Annonce
Debat

Broafgift: Taksterne skyldes Femern Bælt-forbindelsen

Storebæltskomitéen skal hilses velkommen. Og det er prisværdigt, at Fyens Stiftstidende fortsætter kampen for gratis Storebælts-overfart. Senest i Peter Hagmund-Hansens leder tirsdag.

Det er altsammen godt. Men måske til ingen nytte.

For der er en - desværre oftest overset - grund til de høje takster på Storebælt - og til, at politikerne har trukket og stadig trækker milliarder ud af Storebæltsforbindelsens kasse, så næsten 61 procent af Storebæltsbro-indtægterne (ifølge Jyllands-Posten 4. april 2016) går til statskassen i stedet for til afdrag på byggelånene.

Grunden er den ulyksalige beslutning om Femern Bælt-forbindelsen. Hvis taksterne på Storebælt forsvinder, eller blot nedsættes, vil det mindske trafikken på den kommende Femern Bælt-forbindelse; trafikken vil efter politikernes mening komme til at "køre den forkerte vej".

Den problematik har længe været kendt, men sjældent fremført. Dagbladet Børsen skrev dog for et år siden (7. april 2016): "Forudsætningen for Femerns indtægtsprognoser er, at så længe, der er gæld i Femern-projektet, kan taksterne på Storebælt ikke nedsættes...Femern-beslutningen forudsætter årtiers høje takster på Storebælt til skade for Danmarks økonomi og sammenhængskraft, men til glæde for svenske industriinteresser ..."

Jeg føjer til: Og til glæde for snævre københavnske interesser.

Så enkel er forklaringen på, at Christiansborg-politikerne fastholder modstanden mod at fjerne toldmuren på Storebælt.

Desværre endnu et eksempel på, hvordan skiftende regeringer og folketing prioriterer hovedstadsområdets interesser højest - trods samme politikeres mange, smukke ord om ændringer, som kan imødegå eller fjerne den skævvridning af Danmark, som politikerne har været stærkt medvirkende til.

Etableringen af Storebæltskomitéen vil forhåbentlig medvirke til, at - i det mindste - de folketingsmedlemmer, som vælges i Vestdanmark, kommer til med styrke at handle ud fra ønsket om at skabe et helt og sammenhængende Danmark. Måske vil komitéen også efterhånden kunne afdække, om det i tilfældet Storebælt er stærke embedsmænd og københavnske lobbyer, der i for høj grad påvirker politikernes beslutninger.

Mange af de ledende ministerielle embedsmænd (de fleste?) har intet større kendskab til det Danmark, som ligger uden for hovedstadsområdet. Derfor er det nødvendigt med et stærkt, politisk modspil fra velinformerede, dygtige, vestdanske Christiansborg-politikere. De skal påvirkes fra denne side af Valby Bakke.

Det vil de nu blive. Derfor: Velkommen til Storebæltskomitéen, som har påtaget sig en stor og samfundsvigtig opgave.

Måtte den lykkes - trods alle odds.

Annonce
Faaborg-Midtfyn For abonnenter

Faaborg-restaurant får igen kritik for at levere for lidt mad: Jeg blev flov over mit guldbryllup

Danmark

Lørdagens coronatal: 739 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Fyns Politi efterlyser vidner til knivstikkeri i Odense

Kerteminde For abonnenter

Nødråb fra stamgæsterne hos historisk perle: Hvorfor er vores værtshus lukket?

Kerteminde

Kurt byttede familiens faste ferier til frihed: Vi har oplevet noget, man ikke kunne i et sommerhus

Assens

Specialisten Martin arbejder 160 kilometer fra familien for at bygge topmoderne renseanlæg: - Det er blevet en livsstil

Danmark

Lørdagens coronatal: 739 nye smittede

Sport For abonnenter

Søndagsnavne - med nyt om fodboldgudernes Thor, Næsby-talenter til AaB og dit og dat

Kerteminde

Pias pølsevogn indtager andenpladsen i DM: Emil sætter vanvittig rekord

Danmark

200 buler i bilen og stenslag i håndboldstørrelse: Se video af familie fanget i haglstorm på autobahn

Sport

Fyns Politi klar til OB-FCK: Første kamp med udeholdets fans og masser af fodboldfans i byen i 17 måneder

OB For abonnenter

Kommentar: Nu kan folket ved selvsyn tjekke den nye stil - OB har gode chancer for at holde stimen

Danmark

Ud med de gamle, ind med de nye: Søndag træder nye regler om brændeovne i kraft

Annonce