Annonce
Bagsiden

Broken News: DSB køber Rubjerg Knude Fyr: Sættes ind på Svendborg-banen

Rubjerg Knude Fyr kræver større skinnebredde, end DSB råder over i dag, men takket være den lave hastighed vil man kunne nå at lægge nye skinner undervejs. Foto: Hans Ravn/Ritzau Scanpix
Stabilitet, præcision og slow locomotion er nøgleordene for den nye, moderne transportform, siger DSB.

Rubjerg Knude Fyr ved Lønstrup i Vendsyssel blev succesfuldt flyttet 70 meter længere ind i landet. Men der får det ikke lov at stå længe.

DSB er nemlig så begejstret for fyrets præcision på skinner, at man har købt fyrtårnet for at indsætte det på strækningen Odense-Svendborg.

Det oplyser Trafikministeriet i en pressemeddelelse, der blev udsendt få minutter efter, at murermester Kjeld Pedersen fra Hjørring havde afsluttet flytningen.

Annonce

Uhørt stabilitet

- Murermesteren har jo dokumenteret, hvordan Rubjerg Knude Fyr kan afgå til tiden, køre på skinner med en uhørt stabilitet og endda ankomme før tiden. Det er væsentlige parametre for rullende materiel, siger generalsekretær Annemette Arildsen, DSB, i pressemeddelelsen.

Af samme grund er murermester Kjeld Pedersen blevet ansat til at fragte fyret til Odense og stå for den indledende drift af Rubjerg Knude Fyr på den 46 km lange togstrækning mellem Odense og Svendborg, som i årevis har været plaget af forsinkelser og signalproblemer.

Trafikforsker skeptisk

Selv om Rubjerg Knude Fyr indrettes med sovekupeer hele vejen op og får en spektakulær panaoramaplatform i toppen med 360 grader udsyn og roterende lys, er trafikforsker Niels Melchior, Aalborg Universitet, skeptisk:

- Fyrets tophastighed er jo blot 14 meter i timen, så det vil tage 137 dage at køre fra Svendborg til Odense. Det tror jeg altså vil skræmme en del passagerer væk fra kollektiv trafik, siger han.

Men kritikken preller af på DSB:

Læs bachelor undervejs

- Visse-vasse. Danskerne siger jo gang på gang, at de er mere interesseret i at toget kommer frem til tiden, end at det er hurtigt, siger Robert Stevenson, der er key costumer manager hos DSB.

- Vi tror, vores kunder vil tage godt imod den nye trend inden for kollektiv transport kaldet slow locomoting - eller bare slowlo. Ideen stammer fra Norge, hvor man har stor succes med at sætte tempoet helt ned og lade sig transportere uden at stresse over, om man når frem i dag eller i næste kvartal, siger han.

Når Rubjerg Knude Fyr er klar til afgang på Fyn vil man derfor kunne tilmelde sig et studium på stationen i Svendborg og have afsluttet en bachelor, når man ankommer til Odense.

Broken News er satire. Enhver lighed med kendte steder, begivenheder eller livsformer kan være tilsigtet og må ikke forveksles med journalistik. For ellers ...

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fyn

Fængselsforbundet: - Vi kan aldrig undgå, at indsatte tager livet af sig selv

Odense

Thomsens 41 år med lokalhistorie

Læserbrev

Sammenlægning. 700 udsatte børn på én skole?

Synspunkt: Kære Susanne, det er ikke børnenes tarv at sammenlægge Vollsmose-skolerne. Hvordan skulle det gavne det enkelte barn i Vollsmose at samle over 700 udsatte børn på én skole? I mange år har politikerne i Odense snakket om, at vi skal have flere blandede skoler i Odense. Derfor er det meget svært at forstå, at de nu vil skabe en stor skole og samle alle børnene i Vollsmose på Abildgaardskolen. Det er hverken fagligt forsvarligt eller integrationsfremmende. Derudover er det svært at forstå, hvorfor politikerne ikke kan vente med at sammenlægge skolerne, indtil ombygningen er overstået, for at undgå at børnene bliver udsat for flere skoleskift og stress. I perioden, hvor ombygningen står på og nogle af familierne skal flyttes væk fra området og andre flytter ind, har børnene brug for ro omkring deres skolegang. De har brug for deres vante omgivelser, tryghed og deres lærere, som de har kendt i mange år. Politikernes argumentation om, at der bliver færre børn i området, holder ikke i vand. Der skal opføres nye boliger i området, når nogle af de nuværende boliger blev revet ned, hvilket betyder at der flytter nye familier og deres børn til området. Hvor skal de nye børn i området så gå i skole? Derudover er der omkring 1500 mennesker, som flytter til Odense hvert år. I det hele taget bliver der flere børn og ældre i Odense i fremtiden. Derfor er det en omgang tom snak at påstå, at sammenlægningen skyldes faldende børnetal i området. Dertil savner jeg, at I politikere svarer på, hvor tanken om at skabe flere blandede skoler i Odense er blevet af? Og hvorfor skulle de nye tilflyttere i Vollsmose vælge en skole med over 700 tosprogede børn? Der er overhovedet ikke noget sammenhæng mellem det, I politikere siger, og det I gør. Der er ingen, der siger, at vi skal have to skoler i området, hvis der ikke er behov for det i fremtiden. Det giver bare ikke mening at samle alle områdets børn på en skole midt i en periode, hvor der foregår ombygning og renovering i området. Jeg håber inderligt, at I politikere tænker jer om og ikke svigter de mest udsatte børn i vores by. I det mindste fortjener børnene ro omkring deres skolegang, indtil ombygningen er færdig. Vollsmose-børns faglige udvikling, tryghed og trivsel er mindst lige så vigtig, som det er tilfældet for resten af byens skolebørn. Hvorfor skal byens måske mest udsatte børn stilles ringere end andre børn?

Annonce