Annonce
Erhverv

Brandingsekspert: Alt overflødigt skal skrælles væk

Uffe Lyngaae er direktør i Publico Kommunikation, som blandt andet beskæftiger sig med branding af kommuner og virksomheder. PR-foto

Hvis en kommune eller virksomhed vil være kendt, skal man finde frem til noget, der kan bestå en nej-test. Noget, som ingen andre har.

Hvis man vil brande sig og være kendt for noget positivt, er det vigtigste er at finde ud af, hvad der gør virksomheden eller kommunen til noget ganske særligt.

Det forklarer Uffe Lyngaae, der er direktør i Publico Kommunikation. Et bureau, som blandt andet lever af at rådgive kommuner om branding.

- Man skal finde frem til noget, der kan bestå nej-testen. Man skal spørge sig selv, om det er noget, der gælder i andre kommuner. Kan man svare nej, er man klar til at gå et spadestik dybere, siger han og uddyber:

- Alle kommuner vil sige, at her er dejligt at bo, der er gode skoler og mange fritidstilbud. Men det kan ikke bestå nej-testen. Det kan godt være, at det er reelle styrker, men man skal finde ud af, hvad der diffiencierer kommunen, eller virksomheden for den sags skyld, fra andre.

Det er de færreste kommuner, der er så heldige at have et slot, der skal renoveres for 200 millioner kroner og på den måde får en turistmagnet og en måde at skabe positiv omtale. Så det er et langt sejtn træk, hvis man vil gøre sin kommune kendt for noget godt, siger Uffe Lyngaae.

- Der er få kommuner som for eksempel København, Aarhus eller Frederiksberg, der har medvind uden at gøre noget. Alle andre skal finde sine autentiske styrker og zoome ind på dem. Der er begrænsede midler at gøre med, så man skal skrælle alt det overflødige væk, og så arbejde komtinuerligt og strategisk med det, forklarer han.

- Nyborg har infrastrukturen som en styrke, men det kan være en svaghed for andre, og så må man tænke i andre baner. I Svendborg kan man for eksempel ikke slå på infrastrukturen, men som almindelig besøgende vil jeg sige, at der er noget herlighedsværdi og rigt kulturliv.

Politikere og erhvervsliv kan ikke bestemme hvilket image, en kommune skal have, men kan være med til at præge det i en retning og til at opbygge goodwill.Uffe Lyngaae, direktør i Publico Kommunikation

Et korps af frivillige

Uffe Lyngaae har fundet ud af, at et nøgleord i kommunernes kamp om tilflyttere er autencitet. Man kan ikke få folk til at flytte til kommunen alene med et reklamespot i biografen eller en kampagne over kort tid.

Det er altafgørende, at der er bund i det budskab, som kommunen sender ud.

- I Syddjurs Kommune, som vi har arbejdet med, står der et korps af frivillige klar, hvis der kommer potentielle tilflyttere på besøg. Det er ambassadører, som er villige til at byde på en kop kaffe og svare på spørgsmål om lokalområdet. Er der stisystemer, hvordan er skolen, og hvad er der af fritidstilbud, fortæller Uffe Lyngaae.

- Det er autentisk markedsføring, og det er et greb, vi tror på. Det handler om at få inddraget så mange som muligt.

Når det handler om en kommunes brand, skal der mere til at ændre det end for en virksomhed. Det er svært at opbygge, men til gengæld også svært at nedbryde.

Annonce

Handler om goodwill

For når det kommer til en kommune, er omdømmet mere komplekst end for en virksomhed, forklarer Uffe Lyngaae. Man kan nemmere skifte en virksomheds produkt ud, end man kan skifte bopæl.

- Der kan opstå nogle sager, som kan være svære at komme ud af. Mange forbinder Tønder med Tønder-sagen, selv om området har en masse gode ting at byde på. Det handler om at opbygge goodwill. Jo mere goodwill, man har opbygget, jo nemmere kommer man videre, siger Uffe Lyngaae.

- Politikere og erhvervsliv kan ikke bestemme hvilket image, en kommune skal have, men kan være med til at præge det i en retning og til at opbygge goodwill.

Og når Nyborg Kommune griber chancen og bruger renoveringen af slottet som en mulighed for at blive kendt for noget positivt, er det den rigtige vej at gå, mener Uffe Lyngaae.

- I kampen om opmærksomhed skal man læne sig op ad de fyrtårne, der bliver foræret. Det er en hel legitim og fornuftig måde at gøre det på, siger han.

Annonce
For abonnenter

På få år er Modulex gået fra underskud til to-cifret millionoverskud: - Vi kan næsten ikke rekruttere hurtigt nok

Odense For abonnenter

Mens toårig søn sad på bagsædet: Fører og passager skiftede plads med 80 kilometer i timen på motorvejen

Danmark

De seneste coronatal: 306 bekræftede tilfælde det seneste døgn

Annonce
Annonce
Annonce
Odense

Landsbyer frygtede at miste milliondyr cykelsti over motorvejen: Nu får de to helt nye broer, når den gamle rives ned

Erhverv For abonnenter

Øjenåbner i vestfynsk stationsby: Christian og Christian trækker kunder til fra de større byer og sørger for nyt imponerende plus på bundlinjen

Nyborg

Færdig i lokalpolitik efter sag om nøgenfotos: Nu bliver der rykket rundt i byrådet

Kerteminde

Denne gang skulle den være god nok: Sushirestaurant åbner lige om lidt

Valgkamp med forbehold: Intern uenighed om EU-afstemningen i flere partier

Nyborg

Udsolgt festival var en succes: - Vi måtte sende bud efter mere fadøl

Nordfyn For abonnenter

21-årige Damien er med i Paradise: - Jeg har altid gerne villet være et kendt ansigt

For abonnenter

Kæmpe tøjfabrikant er nødt til at investere millioner i ny lagerhal for at følge med: Se videoen af det højteknologiske lager, hvor 36 robotter suser rundt

Odense

Tætpakket debut for letbanen: En Tesla fik hornet, og borgmesteren måtte bøje i knæene for at holde balancen

Kaj jagter billig strøm: - Elprisen er steget vanvittigt, og det kan mærkes på elregningen

Odense

Fem små killinger efterladt til døden i denne lille papkasse: - Det er aldrig okay

Assens For abonnenter

Lastbilchaufføren Thor har startet en maskinstation med kun én maskine: - Når man først har prøvet at være sin egen chef, vil det nok altid lokke lidt

Faaborg-Midtfyn

Minibus med flere passagerer kørte direkte i grøften: Chauffør fik pludselig ildebefindende

Annonce