Annonce
Erhverv

Brandingsekspert: Alt overflødigt skal skrælles væk

Uffe Lyngaae er direktør i Publico Kommunikation, som blandt andet beskæftiger sig med branding af kommuner og virksomheder. PR-foto

Hvis en kommune eller virksomhed vil være kendt, skal man finde frem til noget, der kan bestå en nej-test. Noget, som ingen andre har.

Hvis man vil brande sig og være kendt for noget positivt, er det vigtigste er at finde ud af, hvad der gør virksomheden eller kommunen til noget ganske særligt.

Det forklarer Uffe Lyngaae, der er direktør i Publico Kommunikation. Et bureau, som blandt andet lever af at rådgive kommuner om branding.

- Man skal finde frem til noget, der kan bestå nej-testen. Man skal spørge sig selv, om det er noget, der gælder i andre kommuner. Kan man svare nej, er man klar til at gå et spadestik dybere, siger han og uddyber:

- Alle kommuner vil sige, at her er dejligt at bo, der er gode skoler og mange fritidstilbud. Men det kan ikke bestå nej-testen. Det kan godt være, at det er reelle styrker, men man skal finde ud af, hvad der diffiencierer kommunen, eller virksomheden for den sags skyld, fra andre.

Det er de færreste kommuner, der er så heldige at have et slot, der skal renoveres for 200 millioner kroner og på den måde får en turistmagnet og en måde at skabe positiv omtale. Så det er et langt sejtn træk, hvis man vil gøre sin kommune kendt for noget godt, siger Uffe Lyngaae.

- Der er få kommuner som for eksempel København, Aarhus eller Frederiksberg, der har medvind uden at gøre noget. Alle andre skal finde sine autentiske styrker og zoome ind på dem. Der er begrænsede midler at gøre med, så man skal skrælle alt det overflødige væk, og så arbejde komtinuerligt og strategisk med det, forklarer han.

- Nyborg har infrastrukturen som en styrke, men det kan være en svaghed for andre, og så må man tænke i andre baner. I Svendborg kan man for eksempel ikke slå på infrastrukturen, men som almindelig besøgende vil jeg sige, at der er noget herlighedsværdi og rigt kulturliv.

Annonce

Politikere og erhvervsliv kan ikke bestemme hvilket image, en kommune skal have, men kan være med til at præge det i en retning og til at opbygge goodwill.Uffe Lyngaae, direktør i Publico Kommunikation

Et korps af frivillige

Uffe Lyngaae har fundet ud af, at et nøgleord i kommunernes kamp om tilflyttere er autencitet. Man kan ikke få folk til at flytte til kommunen alene med et reklamespot i biografen eller en kampagne over kort tid.

Det er altafgørende, at der er bund i det budskab, som kommunen sender ud.

- I Syddjurs Kommune, som vi har arbejdet med, står der et korps af frivillige klar, hvis der kommer potentielle tilflyttere på besøg. Det er ambassadører, som er villige til at byde på en kop kaffe og svare på spørgsmål om lokalområdet. Er der stisystemer, hvordan er skolen, og hvad er der af fritidstilbud, fortæller Uffe Lyngaae.

- Det er autentisk markedsføring, og det er et greb, vi tror på. Det handler om at få inddraget så mange som muligt.

Når det handler om en kommunes brand, skal der mere til at ændre det end for en virksomhed. Det er svært at opbygge, men til gengæld også svært at nedbryde.

Handler om goodwill

For når det kommer til en kommune, er omdømmet mere komplekst end for en virksomhed, forklarer Uffe Lyngaae. Man kan nemmere skifte en virksomheds produkt ud, end man kan skifte bopæl.

- Der kan opstå nogle sager, som kan være svære at komme ud af. Mange forbinder Tønder med Tønder-sagen, selv om området har en masse gode ting at byde på. Det handler om at opbygge goodwill. Jo mere goodwill, man har opbygget, jo nemmere kommer man videre, siger Uffe Lyngaae.

- Politikere og erhvervsliv kan ikke bestemme hvilket image, en kommune skal have, men kan være med til at præge det i en retning og til at opbygge goodwill.

Og når Nyborg Kommune griber chancen og bruger renoveringen af slottet som en mulighed for at blive kendt for noget positivt, er det den rigtige vej at gå, mener Uffe Lyngaae.

- I kampen om opmærksomhed skal man læne sig op ad de fyrtårne, der bliver foræret. Det er en hel legitim og fornuftig måde at gøre det på, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat For abonnenter

De gamle nyheder, 1994: Bølge af tyverier på Odense Friskole

1994 Eleverne på Odense Friskole skal til at holde vagt i klasselokalerne under den fælles morgensang. På skift skal en enkelt elev fra hver klasse blive tilbage, når de andre er til morgensamling i gymnastiksalen. Årsagen er, at skolen i den sidste halvanden uge er blevet ramt af en bølge af tyverier – blandt andet fra elevernes tasker, der ubevogtet er ladt tilbage i klasselokalerne under morgensangen. - Nogle personer har tilsyneladende fået øje på, hvor let det er at komme ind på vores skole. Så nu har vi skærpet agtpågivenheden og aftalt en vagtordning. Eleverne har også fået besked på, at de skal undgå at efterlade penge eller andre værdier i skoletasken, siger skolebestyrer Torsten Johannesen. 1969 Den 21-årige Eva Haraldsted fra Aarhus har stævnet den engelske fodboldspiller George Best, Manchester United, for brudt ægteskabsløfte. Et forlydende i London vil vide, at den danske pige vil have sin tidligere forlovede til at betale hende 20.000 pund ( cirka 360.000 kroner). George Best bekræfter, at han har modtaget stævningen fra den danske pige men har ingen kommentarer ud over, at ”det vist er bedst, at hun rejser hjem til Danmark nu”. Eva Haraldsted traf Georg Best, da hun forsøgte at skaffe hans autograf til sin daværende, danske forlovede. Hun rejste senere til England og blev midtpunktet i mange romantiske forlydender, der opstod om hende og den engelske fodboldspiller. 1944 Prisudvalget i Odense Købstad offentliggør i dag en bekendtgørelse, hvorefter der straks træder maksimalpriser i kraft for juletræer, der sælges her i byen såvel i engros- som i detailhandel. Priserne er fastsat specielt gældende for Odense og godkendt af Prisdirektoratet. De må derfor ikke overskrides uanset tidligere indgåede aftaler om højere priser og avancer. Efter de nye prisbestemmelser må juletræer i almindelige sorter gran koste fra 1,25 kroner til syv kroner pr. stk., medens der for finere træsorter, ædelgran, nordmannsgran og lignende, må tages fra to kroner til 11,75 kroner. Priserne gælder for størrelser fra mellem 60 centimeter til højest 3 ½ meter. Handlen med juletræer er kun så småt begyndt i byen.

Alarm 112

20 personer anholdt i islamistisk terrorsag i Danmark

Danmark

Seks mænd og to kvinder kræves fængslet i terrorsag efter politiaktion

Annonce