Annonce
Bagsiden

Broken News: DSB køber Rubjerg Knude Fyr: Sættes ind på Svendborg-banen

Rubjerg Knude Fyr kræver større skinnebredde, end DSB råder over i dag, men takket være den lave hastighed vil man kunne nå at lægge nye skinner undervejs. Foto: Hans Ravn/Ritzau Scanpix
Stabilitet, præcision og slow locomotion er nøgleordene for den nye, moderne transportform, siger DSB.

Rubjerg Knude Fyr ved Lønstrup i Vendsyssel blev succesfuldt flyttet 70 meter længere ind i landet. Men der får det ikke lov at stå længe.

DSB er nemlig så begejstret for fyrets præcision på skinner, at man har købt fyrtårnet for at indsætte det på strækningen Odense-Svendborg.

Det oplyser Trafikministeriet i en pressemeddelelse, der blev udsendt få minutter efter, at murermester Kjeld Pedersen fra Hjørring havde afsluttet flytningen.

Annonce

Uhørt stabilitet

- Murermesteren har jo dokumenteret, hvordan Rubjerg Knude Fyr kan afgå til tiden, køre på skinner med en uhørt stabilitet og endda ankomme før tiden. Det er væsentlige parametre for rullende materiel, siger generalsekretær Annemette Arildsen, DSB, i pressemeddelelsen.

Af samme grund er murermester Kjeld Pedersen blevet ansat til at fragte fyret til Odense og stå for den indledende drift af Rubjerg Knude Fyr på den 46 km lange togstrækning mellem Odense og Svendborg, som i årevis har været plaget af forsinkelser og signalproblemer.

Trafikforsker skeptisk

Selv om Rubjerg Knude Fyr indrettes med sovekupeer hele vejen op og får en spektakulær panaoramaplatform i toppen med 360 grader udsyn og roterende lys, er trafikforsker Niels Melchior, Aalborg Universitet, skeptisk:

- Fyrets tophastighed er jo blot 14 meter i timen, så det vil tage 137 dage at køre fra Svendborg til Odense. Det tror jeg altså vil skræmme en del passagerer væk fra kollektiv trafik, siger han.

Men kritikken preller af på DSB:

Læs bachelor undervejs

- Visse-vasse. Danskerne siger jo gang på gang, at de er mere interesseret i at toget kommer frem til tiden, end at det er hurtigt, siger Robert Stevenson, der er key costumer manager hos DSB.

- Vi tror, vores kunder vil tage godt imod den nye trend inden for kollektiv transport kaldet slow locomoting - eller bare slowlo. Ideen stammer fra Norge, hvor man har stor succes med at sætte tempoet helt ned og lade sig transportere uden at stresse over, om man når frem i dag eller i næste kvartal, siger han.

Når Rubjerg Knude Fyr er klar til afgang på Fyn vil man derfor kunne tilmelde sig et studium på stationen i Svendborg og have afsluttet en bachelor, når man ankommer til Odense.

Broken News er satire. Enhver lighed med kendte steder, begivenheder eller livsformer kan være tilsigtet og må ikke forveksles med journalistik. For ellers ...

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Hundeejer: Barfoed-skilte er idioti

Leder For abonnenter

I Sherwood-skoven

Udligningsordningen er et fantastisk værktøj, der gør Danmark til et mere lige samfund, for den mellemkommunale udligning betyder i al enkelthed, at de kommuner, der har mange penge, giver en lille del af deres velstand til de kommuner, der har færre eller få penge. Udligningsordningen er derfor en ægte Robin Hood-løsning, som de fleste danskere bør kunne være enige om. Det betyder selvsagt ikke, at danskerne - både politikerne og folk, som vi er flest - er enige om, hvordan udligningsordningen skal strikkes sammen. Man kan, som det fremgår af stort set samtlige medier i denne tid, skændes om økonomiske nøgletal og detaljer i en sådan udligningsordning i én uendelighed. For ordningen skiller selvfølgelig vandene. De, der har udsigt til at få flere penge i kassen i kraft af en ny udligningsordning, er som regel fulde af ros til og argumenter for, hvorfor ordningen er velfungerende. Omvendt er de, der kan se frem til at få færre penge i kommunekassen, kritiske over for ændringerne. Sagen er, at alle politikere, uanset landsdel og politisk syns- og standpunkt, allerhelst bare vil have flere penge til deres egen kommune. Social- og indenrigsministeren blev i sidste uge kritiseret for at manipulere eller hemmeligholde en række af de tal, der ligger til grund for beregningerne i regeringens forslag til en ny udligningsreform. Det har ministeren undskyldt - og samtidig korrekt pointeret, at man kan gøre tallene op på flere forskellige måder. Og det er sandt. Udligningsordninger er svært stof for de fleste, inklusive mange økonomer og politikere. De enkelte parametre, der ligger til grund for både den gamle udligningsordning og regeringens forslag til en ny udligningsordning, kan diskuteres og endevendes i én uendelighed. Derfor er kritikken af og debatten om ordningen både relevant og nødvendig. Det ændrer blot ikke på, at vi alle, fattige som rige, socialister som liberale, jyder som fynboer, bør glæde os over, at udligningsreformen gør Danmark mere lige. På ægte Robin Hood-manér. Ligesom i Sherwood-skoven.

Erhverv For abonnenter

Erhvervshus Fyns gulddreng: Økonomisk hjælp til udvikling af supercomputer har fløjet dronevirksomhed i mål

Annonce