Annonce
Udland

Britisk opposition siger klart nej til ny brexitaftale

Piroschka Van De Wouw/Reuters
Det ser ud til at blive svært for Boris Johnson at få ny brexitaftale stemt igennem i hjemlandet.

Blot få minutter efter offentliggørelsen af et forslag til en ny brexitaftale bliver aftalen blankt afvist af den britiske opposition.

Labours oppositionsleder, Jeremy Corbyn, mener således, at premierminister Boris Johnson har landet en aftale, der er endnu ringere end den aftale, som blev afvist i det britiske parlament under ekspremierminister Theresa May.

- Så vidt vi ved, så er Johnsons aftale værre end Theresa Mays. Aftalen sælger ud af vores rettigheder, vores beskyttelse og vores sundhedssystem.

- Det bringer ikke landet sammen og bør afvises, skriver Corbyn på Twitter.

Samtidig siger den britiske regerings nordirske støtteparti, DUP, at partiet fastholder en tidligere udmelding om at sige nej til aftalen.

Et forslag til en ny aftale mellem EU og Storbritannien blev præsenteret af EU's brexitforhandler, Michel Barnier, torsdag middag i Bruxelles.

Hos det britiske parti Liberaldemokraterne, der kæmper for helt at aflyse brexit, møder den nye aftale hård kritik.

- Boris Johnsons aftale vil skade vores økonomi, vores offentlige tjenester og vores miljø, siger Liberaldemokraternes leder, Jo Swinson, ifølge Sky News.

Også Nicola Sturgeon, leder af Det Skotske Nationalparti (SNP), afviser, at man vil stemme for den nye aftale. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.

Oppositionens klare afvisning af den nye aftale betyder, at det kan blive meget svært for Storbritanniens premierminister, Boris Johnson, at få den stemt igennem i det britiske parlament.

Storbritannien vedtog i begyndelsen af september en lov, der pålægger Boris Johnson at bede EU om udsættelse af brexit, hvis ikke det britiske parlament senest lørdag 19. oktober har godkendt en skilsmisseaftale med EU.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce