jo mere tjener vi. Det har betydet, at vores børn har lidt afsavn, fordi vi har arbejdet så meget. Vi havde for eksempel aldrig fri i weekenderne. Det er jeg ikke sikker på, at Mike og Trine vil, nu hvor de har fået Karl. Det skal jeg have forståelse for, siger Finn Steffensen, der heller ikke er helt sikker på, hvad han selv vil, når han på et tidspunkt giver ansvaret fra sig:

- Det handler om at turde give slip. Nogle gange kommer det op til overfladen, at det går for langsomt med det her generationsskifte, men det er svært. Jeg vil da gerne blive ved med at arbejde lidt. Måske hjælpe dem i køkkenet. Jeg vil også gerne spille golf og cykle, men jeg skal også være sikker på, at jeg ikke bliver fattig, når jeg bliver gammel, og kan opretholde et nogenlunde anstændigt liv.

Annonce

To ord for det samme

Den gennemgribende renovering som er i gang giver også anledning til diskussioner. Ud over gangarealerne bliver der også indrettet en ny vinkælder. Vin er Mike Brinch Stages helt store passion, og han vurderer, at de har en af de største vinsamlinger på Vestkysten.

- Vi har mere end 400 vine på kortet og flere i kælderen. Nogle er ret sjældne, og idéen er at lave et eksklusivt vinrum, hvor vi kan invitere gæster ned og give dem en unik oplevelse, siger Mike Brinch Stage, der selv har tegnet indretningen af den kommende vinkælder.

De to generationer på Nymindegab Kro har forskellige syn på, hvordan kroen skal drives i fremtiden. Nuværende ejer Finn Steffensen (t.h.) er vant til at tage fra med hænderne, mens ”svigersønnen” Mike Brinch Stage mere er orienteret mod markedsføring og sociale medier. Foto: Birgitte Carol Heiberg

- Det er så her, vi ikke helt kan blive enige om, hvordan det skal se ud. Det har noget med økonomi at gøre. Mike har nogle idéer, og det ser virkelig flot ud på papiret, men det er denondestejlemig også dyrt. 200.000 kroner bare for reoler og lys, siger Finn Steffensen.

Begge generationer er enige om, at forbedringerne vil være med til lokke flere gæster til kroen, men hvor Finn bruger et ord som ”lækkerhedsfaktor” benytter Mike sig af begrebet ”instagrammable”.

Nymindegab Kro

Blev overtaget af Finn og Lone Steffensen i 2000. I de seneste år har parret været i gang med at planlægge en overdragelse til datteren Trine Steffensen og hendes kæreste, Mike Brinch Stage.

Kroen blev officielt landevejskro i 1862. I sidste halvdel af det 19. århundrede begyndte Nymindegabmalerne at leje sig ind på kroen i sommermånederne, hvor de lavede en masse skitser, som senere blev færdiggjort hjemme i København. Malerne benyttede kroen indtil omkring første verdenskrig, og mange af deres værker findes i dag på Nymindegab Museum.

I 1936 udbrød der brand i laden, og ilden bredte sig til hele kroen, som efterfølgende brændte ned til grunden.

I 1937 blev der opført nye krobygninger, nogle hundrede meter vest fra de oprindelige bygninger.

- Vi skal have trukket gæsterne ind og have dem til at sælge kroen for os. Det gør man bedst ved, at det, man leverer, er ekstra lækkert. Fokus skal være på detaljerne, siger Mike Brinch Stage og fortæller om et hotel i København, der har et skilt under sengen med teksten: ”Bare rolig, der er ingen monstre, vi har støvsuget.”

- Det tager gæsterne et billede af, og det er overalt på Instagram. På hvert billede står hotellets navn nede i hjørnet af skiltet. Alt bliver dokumenteret i dag. Når folk er ud at spise, tager de billeder af retten, som de viser til deres venner eller smider på Facebook og Instagram. Det er sådan, det foregår i dag. Jeg har selv 600 følgere på Instagram, og mit reach kan på en god måned sagtens være 40.000 mennesker. Hvis bare to procent af dem vælger at bo her. Og hvordan vil det ikke se ud, hvis man havde 10.000 følgere? spørger han retorisk.

I forbindelse med den seneste renovering på Nymindegab Kro får vinkælderen også en ordentlig overhaling. Foto: Birgitte Carol Heiberg

Finn Steffensen indrømmer, at han ikke har helt styr på det med de sociale medier, og at verden nok er en anden, end dengang han og Lone overtog kroen.

- Jeg tror, vi et langt stykke hen ad vejen er enige om, i hvilken retning vi skal, vi er bare ikke altid enige om hvordan, hvornår, og hvor meget det skal koste. Jeg forstår mig ikke på de sociale medier, og hvad det betyder for markedsføring. Lone og jeg har aldrig brugt penge på markedsføring. De unge mener, at vi kan få en større vækst ved at trykke på de rigtige kapper. Der er ingen tvivl om, at der er masser af potentiale i den her forretning, men det koster jo penge, og jeg hader at bruge penge på sådan noget, tilføjer Finn Steffensen, der dog har sagt ja til at ansætte en person, der netop skal sørge for større synlighed på de sociale medier.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Odense Håndbold

Topspiller skifter håndboldtrøjen ud med politiuniformen: - Jeg skal prøve noget nyt

Annonce