Annonce
Bagsiden

Broken News: Jubel i Odense: Synkende skinner gør letbane til metro

Gunstige jordbundsforhold kan gøre Odenses letbane til metro. Illustration: Mikkel Damsgård Petersen
Del af Odense Letbane er sunket på grund af blød jord. Det er slet ikke dårligt, for hvis man lader det fortsætte, vil byen i løbet af få årtier få en metro.
Annonce

Blød jord har fået Odense Letbane til at sætte sig 17 millimeter over en 60 meter lang strækning. I første omgang skulle strækningen have været brækket op og støbt igen med et mere stabilt fundament, men det arbejde er nu blevet standset.

- Vi har regnet lidt på det, og det viser sig, at hvis nedsynkningen fortsætter med samme hast, skal vi bare lade naturen gå sin gang, og så vil Odense om mindre end 80 år have en letbane under jorden - altså en rigtig metro, lyder det fra letbanedirektør Mogens Hagelskær.

- Det kræver blot, at vi gør letbanetogene tungere og lader dem køre langsommere, tilføjer han.

Annonce

Jubel på rådhuset

Nyheden har vakt jubel på rådhuset, hvor borgmester Peter Rahbæk Juel (S) ser store muligheder:

- Når letbanen er sunket langt nok ned, skal der bare lægges låg på. Så er skinner, tog og master gemt under jorden, som kan bruges til vej eller beplantes. Dermed kan Odense leve op til sin målsætning om at være Danmarks grønneste storby. Helt uden ekstra udgifter for byens borgere. Det er ren win-win, siger en glad borgmester.


Når letbanen er sunket langt nok ned, skal der bare lægges låg på.

Peter Rahbæk Juel, borgmester i Odense


Annonce

Kritik fra Venstre

By- og kulturrådmand Christoffer Lilleholt (V) anerkender, at den synkende letbane kan blive en fordel for byens borgere, men frygter konsekvenserne:

- Så skal Odense nok have endnu flere letbanelinjer, fordi man bare kan lægge skinnerne direkte på den bløde jord fra starten og så få en metrolinje, når banen er sunket nok. Jeg frygter, det bliver så billigt, at Venstre ikke vil kunne føre valgkamp på at droppe etape 2 til Vollsmose, lyder det ærgerligt fra rådmanden.

Annonce

Får vi en TBT-tunnel?

Når letbanen kan tunnellægge sig selv ved synkemetoden, tænker man uvilkårligt: Kunne samme metode bruges på den 800 meter lange strækning ad den tidligere Thomas B. Thriges gade?

- Ja, svarer letbanedirektør Mogens Hagelskær:

- Vi skal blot fjerne de biler i parkeringskælderen, der holder lige under sporet, skære de bærende stolper halvt igennem, køre et fyldt letbanetog henover, og så klarer tyngdekraften resten. Sådan en tunnellægning kan endda gøres betydeligt hurtigere. Sandsynligvis på kun få sekunder.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn For abonnenter

Mødre til kræftramte børn støtter hinanden og kæmper for behandling på OUH: Børnene får lov at have en barndom

Fyn

Fynsk professor om coronavacciner: Den fulde effekt kommer først i sidste halvdel af 2021

Annonce