Annonce
Debat

Broen kan blive en unik cykeldestination

Synspunkt: Cykelstier og store infrastrukturprojekter har normalt ikke været noget, der hænger sammen. Medmindre man er en del af Tour de France-feltet, kan man ikke cykle over Storebæltsbroen, og det samme gælder for Øresundsbroen. Cykelbroer er noget, der kun er storbyerne forundt.

Men sådan behøver det ikke være. Danmark er et stort cykelland, og det gælder både de korte ture til arbejdet og de længere ”fritidsetaper”. Derfor er det i vores øjne kun naturligt, at vi også skal tænke cyklerne ind, når vi som samfund bruger store summer på at sikre mobiliteten og binde vores landsdele tættere sammen. Her kommer AlsFyn-broen ind i billedet. Meget snart kommer der en politisk aftale om fremtidens infrastruktur i Danmark, og meget tyder på, at Folketinget beslutter at igangsætte en statslig forundersøgelse af AlsFyn-forbindelsen. Og hvis det på sigt munder ud i en bro, er AlsFyn et oplagt foregangsprojekt, når det kommer til at få cyklerne med.


Annonce

39 procent af alle cykelturister i Danmark holder ferie i Syddanmark.


Fyn og Sønderjylland har i forvejen mange cykelturister og satser stort på tohjulet turisme. 39 procent af alle cykelturister i Danmark holder ferie i Syddanmark, og på Fyn arbejdes der blandt andet med Bike Island, hvor ambitionen er at blive ”Nordeuropas mest attraktive destination for cykling”.

Med verdens længste cykelbro på omkring 11 kilometer over det sydlige Lillebælt lige i baghaven vil Fyn og Sønderjylland blive en helt unik cykeldestination. I en ny analyse, som COWI har lavet for os i Dansk Cykelturisme og AlsFynBroen, estimeres det, at en cykelbro vil tiltrække mellem 38.000 og 230.000 besøgende årligt – med 110.000 som det centrale bud. Og da der primært er tale om fritidsbesøgende og ikke daglige pendlerture, vil det også kunne mærkes hos de lokale turistaktører og erhvervsdrivende. Et lavt bud er 10 mio. kr. årligt i øget turismeomsætningen.

Konstrueret på den rette måde kan man også tage højde for vindmodstanden og få cykelstien væk fra bilerne. Og med rastepladser og udkigsposter undervejs bliver der plads til et hvil og til at nyde en helt unik udsigt.

Alt i alt: Vi skal tænke cyklisterne meget mere ind, når vi planlægger fremtidens infrastruktur. Og AlsFyn-broen er et rigtig godt sted at starte.

Annonce
Odense For abonnenter

Se om dit hus risikerer vand i kælderen: Grundvandet stiger i Odense og giver våde problemer

Danmark

Fredagens coronatal: Fald i antal nysmittede

Annonce
Annonce
Annonce
Middelfart For abonnenter

17-årige Mia vil have hundeejere til at huske snoren: - Når man fortæller, man er bange, er svaret næsten altid, at den ikke gør noget

Middelfart For abonnenter

Tina og Bjarne udvider forretningen og puster liv i lukket værtshus: - Vi fandt ud af, at det her skulle vi have sammen

Odense

Fynsk Erhverv efterlyser klima-realisme: Vi redder ikke kloden ved at være overambitiøse

Nyborg For abonnenter

Helle arbejder 16 timer i døgnet: - Når sommeren er slut, lægger jeg mig på en solstol i en måned

Danmark

Fredagens coronatal: Fald i antal nysmittede

Danmark For abonnenter

Livreddere har travlt: Et job, hvor det bedste er ikke at have noget at lave

Nordfyn

Ny restaurant hitter med gigant-platte: Kunder tiltrækkes af knap et halvt kilo kød

Sport

Mens du sov: Få nattens største OL-højdepunkter her

Assens

Medbring stærke overarme og gode ben: Vestfynsk turistattraktion har eksisteret i 23 år - og er stadig populær

Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Bøvl med leverandør tvinger malerforretning til at lukke: - Det gør ondt, at det skal være en panik-beslutning

Erhverv For abonnenter

Historien gentager sig for omstridt røgeri: For fire år siden satte dårlig hygiejne også en stopper for produktionen

Annonce