Annonce
Udland

Briterne kan blive ramt af fødevaremangel ved hårdt EU-brud

Paul Faith/Ritzau Scanpix
Lækkede dokumenter fra den britiske regering opridser mulige konsekvenser af skilsmisse fra EU uden aftale.

Det kan blive nødvendigt at genindføre fuld kontrol ved grænsen mellem EU-landet Irland og det britiske Nordirland, hvis Storbritannien forlader EU uden en aftale om, hvordan skilsmissen skal gennemføres.

Det forventer den britiske regering ifølge fortrolige brexitdokumenter, som er lækket til avisen The Sunday Times.

I dokumenterne forsøger regeringen angiveligt at opridse de mest sandsynlige "efterskælv" i tilfælde af en no-deal brexit.

Det er altså ikke de værst tænkelige scenarier, som bliver oprullet, skriver avisen.

Dokumenterne er ifølge avisen udarbejdet denne måned af the Cabinet Office, der har til opgave at støtte premierministeren og regeringen i at opfylde politiske målsætninger.

- Under kodenavnet Operation Yellowhammer giver dossieret et sjældent glimt af den hemmelige planlægning, som regeringen laver for at undgå et katastrofalt kollaps i nationens infrastruktur, skriver The Times.

En anden sandsynlig konsekvens vil være mangel på fødevarer, medicin og brændstof i Storbritannien i flere måneder efter en udtrædelse uden en aftale.

Det skyldes, at den britiske import af varer forventes at blive voldsomt forstyrret.

Op til 85 procent af de lastbiler, som fragter varer via Den Engelske Kanal, er ifølge dokumenterne ikke forberedt på at skulle gennem toldkontrol i Frankrig, før de kan køre om bord på en færge til England.

Det kan betyde, at lastbilerne må vente i over to dage i de franske havne. Også strømmen af fragt gennem de britiske havne forudses at blive markant mindsket i op til tre måneder efter en no-deal brexit.

Den konservative premierminister Boris Johnson har siden sin udnævnelse i juli flere gange slået fast, at Storbritannien forlader EU den 31. oktober uden en aftale, såfremt EU ikke går med til at genforhandle skilsmisseaftalen.

Flere partifæller samt oppositionspolitikere er dog kritiske over for Johnsons kurs.

Johnsons forgænger, Theresa May, indgik i november sidste år en aftale med EU om betingelserne for at træde ud, men hun formåede ikke at få opbakning til aftalen hjemme i London.

Det største stridspunkt er, hvordan den åbne grænse mellem Irland og Nordirland skal fungere fremover.

Mange irske, britiske og europæiske politikere er nervøse for, at en grænse med kontrolposter og bomme kan få tidligere tiders blodige konflikt i Nordirland til at blusse op.

Theresa May og EU blev derfor enige om, at Storbritannien i en overgangsperiode fortsat skulle være del af EU's toldunion.

På den måde ville man undgå en såkaldt "hård" grænse. Men tilhængere af brexit er nervøse for, at Storbritannien dermed aldrig kapper båndene til EU fuldstændigt.

/ritzau/Reuters

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Danmark For abonnenter

Myndighederne vil stoppe ham: - Jeg er den bedste omskæringslæge i Skandinavien

Annonce