Annonce
Bagsiden

Broken News: Sovende patienter skal redde Nyt OUH

Illustration: "Alien"/20th Century Fox

På Nyt OUH skal alle lægges i kunstig koma. Kritiker påpeger øget risiko for patienterne, men gunstig økonomi og arbejdsro opvejer ulemperne, mener ledelse og personale. (Publiceret første gang 19. august 2016)

Sygehuset i Køge har fået en påtale af Arbejdstilsynet for at holde patienter sovende for at begrænse travlhed og overarbejde.

- Men de burde have haft en medalje, siger regionsrådsformand Stephanie Lose (V), fra Region Syddanmark.

På et hastemøde i aftes besluttede regionspolitikerne at indføre den nye behandlingsmetode på Nyt OUH. Dermed mener man at kunne spare 1,3 milliarder kroner, så man undgår at skulle bygge supersygehuset mindre eller slanke administrationen.

Annonce

Sovende patienter

- Vi vil ganske enkelt satse massivt på at udbygge den såkaldte sedative behandling, det vil sige behandling med sovemedicin, siger Poul Erik Svendsen (S), formand for regionens sundhedsudvalg.

- Allerede ved indlæggelsen lægges patienterne i dvale, og så vækkes de ikke, før de er raske. Med Køge-modellen vil en indlæggelse på Nyt OUH være som en powernap: Man bliver syg, man falder i søvn, og man vågner op og er rask, forklarer han.

Overlæge Thomas Strøm, der er formand for Dansk Selskab for Anæstesi og Intensiv Medicin er skeptisk:

- At holde en patients krop passiv kan være med til at forværre vedkommendes tilstand. Når man bliver lagt til at sove, er der risiko for, at man kommer til at ligge længere tid i respirator, og dermed er risikoen for komplikationer større, siger han.

Personale afviser

Den kritik afvises af såvel ledelse som personale:

- Sedativ behandling vil give mere arbejdsro og mindre stress, fordi plejepersonalet vil kunne tilrettelægge arbejdet uden uventede afbrydelser som patienter, der hiver i klokken, vælter ud af sengene eller vakler forstyrrende rundt på gangene, siger ledende arbejdsmiljøsygeplejerske Lene Hansen, OUH.

Bedre arbejdsmiljø betyder færre sygedage og dermed en stor økonomisk gevinst for sygehuset, påpeger hun.

En win-win-situation

Man forventer også en markant stigning i patienttilfredsheden.

- Det er jo svært at brokke sig, når man sover, og når patienterne alligevel ikke kan kommunikere, kan vi ansætte mindre omkostningstungt personale fra for eksempel Ukraine og Nigeria, siger Poul Erik Svendsen.

Han tilføjer, at regionen måske helt kan undvære dyre patientstuer og lægge de sovende patienter i ligrummet:

- Statistikken siger, at dér ender en stor del af dem alligevel, så det er en win-win-situation. Og de, der klarer den, skal bare have en lidt tykkere dyne over sig.

Broken News er satire. Enhver lighed med kendte steder, begivenheder eller livsformer kan være tilsigtet og må ikke forveksles med journalistik. For ellers ...

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

- Vi ved godt, det er ulovligt: Derfor parkerer varebilerne midt på fortovet

Indland

Send en besked til fyens.dk

Leder For abonnenter

Parkering på fortove: Helt ærligt, vi er jo ikke Sverige

Lov er lov, og lov skal holdes, og derfor er vi på denne plads normalt stærke tilhængere af at overholde loven. For landets love, regler, forordninger, cirkulærer, rammer og aftaler er med til at skabe et samfund, hvor alle er stillet ens, uanset økonomisk, aldersmæssig, social, politisk, seksuel eller trosmæssig baggrund og orientering. Alligevel vil vi gøre en undtagelse i sagen om de rigide parkeringsregler, der omtales i avisen i dag. Regler, der gør, at en flyttemand ikke kan parkere sin flyttebil uden for den ejendom i et par timer, mens han bærer sofaer, lænestole og køkkengrej i flyttekasser ud i den ventende bil. Regler, der gør, at en vvs'er ikke kan parkere sin varevogn på et fortov for at løse et akut opstået problem med et lækkende vandrør i en etageejendom. Det er ganske enkelt for stift, for rigidt, for drakonisk. Danmark er et regelsamfund, og hurra for det. Men vi er ikke Sverige. Og vi skal have plads til, at vi også kan bo og leve i vores egne byer. Derfor skal en håndværker selvfølgelig kunne foretage en midlertidig parkering på et fortov uden at skulle frygte en parkeringsbøde. Det er klart, at vores gader og stræder ikke må ende i det rene kaos med biler parkeret på syditaliensk manér; på kryds og på tværs og på langs. Derfor skal vvs'eren, flyttemanden og tømreren parkere med den yderste omhu og omtanke, så han ikke er med til at skabe farlige situationer i trafikken, når gående eller cyklende skal udenom den parkerede lastvogn. Man kan mene, at håndværkere, flyttemænd og andre, der føler trang til at parkere på et fortov i en snæver vending, blot kan vælge lovlydighedens vej og anmode kommunen om en midlertidig parkeringstilladelse. Men helt ærligt: Hvor bureaukratisk kan verden blive? Lykkeligvis udviser mange parkeringsvagter allerede i dag konduite og sund fornuft i disse situationer og undgår at uddele bøder. Det er klogt og bestemt et eksempel til efterfølgelse. For helt ærligt. En flyttebil på et fortov skal der altså være plads til. Også selv om lov er lov.

Annonce