Fyens Stiftstidende vinder spadestiksprisen for årets bedste journalistiske kampagne - kampagnen Broafgift Nej Tak. Kampagneprisen går til et større journalistisk projekt, der har haft gennemslagskraft i regionen.
Journalisterne Birgit Bakkær og Jakob Haugaard Christiansen har gennem en længere artikelserie præsenteret hvilke konsekvenser broafgiften har for fynboerne - med det mål at få afgiften fjernet.
- Det er en helt unik planlagt og gennemført kampagne. Det er samtidig en meget modig kampagne. Fyens Stiftstidende er ikke bange for at tage politisk stilling. Målet er entydigt at påvirke folketinget til at afskaffe broafgiften, sagde Morten Brøcker, da han uddelte prisen og 15.000 kroner onsdag middag.
- Det er en kampagne, der gennem sin systematiske planlægning har fået gennemslagskraft på Fyn og Christiansborg. Målet var at få 255 cases - en for hver krone det koster at køre over Storebælt. Man fik 1400 historier fra læserne, fortsatte han.
Det er journalisterne Birgit Bakkær og Jakob Haugaard Christiansen, der står bag kampagnen for at sænke broafgiften på Storebæltsbroen.
Fyns Amts Avis løb med spadestiksprisen for bedste hverdagsjournalistik. Det var journalist Kenneth Skipper, der vandt prisen for sin afdækning af politimangel på Ærø.
Spadestiksprisens hovedkategori gik til Tv2 Øst for sine afsløringer om bostedet Tornhøj.
Priserne uddeles til lokale og regionale medier for at dyrke den kritiske og undersøgende journalistik.