Annonce
Bagsiden

Broken News: Københavns metro udvider med ny linje til Aarhus Ø

Den kommende metrolinje mellem Aarhus og København. Illustration: Mikkel Damsgård Petersen
Danmarks to største byer breder sig så hastigt ud i havet, at det er billigere at binde dem sammen trafikalt nu, end når de om 108 år er vokset sammen i Kattegat.
Annonce

Metroplaner: I de kommende år vokser København mod nord ud i Øresund med den kunstige ø Lynetteholmen, der skal huse 35.000 indbyggere. I Aarhus har man allerede anlagt Aarhus Ø i Aarhusbugten med plads til 12.000 indbyggere.

De to kunstige øer ventes at vokse i takt med indbyggertallet i de to byer. En simpel fremskrivning viser derfor, at Danmarks to største byer vil vokse sammen ude i Kattegat i 2128, altså om bare 108 år.

Derfor har Transport- og Boligministeriet, de to kommuner samt Lynetteholmens Ejendomsselskab og Boligforeningen Århus Omegn afsøgt mulighederne for at forlænge den kommende metrolinje til Lynetteholmen med 195 kilometer til Aarhus Ø.

Annonce

En billig sænketunnel

Metrolinjen tænkes konstrueret som en sænketunnel på havbunden - en teknik, der er langt, langt billigere end at bore i undergrunden. Efterhånden som de to bydele vokser udad, overdækkes sænketunnelen med overskudsjord, som forsegles med beton og bebygges.

De nye kvarterer bliver godt nok lidt smalle, men alle boliger får havudsigt til to sider og direkte kælderadgang til metro.


Fynboerne kan jo bare flytte herop. Det tænker jeg også, de har stor lyst til, når de selv har prøvet at have letbane i et par år.

Jacob Bundsgaard (S), borgmester i Aarhus


Samtidig vil beboerne på Aarhus Ø få en metrostation i stedet for det letbanestop, der aldrig blev til noget.

Annonce

Mange fordele

Projektet har en lang række fordele. Blandt andet sparer man udgifterne til en kattegatbro,  og man vil kunne rejse mellem Danmarks to metropoler på en fire-zoners metrobillet.

Det enorme anlægsarbejde kræver så meget grus og andre råstoffer, at 40 procent af Fyn skal graves op og dumpes i Kattegat, men det er en lille pris at betale, mener Aarhus-borgmester Jacob Bundsgaard (S):

-  Fynboerne kan jo bare flytte herop. Det tænker jeg også, de har stor lyst til, når de selv har prøvet at have letbane i et par år, ler Jacob Bundsgaard og minder om, at Metroselskabet har mulighed for at byde på at overtage driften af sporvejene i Aarhus.

Annonce

Cykelsti og hurtigrute

Der er også tænkt på bæredygtig og miljøvenlig transport. Således udbygges cykel- og gangstier mellem Aarhus Ø og Lynetteholmen i takt med, at tunnelen overdækkes og byggemodnes. En supercykelsti forventes derfor at kunne indvies senest i 2134.

Med en til to kilometers mellemrum skal der anlægges metrostationer, og de mange stop forlænger naturligvis rejsetiden betydeligt.

Det er derfor tanken at indlægge fire daglige højhastighedsafgange, som får navnet MetroXpress.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Nyborg

Bæredygtigt byggeri i Nyborg Kommune

Odense For abonnenter

Tiltalts brødre forsøgte at betale sig fra voldtægt: 16-årigt offer tilbudt op til 50.000 kroner for at trække anmeldelse tilbage

CORONAVIRUS

Live: Det er for tidligt at glæde sig over smittetal, mener Mølbak

Annonce