Annonce
Læserbrev

Brandts var kendt internationalt og af fynboerne

Annonce

Læserbrev: Peter Hagmund-Hansen anmelder i Fyens Stiftstidende 1. oktober Brandts Kunstmuseums udstilling med den italienske tegneserieskaber Hugo Pratt i positive vendinger. Men Hagmund-Hansen efterlyser samtidig andre kunstneriske retninger end tegneserien. Brandts har jo netop navn et kinstmuseum, og det har nu hele fem etager til at vise, hvad der sker i dansk og international billedkunst udover fokuseringen på visuel kultur i et bredere snit.

Direktør Mads Damsbo siger til Fyens Stiftstidende 13. oktober, at han er på vej til at have opgraderet Brandts til en version 2.0. Det vil omfatte, at Brandts er af international standard, er samlet i ét hus, og at indgangen er flyttet tilbage til sin oprindelige plads. Brandts skal cementeres i folks hukommelse og være særegent, siger han. Han siger desuden, at Brandts var kendt for at være en ombygget industribygning. Her mener jeg, at Damsbo glemmer kunsthallens mangeårige historie, og at han sætter parentes om, at han blev direktør for en institution, som allerede havde internationalt format.

Fra 1989 var Karsten Ohrt direktør for Kunsthallen Brandts Klædefabrik, herefter blev han direktør for Statens Museum for Kunst og senere for Ny Carlsbergfondet. I de 18 år han ledede Brandts lærte vi, personalet og Odense by, ham at kende som en usædvanlig dygtig og motiverende leder, en innovativ kunsthistoriker, en fremtrædende kommunikator og efterspurgt sparringspartner for erhvervslivet. Han fik i samarbejde med Odense Kommune bygget den nye fløj med det dobbelthøje rum specielt til den nye kunst. Det var under Ohrts ledelse, at Kunsthallen Brandts fik ry i Danmark og i udlandet som et betydningsfuldt udstillingssted.

Det, Kunsthallen Brandts blev kendt for, var de populære kunst- og sanseudstillinger for børn, de store maleriudstillinger som "Hist hvor Vejen… Danske maleres syn på Fyn gennem 200 år", Picassoudstillingen sammen med Pontus Kjerrmans mytologiske skulpturer, "Dialog med det Andet" med 30 af de største internationale kvindelige kunstnere, rækken af temaudstillinger og soloudstillinger med fremtrædende danske kunstnere, udstillinger med kunst fra Cuba, Peru og Grækenland, udstillingerne "Proms" i 1990'erne med unge talenter som Superflex, Tal R, Kirstine Roepstorff og mange andre, der i dag er verdenskendte. Der blev opbygget et billedværksted for børn og unge, skabt en venneforening og en erhvervsklub, og der blev etableret samarbejdspartnere i ind-og udland til udveksling af udstillinger.

Når vi deltog i internationale konferencer, var vi et efterspurgt sted. Kunsthallen Brandts var kendt både lokalt og globalt. Jeg tror, det var fordi vi satsede på et stærkt varieret kunstnerisk og kunsthistorisk udstillingsprogram og fordi vi formidlede den unge kunst og samtidskunsten. Der var i personalet en stærk tro på, at denne udstillingspolitik var vigtig.

Jeg følger spændt version 2.0s udvikling, og at Brandts Kunstmuseum bliver det fyrtårn, som vi drømmer om. Og jeg håber, at kunsten igen får råderum på Brandts. Der sker så vildt meget i samtidskunsten nu. Luk den ind igen. Tegneserier og superhelte kan være underholdende, men det kan samtidskunsten også. Den kan desuden nå de dybder af politisk realisme, af ny-materialisme og af de betydningsfulde ting, der sker omkring os lige nu.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
OB For abonnenter

Michelsen om de dårlige perioder: - Hvis jeg bliver påvirket for meget, er jeg en skizofren far og mand

Fyn

Uheld i nødspor på Fynske Motorvej

Fyn

Corona gør stadig ondt på de fynske hoteller: Men ét sted går det over al forventning

Fyn For abonnenter

Fanget i pandemiens ukendte ocean: Kaptajn fra Dyrup måtte blive fire måneder ude på havet med sin besætning

Annonce