Annonce
Udland

Britiske aviser angriber May efter nederlag i parlamentet

Theresa May indkasserede tirsdag aften det største nederlag, en premierminister har lidt i Underhuset i flere årtier.

Storbritanniens regeringsleder har lidt en "historisk ydmygelse", og hendes plan for brexit kaldes død.

Der var ifølge den britiske presse tale om en ydmygelse af premierminister Theresa May, da hun tirsdag aften tabte en afstemning i parlamentet om sin brexitaftale med EU med en historisk stor margin.

Onsdag morgen vågner briterne op til billeder af Theresa May på forsiden med overskrifter som "Ingen aftale. Intet håb. Ingen anelse. Ingen tillid" og "En komplet ydmygelse".

I sin leder skriver avisen The Times:

- Landet står over for en krise, og det er ikke helt tydeligt, hvorvidt fru May er en del af problemet eller en del af løsningen. Hun blev givet en tæt på umulig hånd, men hun spillede den ekstraordinært dårligt.

- Hvis hendes eftermæle skal være andet end en uheldig premierminister, som ledte landet ud i kaos og banede vejen for en Corbyn-regering, må hun være klar til at indgå et kompromis for at sikre vedtagelsen af en eller anden aftale.

Tabloidavisen The Sun har været en tur i et program til billedredigering og sat Theresa Mays hoved på en dronte med teksten: "Mays brexitaftale er død som en dronte" med henvisning til, at fuglen har været uddød i flere hundrede år.

I sin leder skriver avisen:

- Vi har aldrig ønsket at forlade EU uden aftale. Det vil betyde en hård og vanskelig tid. Men det er den eneste løsning, der er tilbage, og som sikrer, hvad der nu må være vigtigst og mest dyrebart for os alle: Vores demokrati.

Avisen Daily Mirror, der på forsiden har et billede af Theresa May og teksten "Ingen aftale. Intet håb. Ingen anelse. Ingen tillid", opfordrer til et valg.

- At spilde mere tid på at forsøge at vække liget fra de døde, mens uret tikker frem mod 29. marts, vil være uigennemtænkt hensynsløshed fra en diskrediteret premierminister, skriver avisen.

En af aviserne, Daily Mail, holder dog parlamentets underhus ansvarlig for den usikre situation.

- Hvis parlamentsmedlemmerne ønskede at så kaossets frø, kunne de ikke have gjort det bedre, mener avisen.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce