Annonce
Bagsiden

Broken News: Danske Bank har kendt til fejl i gældsinddrivelse siden 1922

I 1930'erne var det svært at skjule de forkerte opkrævninger. Men så kom der uventet hjælp ... Arkiftoto: Ritzau Scanpix
Skandalen om ulovlig indkrævning af gæld fra de mest sårbare kunder har stået på i 98 år. Det begyndte med Landmandsbankens krak.
Annonce

Finans: Som TV2 og Berlingske har afsløret, har Danske Bank i flere år opkrævet gæld fra sine mest sårbare kunder, selv om de ikke skyldte noget.

Bankens ledelse har indrømmet at have kendt til den ulovlige opkrævning i et par år. Men oplysninger fra gamle medarbejdere tyder på, at opkrævningen har stået på i næsten 100 år.

Det begyndte i 1922 med Landmandsbankens krak.

Annonce

”Glemsomhed”

- Vi stod med en bundløs gæld, men en fiffig underprokurist fandt på, at vi diskret kunne hente mange millioner hjem igen ved at ”glemme” at gøre skyldnere opmærksomme på det, når de var færdige med at betale deres lån, fortæller tidligere filialbestyrer H.C. Varnæs.

Han var i mellemkrigsårene direktør i en lokalbank, der blev opslugt af Landmandsbanken, den senere Danske Bank.


Computerne gav os to stærke værktøjer til problemløsning: De hed ”systemfejl” og ”datafejl.

Kresten Skjern, tidligere finansiel topchef


Ifølge H.C. Varnæs vidste bankens ledelse udmærket, hvad man gjorde, og at det blev sværere og sværere at skjule.

Annonce

Opfindsomme kneb

- Vi eksperimenterede løbende med at camouflere den ulovlige opkrævning som forlagte telegrammer, strømafbrudte fjernskrivere eller sherrypletter på kassebøger. Op gennem  60’erne, 70’erne og 80’erne var et helt kontor beskæftiget med at udtænke bogholderkneb, som kunne skjule omfanget. Intet virkede, afslører H.C. Varnæs og tilføjer:

- Men så kom computeren.

Annonce

”Systemfejl”

I 2004 indførte Danske Bank et digitalt inkassosystem til at inddrive af gæld.

- Computerne gav os to stærke værktøjer til problemløsning: De hed ”systemfejl” og ”datafejl”, bekræfter Kresten Skjern, tidligere finansiel topchef.

- ”Datafejl” betyder, at nogen ”taster forkert”, men ”systemfejl” lægger man ind i inkassoprogrammet helt fra starten. Det var genialt, husker Kresten Skjern, som i dag er indehaver af forbrugersiden Omegnsbanker.dk.

Annonce

En stor succes

”Systemfejl” og ”datafejl” menes at have berørt op mod 15.000 kunder, som banken har opkrævet for store beløb eller forældet gæld fra.

Skandalen ventes at komme til at koste banken 400 millioner kroner.

- Men det er en lille pris at betale for et værktøj, der har haft så stor betydning, siger Kresten Skjern. Han vurderer, at "systemfejl" har været Danske Banks tredjestørste kommercielle succes gennem tiderne. Kun overgået af Pondusklubben og hvidvask.

Annonce
Annonce
Danmark

Her er de nyeste corona-tal

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce