Annonce
Erhverv

Brian Mikkelsen: Vi skal have gang i turismen igen

De danske museer havde langt færre besøgende sidste år, selv om regeringens sommerpakke tillod museerne at lukke gæster ind til halv pris. Her er vi på Aros i Aarhus. Arkivfoto: Flemming Krogh

Vi kommer bare ikke uden om, at coronakrisen fyldte næsten det hele i 2020. På den ene eller på den anden måde er vi stort set alle blevet berørte, og nogle brancher har haft det særdeles svært.

I tirsdags kom nye tal fra Danmarks Statistik for, hvordan danskerne og turister har besøgt, eller måske snarere ikke har besøgt, vores mange gode museer i coronaåret 2020.

Antallet af besøgende faldt med mere end en tredjedel i 2020 sammenlignet med 2019. Mere præcist var der 5,3 millioner færre besøgende end året før. Og det skal med i ligningen, at den såkaldte sommerpakke sikrede, at mange museer hen over sidste sommer kunne lukke gæster ind til halv pris. Et tilbud, som mange trods alt tog imod.

Annonce

Den voldsomme tilbagegang er ikke overraskende, men den er trist alligevel. Vores museer har utroligt meget og utroligt meget forskelligt at give de besøgende. Og Danmark bliver på mange måder fattigere, når færre af os går på museum. 

Interessant er det i øvrigt, at 11 procent af de besøgende faktisk ikke så museets udstilling. Mange har altså fået øjnene op for, at museer er mere end blot udstillingsaktiviteter. Der bliver budt på en helhedsoplevelse, hvor elementer som arkitektur, bæredygtighed, café og museumsshop har betydning for et besøg.

Nu har mange museer igen slået dørene op med restriktioner, og det, der forhåbentlig bliver en god højsæson står for døren.


Hvis vi stiller en masse unødige og komplekse krav til vores gæster, er der en stor risiko for, at de vælger at tage andre steder hen.


I Dansk Erhverv har vi mange forslag til, hvordan vi sikrer, at turisme- og oplevelseserhvervene kommer op i gear igen. For eksempel bør danskerne kunne få fradrag for kunst, kultur og oplevelser. Der skal ske en halvering af momsen for hoteller og restauranter i et år. Der skal være fuld momsafløftning for virksomheders restaurantbesøg. Der skal oprettes en særskilt pulje til at øge skoler og uddannelsesinstitutioners ekskursioner til museer, teatre og anden kultur både i efteråret 2021 og i efteråret 2022. På samme tid vil vi altså sikre flere besøgende uden for den gængse højsæson og give vores børn og unge store oplevelser.

Og så er det af største vigtighed, at vi sikrer, at de udenlandske turister kommer tilbage. Der er brug for en målrettet indsats. Først og fremmest skal Danmark være tilgængeligt for udenlandske turister. Reglerne skal være klare, og det skal være så enkelt som muligt at komme til og fra Danmark. 

Hvis vi stiller en masse unødige og komplekse krav til vores gæster, er der en stor risiko for, at de vælger at tage andre steder hen. Lande verden over er lige nu i en hård indbyrdes kamp for at tiltrække turister, og her er Danmark også nødt til at tage handsken op. Godt nok kan og skal vi ikke gøre som Alaska, hvor man tilbyder en coronavaccine til turister, men målrettede indsatser skal der til.

Endelig er der brug for løbende at se på de gældende restriktioner. Hvis det er muligt at lempe til gavn for danskerne og erhvervslivet, skal vi naturligvis gøre det. Vi må hele tiden huske på, at restriktioner, som kan være meget fornuftige, er benspænd, der desværre ofte rammer de erhverv, som i forvejen har været hårdt ramte. Derfor skal vi nøje overveje hver restriktion og sløjfe dem, når vi kan.

De skriver Erhvervsklummen

Erhvervsklummen skrives på skift af:

Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv

Mira Lie Nielsen, bolig- og formueøkonom, Nykredit

Lizette Risgaard, formand, Fagbevægelsens Hovedorganisation

Søren Søndergaard, formand, Landbrug & Fødevarer

Lars Sandahl Sørensen, direktør, Dansk Industri

Lars Aagaard, direktør, Dansk Energi

Brian Mikkelsen, direktør, Dansk Erhverv. Pr-foto
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Faaborg-Midtfyn

Deltag i afstemningen: Als-Fyn-broen splitter fynboerne - René vil ikke flytte til Faaborg, hvis der kommer en bro

Annonce