Annonce
Udland

Brexit-aktivister holder Theresa May til ilden

Jack Tagholm-Child og Alexander Fiuza og Joseph Hackett fra bevægelsen Get Britain Out, der vil ud af EU. De tre aktivister siger, at de fortsætter med at føre kampagne for at holde regeringen på sporet, indtil Storbritannien er helt ude af EU.

Et år efter briternes farvel til EU er aktivister stadig i gang. De vil holde liv i ilden fra brexit.

Storbritanniens vej ud af EU er lang endnu. Det er fredag et år siden, at de britiske vælgere sagde ja til at forlade EU, men forhandlingerne om skilsmissen er først lige begyndt.

Og sejren fra afstemningen er ikke i hus endnu.

Det siger flere af de unge aktivister i græsrodsbevægelsen Get Britain Out, der stadig fører kampagne for brexit.

De holder til på et kontor nær efterretningstjenesten MI6's store bygning ved Themsens bred i hovedstaden London.

Ritzau har mødt tre af bevægelsens aktivister, forholdsvist nyuddannede økonomer i jakkesæt.

De har både viden og ungdommens gejst til at fyre op under entusiasmen. De lover, at de ikke vil lade premierminister Theresa May og hendes regering slappe af.

- Vi vandt afstemningen, men vi er ikke færdige endnu. Vi holder regeringens fødder over ilden, indtil vi er ude, siger en af de tre, Joseph Hackett.

- Lige nu er vi vigtigere end nogensinde, fordi May tabte flertallet ved valget 8. juni. Vi skal sikre, at vi ikke får en blød brexit, siger han.

Det er en henvisning til en aftale, hvor Storbritannien måske nok forlader EU, men hvor landet beholder eksempelvis det indre marked og toldunionen.

- I mine øjne er det ikke en brexit.

Hackett taler om et klart snit, hvor briterne træder ud af alle aftaler.

De velklædte aktivister kan ikke få øje på problemer. Heller ikke selv om EU og Storbritannien formelt skal have indgået en aftale inden udgangen af marts 2019.

- Det kan de sagtens nå. Ingen har interesse i, at der ikke kommer en aftale.

De ser fortrøstningsfuldt på fremtiden. Storbritannien kan sagtens klare sig uden for EU.

Jamen, er I ikke klar over, at Storbritannien ikke er en stor kolonimagt mere?

- Det ved vi godt, men på grund af historien med kolonierne har vi måske et mere globalt udsyn end mange andre i EU. Briter har venner og familie over alt i verden, Australien, Canada, siger en anden aktivist, Jack Tagholm-Child.

Joseph Hackett påpeger også, at Storbritannien ikke er en lilleputstat: Verdens femte største økonomi, medlem af FN's Sikkerhedsråd og atommagt.

- Vi klarer os.

Annonce

Fakta: Storbritanniens vej ud af EU

Ved folkeafstemningen i Storbritannien 23. juni 2016 stemte 52 procent ja til, at landet skal trække sig ud af EU.

* 29. marts udløste den britiske premierminister, Theresa May, Lissabon-traktatens artikel 50 om udmelding af EU. Fra denne dag har EU og Storbritannien to år til at realisere skilsmissen.

* 19. juni havde forhandlere fra de to parter deres første formelle skilsmissemøde.

* 29. marts 2019 skal Storbritannien og EU være enige om en skilsmisseaftale. Er de ikke det, forlader Storbritannien EU uden en aftale.

* Det vil blandt andet indebære, at der ikke er eventuelt overgangsordninger. WTO's regler for told indføres.

* Der er også den mulighed, at de to parter enes om at forlænge forhandlingsperioden ud over de to år.

Annonce
Forsiden netop nu
Odense

Lysende græskar på skovstien

Leder For abonnenter

Regler må stoppe elløbehjul-rod

’Elløbehjul roder i bybilledet’. ’Elløbehjul kører for hurtigt der, hvor der er mange mennesker’. Sådan lød det i min radio i anledning af, at transportminister Benny Engelbrecht mandag holdt møde med de kommuner – deriblandt Odense - hvor det i dag er lovligt at køre på elløbehjul, og hvor elløbehjulene i dag fylder alt for meget i bybilledet på den kedelige måde. Både når de er i brug, og når de ikke er. Men radioværten kunne næsten ikke sige det mere forkert. Hvis et elløbehjul – som oftest ligger og – flyder et sted på gaden, så er det, fordi den person, der senest har brugt det, bare har smidt det. Uden så mange andre hensyn end at det lige passede mig bedst der. Og hvis der er for meget fart på elløbehjulet, så skyldes det udelukkende den, der styrer tempoet. For selvom elløbehjul er smarte, sjove og et godt alternativ til flere biler på vejene, så kan de hverken flytte sig fra et sted fra et andet eller sætte farten uden hjælp fra et menneske. Ansvaret for det rod, som er opstået i kølvandet på lovliggørelsen af elløbehjulene, ligger kun ét sted: Hos dem, der bruger dem. Det er derfor, der er opstået et behov for regler. Fordi tankeløsheden og fraværet af hensyntagen lever for godt hos nogle af dem, der bruger elløbehjulene. Vi skal alle sammen være her og kunne færdes sikkert i trafikken. Så det er mit ansvar, at jeg kigger mig for, inden jeg går over en vej – at jeg ikke bare træder ud i forventning om, at de hjulede trafikanter standser. Det er mit ansvar, at jeg sætter min cykel i et stativ eller i det mindste parkerer den, så den fylder mindst muligt på et fortov, fordi jeg lige skal hente et par bukser, en fløderand eller fire tallerkener. Og det er mit ansvar, at jeg ikke parkerer min bil foran en ud- eller indkørsel, så jeg spærrer vejen for andre. Men nogle brugerne af elløbehjul er ikke det ansvar voksent eller bevidst, og så må der regler til. Og sanktioner til dem, der ikke kan finde ud af at følge dem. Selvom det ville været meget nemmere, hvis vi bare ryddede op efter os selv og tog hensyn til andre.

Annonce