Annonce
Middelfart

Brandvæsenet rykkede ud: Forurening ved Viby Å

Arkivfoto: Mette Mørk

Ejby: Torsdag formiddag kunne den karakteristiske udrykning fra Trekantbrand ses nær Ejby, hvor brandvæsenet var kaldt ud til en mindre forurening med olie i Viby Å. Olien lå som en film ovenpå vandoverflade.

- En lille dråbe olie på vandet ser voldsomt ud. Min vurdering er, at der ikke har ligget så meget der, fortæller indsatsleder ved Trekantbrand Johnny Rasmussen.

Olien stammer højest sandsynligt fra en ulykke med en lastbil med to store transformatorstationer ved Nørre Aaby. Da det ikke har regnet ret meget, kan der ligge rester tilbage, og i den regn vi har haft nu, kan det blive ledt ned til åen.

- Det, vi gjorde, var, at vi lagde nogle flydespærringer ud, som standser ulykken. Olien ligger ovenpå vandet som en hinde, og flydespærringerne er med til at suge olien op, forklarer Johnny Rasmussen.

I samarbejde med kommunens miljøvagt fik brandvæsenet i løbet af halvanden time forureningen under kontrol.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Lange dyretransporter til udlandet: Det er en svinsk behandling

Grise, køer, får og andre slagtedyr skal behandles ordentligt, mens de er i live - også selv om de på vej til slagteriet. Derfor er det på sin plads, at to fynske vognmandsfirmaer er blevet hevet i retten sammen med en række andre speditører og svinehandlere, fordi de ifølge anklageskriftet ikke har behandlet dyrene efter reglerne. Vognmændene har, som man kunne læse i avisen i sidste uge, overtrådt loven utallige gange. I alt rummer anklageskriftet mere end 1000 punkter, herunder mange hundrede overtrædelser af reglerne om, hvor lang tid dyr må transporteres på ladet af en lastvogn. I andre tilfælde er dyrene blevet stuvet alt for tæt sammen på lastvognene og har dermed ikke fået den mængde plads, som de skal ifølge loven. I atter andre tilfælde har vognmændene ikke afleveret de lovpligtige logbøger over transporterne, hvilket gør, at myndighederne ikke kan få indblik i, om de pågældende chauffører overhovedet har overholdt loven. Det er skamfuldt for vognmandsbranchen, at der er så mange brådne kar blandt medlemmerne. Og det er dobbelt skamfuldt, at disse medlemmer står bag så umådeligt mange overtrædelser af lovgivningen, som tilfældet er. Det er helt afgørende, at kontrollen med vognmændene bliver strammet. Det er et faktum, at antallet af dyretransporter har været kraftigt voksende i de seneste år; alene sidste år blev tæt på 15 millioner svin stuvet sammen på lastvogne og kørt ud af landet - så langt væk som til Italien og Bulgarien. Derfor er det nødvendigt at få langt bedre styr på transporterne, så myndighederne kan sikre sig, at dyrene ikke lider unødigt, mens de står på ladet af en lastvogn på vej gennem Europa. Det er, undskyld udtrykket, svinsk at udsætte dyr for den behandling, som en snes fynske og danske vognmænd har udsat dem for. Derfor er det godt, at vognmændene kommer for retten, så der kan blive statueret et eksempel. For dyrenes skyld. Og for vores egen morals skyld.

Fyn For abonnenter

Sørens gård køres over af jernbanen: Gid staten bare ville opkøbe mig

Fyn

Parti går i folketingssalen for at få bygget ny jernbane to år tidligere

Annonce